لزوم افزایش سواد سلامت اجتماعی برای مقابله با ویروس کرونا

علوی با بیان اینکه ویروس کرونا به ما نشان داد که رفاه تنها در سلامت کامل جسمانی و روانی نیست، بلکه سلامت اجتماعی حرف اول را می زند گفت: شخصی که سواد سلامت اجتماعی داشته باشد به فکر خود و اجتماع موجود در آن نیز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «محمد علوی» امروز (دوشنبه ۲۸ مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: سلامت نیاز اصلی جامعه است، اگر جامعه‌ای بر مبنای سلامت نباشد جامعه ابتری خواهد بود، بنابراین برای سلامت جامعه همه تلاش کنند.

 

معاون بهداشت و درمان خوزستان با بیان اینکه با توجه به وضعیت کرونا، این ویروس به ما نشان داد که رفاه تنها در سلامت کامل جسمانی و روانی نیست، بلکه سلامت اجتماعی حرف اول را می‌زند اضافه کرد: شخصی که سواد سلامت اجتماعی داشته باشد به فکر خود و اجتماع موجود در آن نیز خواهد بود.

 

وی با اشاره به اینکه ما در زمینه سلامت اجتماعی کم کار کرده‌ایم افزود: باید مردم را به بالابردن سواد اجتماعی تشویق کنیم تا همه آحاد جامعه وارد کارزار مقابله با کرونا شوند؛ اکنون دو خطر کشور را تهدید می‌کند، پیک‌های خطرناک ویروس کرونا و کاهش جمعیت کشور که این مهم آینده ایران را به خطر انداخته است.

 

علوی با انتقاد از برخی شهروندان نسبت به اینکه از هر تعطیلی برای مسافرت و ایجاد تجمع سوءاستفاده می‌کنند ادامه داد: سوءاستفاده از این فرصت‌ها نشان از پایین بودن سواد اجتماعی دارد و خود مسئولان بهداشت نیز در زمینه بالابردن سواد اجتماعی کم کار کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: برای موفقیت در کرونا دو رکن وجود دارد مشارکت عمومی و هماهنگی بین‌بخشی، متاسفانه همه بارها بر دوش دانشگاه جندی شاپور افتاده و در کنار آن سپاه، هلال احمر و رسانه‌ها نیز حضوری مطلوب داشتند اما سایر ارگان کمک نکردند.

 

معاون بهداشت و درمان خوزستان با بیان اینکه نرخ رشد جایگزین جمعیت یک و هفت دهم است که نشان از سیر کاهشی جمعیت دارد عنوان کرد: با این رشد جمعیتی در آینده شاهد جمعیتی پیر خواهیم بود، هر چند که با تشویق به فرزندآوری باید موارد بسیاری را رعایت کنیم اما نباید سیر کاهشی رشد جمعیت را فراموش کنیم.

 

وی پیشگیری را بهترین راه مقابله با ویروس کرونا خواند و ابراز کرد: هیچ گاه نباید بپنداریم که بیمارستان‌ها می‌توانند ویروس را کنترل کنند، فقط با پیشگیری می‌توان از ابتلا جلوگیری کرد، ما باید در بهداشت سرمایه‌گذاری کنیم؛ از نظر ویروس کرونا استان خوزستان نسبت به استان‌های دیگر در وضعیت پرخطر قرار دارد این در حالی بود که خوزستان در پیک اول کمترین آمار را در کشور داشت.

 

علوی با بیان اینکه از هر 10 بیمار بستری در بخش آی سی یود پنج نفر فوت می‌شوند تاکید کرد: این‌ها واقعیتی هستند که نباید نادیده گرفته شوند، ما با ویروسی مواجه هستیم که تغییر رفتار در آن وجود دارد، در صورتی که سواد سلامت اجتماعی بالا باشد هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

 

وی با اشاره به اینکه بدترین اتفاق در مورد ویروس کرونا دادن اطلاعات غلط است گفت: بر اساس پژوهش‌های انجام شده رفتارهای کرونا به سه شکل تغییر کرده و آنها شامل افزایش قدرت انتقال و واگیری، ابتلای بیمارانی که قبلا مبتلا شدند و کاهش سن ابتلا به ویروس است.

 

معاون بهداشت و درمان خوزستان هفت راه مقابله با این ویروس را شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، جلوگیری از برگزاری اجتماعات، جلوگیری از آلودگی سطوح و ضدعفونی آن، بیماریابی و ردیابی موارد تماس ویروس دانست.

 

وی از راه‌اندازی طرح هر خانه یک پایگاه سلامت خبر داد و یاد آور شد: آن آموزشی موثر است که باعث تغییر رفتار شود، ما با راه‌اندازی طرح مقابله با کرونا از ادارات دولتی به خانواده‌ها منتقل می‌کنیم و این خانواده‌ها هستند که مُبلغ بهداشت خواهند شد، ما چاره‌ای جز همگانی کردن سلامت نداریم، اگر همه برای سلامت عمومی تلاش نکنند شاهد اضمحلال جامعه خواهیم بود.

 

کد خبر 984702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha