سایه غول کرونا بر روزهای پاییزی مردم لرستان

افزایش آمار ابتلابه بیماری کرونا در لرستان و شیوع سرما خوردگی های فصلی موجب دلهره مردم در روزهای پاییزی شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خرم آباد، کرونا ویروس مهمان ناخوانده ای که از اواسط بهمن ماه سال گذشته بساط خود را در کشور ما پهن کرده است، روزهای تلخ بسیاری را برای مردم رقم زده است.

 

ویروس منحوسی که به رغم به تعطیلی کشاندن آداب و سننی چون نوروز باستانی و مراسم های مذهبی همچنان می تازد و تک سواری می کند.

 

خبرهای گاه و بیگاه ساخت واکسن این بیماری همچنان بی نتیجه مانده است و مردم برای درمان ماندن از این بیماری باید کماکان در لاک تنهایی خود فرو رفته و از معاشرت با دیگران در حد امکان پرهیز کند.

 

این روزها با شروع فصل پاییز، زیبایی و سحر پاییزی در سایه وحشت از بیماری کرونا قرار گرفته است و با توجه به  تغییرهوای پاییزی و با توجه به شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا،  سیر ابتلای مردم به بیماری کرونا در اقص نقاط کشور بویژه استان لرستان سیر صعودی گرفته است.

 

به رغم تغییر طبیعی فصل و سرمای خوا، این ویروس منحوس  رابطه تنگاتنگی با بیخیالی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی دارد و هر اندازه به این ویروس توجه نکنیم و ضوابط را رعایت نکنیم، همان اندازه کرونا به ما نزدیک ‌تر می‌شود و افراد در صورت  نادیده گرفتن این ویروس باید خود را برای جدالی سخت با ویروسی ناشناخته و هزار چهره آماده کنند.

 

به رغم سختی های موجود، واقعیت این است که تا زمانی که واکسن قطعی کرونا به دست عموم مردم نرسیده، راهبردی جز پیشگیری و مراقبت و رعایت فاصله های اجتماعی نیست.

 

شستشوی مرتب دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک تنها نسخه شفا بخش برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در زمان حاضر است.

 

استان لرستان در هفته های اخیر با سیر صعودی آمار مبتلایان به بیماری کرونا مواجه است و ستاد مقابله با بیماری کرونا محدودیت هایی را برای پیشگیری از شیوع این بیماری در نظر گرفته است.

 

هر چند اعمال محدودیت برای مردم و بازاریان مشکل ایجاد می‌کند ولی برای حفظ سلامت مردم اعمال این محدودیت ها می تواند موثر باشد.

 

متاسفانه روزهای سخت جدال با ویروس کرونا با تورم افسار گسیخته و رها شده مواجه است و لازم است افراد توانمند وخیران برای دستگیری از نیازمندان پیشگام باشند.

 

خستگی کادر درمان از جدال بی وقفه با بیماری کرونا

 

کادر درمان درسنگر مقدم جدال با بیماری کرونا قرار دارد و تلاش شبانه روزی برای مقابله با این ویروس و صیانت از سلامت مردم موجب خستگی کادر درمان شده است.

 

از طرفی بی توجهی به رعایت ضوابط بهداشتی و شیوع بیشتر این ویروس نفس های کادر درمان خسته را به شمارش انداخته است.

 

کمبود شدید پرستار و خستگی کادر درمان در صورت تقاطع کرونا و آنفولانزا می تواند حوزه بهداشت و درمان را با چالش جدی مواجه کند.

 

ظرفیت تخت های بیمارستانی لرستان تکمیل شده است

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: در هفته های اخیر آمار بیماران کرونایی در استان لرستان افزایش چشمگیری داشته است.

 

« محمد رضا نیکبخت»، بیان کرد: باتوجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در این استان تکمیل شده است.

 

 

وی با تاکید بر ضرورت همکاری مردم برای کنترل بیماری کرونا، گفت:  امروز شرایط استان در پی بحرانی شدن کرونا، به حالت فوق حاد و فراتر از قرمز رسیده است.

 

نیکبخت با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت بخش های کرونایی بیمارستان های استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی برای بیماران کرونایی تکمیل شده است،  گاهی اوقات بیماران در اورژانس نگه داری می شوند

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه در طول هفته های اخیر حدود 28 درصد آمار مبتلایان به بیماری کرونا در لرستان افزایش یافته است، افزود: کنترل بیماری کرونا نیازمند مشارکت و همکاری جدی مردم در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی است.

 

وی با اشاره به اینکه 563 تخت بیمارستانی در لرستان به بیماران کرونایی اختصاص یافته است، افزود: هم اکنون ظرفیت بیمارستان های تکمیل  شده است و در خرم آباد هیچ تخت عادی و یا ویژه ای برای مراقبت از بیماران باقی نمانده است.

 

نیکبخت با بیان اینکه تقریبا 50 درصد از تست های روزانه بیماری کرونا در استان مثبت است، افزود: استان لرستان از نظر مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا در بین 12 استان اول کشور در این زمینه قرار دارد.

 

وی با اشاره به امکانات درمانی و بیمارستای استان، افزود: امروز کلید کنترل این بیماری در دست مردم است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه از مردم در خواست می شود رعایت پروتکل های بهداشتی را در دستور کار خود قرار دهند، افزود: برای کنترل این بیماری لازم است مردم جز در موارد ضروری از منازل خود خارج نشوند.

 

نیکبخت افزود: لازم است خانواده ها دقت کنند اگر فردی از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا شد، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و استفاده از ماسک از مبتلا شدن دیگر اعضای خانواده به این بیماری پیشگیری کنند.

 

360 بیمار مبتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه هستند

 

مسوول ستاد مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی لرستان، اظهار داشت: اکنون ۳۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در لرستان تحت مراقبت های ویژه هستند.

 

«مریم کوشکی» افزود: در لرستان ۳۳ هزار و ۹۳۳ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۶۹۱ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده اند.

 

وی اظهار داشت: شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، کوهدشت، دورود، الیگودرز، دلفان، پلدختر، سلسله و ازنا در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند.


کوشکی ادامه داد:شهرستان‌های چگنی و رومشکان نیز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.


وی با بیان اینکه۳۳هزار و ۹۳۳ نفر در استان لرستان به ویروس کرونا مبتلا شده اند افزود:هم اکنون ۳۶۰ نفر در تحت مراقبت‌های ویژه هستند.

 

محدودیت های کرونایی در لرستان تمدید شد

دبیر کمیته اطلاع ‌رسانی ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا لرستان اظهار داشت: با توجه به روند وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا در این استان محدودیت‌ها تا دوم آبان ماه تمدید می‌شود.

 

« حسین رضا فتایی» افزود: در پی ادامه روند وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در استان لرستان و در راستای پیشگیری و مقابله با این بیماری، با تصمیم ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا، تمامی محدودیت‌های مصوب در جلسه شنبه مورخ ۱۹ مهرماه به‌مدت یک هفته و تا پایان روز جمعه دوم آبان‌ماه تمدید شد.

 

وی گفت: همچنین مقرر گردید کلیه ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، موسسات دولتی و غیردولتی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در سطح استان با ۵۰ درصد ظرفیت (حضور نیروها به‌صورت یک‌روز درمیان) فعالیت داشته باشند.

 

فتایی با بیان اینکه در این مدت آموزش در کلیه مدارس سطح استان به‌صورت غیرحضوری برگزار می شود، افزود: بدیهی است در مناطق روستایی نیز در مدت یادشده اصل بر آموزش غیرحضوری می‌باشد، مگر در مناطقی که از نظر دانشگاه علوم پزشکی مشکلی در تشکیل کلاس‌ها به‌صورت حضوری وجود نداشته باشد.

 

وی اظهار داشت: استفاده از ماسک برای کلیه افراد جامعه اعم از اصناف، کسبه، کارمندان دولتی و خصوصی، ارباب رجوع اجباری بوده و در صورت مشاهده با متخلفین احتمالی طبق قوانین اعلامی از سوی ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

 

این مقام مسئول بیان کرد: با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در استان، کلیه دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به تعطیل نمودن مراکز تجمعی غیرضروری مانند باشگاه‌های ورزشی، هتل‌ها، مراکز اقامتی، اماکن متبرکه اقدام و در صورت مشاهده با متخلفین احتمالی برخورد قانونی لازم صورت گیرد

 

فتایی بیان کرد: برگزاری هرگونه مراسم تشییع و خاک‌سپاری مشتمل بر تجمع که با اعلام قبلی (درج در آگهی ترحیم و بنر) صورت پذیرد ممنوع بوده و خانواده‌ها ملزم به تشییع متوفی فقط با حضور اعضا درجه یک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اصول فاصله‌گذاری اجتماعی می‌باشند. در این خصوص نیروی انتظامی برخورد قانونی لازم را با متخلفین به‌عمل خواهد آورد.

 

وی افزود: برگزاری هرگونه مراسم جشن و یا عروسی (بعد از پایان ماه صفر) تا اطلاع ثانوی ممنوع بوده و در صورت مشاهده با متخلفین احتمالی برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

 

 

کد خبر 984642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha