۳۳۳ تُن زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شد

ضیائیان احمدی با بیان اینکه ۳۳۳ تُن زرشک از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شده است، گفت: از این مقدار ۲۰۷ تُن زرشک تر و ۱۲۶ تُن زرشک خشک است و زرشک تر با قیمتی بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان و زرشک خشک بر اساس کیفیت بین ۴۲ تا ۵۰ هزار تومان خریداری می شود.

«وحید ضیائیان احمدی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند اظهار داشت: از اوایل مهرماه بحث برداشت زرشک در خراسان جنوبی آغاز شد و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت و سال گذشته از 17هزار و 656 هکتار باغات زرشک استان 20هزار و 964 تن زرشک خشک برداشت شده بود.

 

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته بیشترین میزان زرشک برداشت شده مربوط به شهرستان قاین و بیرجند بوده است و در سطح استان 650 بارگاه زرشک وجود دارد و زرشک توانسته است برای 38 هزار خانوار زمینه اشتغال ایجاد کند.

 

 

وی با بیان اینکه تاکنون 333 تن زرشک از زرشک کاران استان خریداری کردیم، ادامه داد: از این تعداد 207 تن زرشک تر و 126 تن زرشک خشک هستند و زرشک تر با قیمتی بین 8 تا 10 هزار تومان و زرشک خشک بر اساس کیفیتی با قیمت 42 تا 50 هزار تومان خریداری شده است و به صورت بسته های یک کیلویی به تهران برای فروش ارسال کردیم.

 

 

ضیائیان احمدی با اشاره به اینکه 6 مرکز در سطح خراسان جنوبی آماده خریداری زرشک از کشاورزان است، افزود: این مراکز در شهرهای بیرجند، قائن، آرین شهر، درمیان، سربیشه و زیرکوه فعالیت خود را از ابتدای مهرماه آغاز کرده اند و تا زمانی که زرشک وجود دارد اقدام به خریداری می کنند و تاکنون بیشترین زرشک خریداری شده مربوط به بیرجند و قائن بوده است.

 

 

مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته 80 درصد از زرشک استان به صورت خشک و 20 درصد آن به صورت تر به فروش می رسید اما امسال پیش بینی می کنیم که 70 درصد از زرشک استان به صورت تر و تنها 30 درصد آن به صورت خشک به فروش برسد به این دلیل که کشاورزان ترسیده اند و امسال زرشک تازه عجیب خریداری پیدا کرده است.

 

 

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی می کنیم که تنها 50 درصد از باغات زرشک به بار برسند، ادامه داد: چرا که در بسیاری از مناطق سال زرشک نیست و میزان بسیاری از زرشک استان در روستای گازار به دلیل باران شدید و بخش درمیان به دلیل گرمای ابتدای سال جاری از بین رفت و شاهد کاهش میزان محصول زرشک در سال جاری خواهیم بود.

 

 

ضیائیان احمدی در پایان بیان کرد: احتمال دارد قیمت زرشک بعد از عید نوروز به بیش از 80 هزار تومان برسد چون امسال میزان برداشت زرشک کاهش خواهد داشت و در ابتدای سال آینده شاهد افزایش قیمت زرشک خواهیم بود.

 

 

کد خبر 984430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha