۹ هزار نشریه ادواری به مراکز مطبوعاتی کشور اهدا شد

حافظی گفت:آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی در نخستین اقدام خود در جهت تکمیل منابع مراکز مطبوعاتی کشور، ۹ هزار نسخه از نشریات ادواری مازاد خود را به ۶ مرکز مطبوعاتی در سراسر کشور اهدا کرد.

«ابراهیم حافظی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه بالغ بر هزاران نشریه ادواری از ۱۸۰ سال گذشته در ایران به چاپ رسیده است که بیش از ۳۳هزار عنوان از نشریات مذکور توسط اداره مطبوعات این سازمان تجمیع شده و به ثبت رسیده، گفت: اداره مطبوعات آستان قدس رضوی بزرگترین آرشیو نشریات کشور است که ایجاد بزرگترین آرشیو نشریات دانشجویی و عنوان یکی از مراکز فعال نشریات دیجیتال در کشور، از افتخارات آن است.

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس خاطرنشان کرد: دریافت یک تا چند نسخه از هر نشریه ادواری در طی این سال ها سبب شد تا این سازمان برای صیانت از آثار مکتوب ایرانیان و در جهت تکمیل مجموعه‌های مطبوعاتی و بهره‌مندی پژوهشگران از این منابع، بر آن شود تا نسخه‌های مازاد و تکراری نشریه‌های ادواری را به درخواست کتابخانه‌های ایران در دستور کار مبادله و اهدا قرار دهد.

 

حافظی بیان کرد: نخستین اقدام اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در ارتباط با نشریه‌های تکراری، ارسال اولین فهرست آنها به ۱۵ مرکز مطبوعاتی در کشور بود که با اعلام نیاز ۶ مرکز، تعداد ۸ هزار و ۹۹۵ نسخه درخواستی تفکیک و به آن مراکز ارسال شد.

 

وی به عناوین این مراکز مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: کتابخانۀ ملی ایران، کتابخانه مرکزی تبریز، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران، کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد و کتابخانه وزیری یزد مراکزی هستد که نشریات برای آنها ارسال شده است.

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس: ادامه داد: نشریات اهدا شده غالبا در زمینه تخصصی و یا محلی هستند و حدود ۳۰ سال از عمر آنها می‌گذرد، این نشریات تاکنون به عنوان نسخه دوم نگهداری شدند و به تازگی جهت استفاده بهینه در آرشیوهای مطبوعاتی قرار گرفتند و به زودی برای خدمت‌رسانی بیشتر به پژوهشگران فهرست‌های بعدی نشریات نیز تهیه و به مراکز مطبوعاتی و کتابخانه‌ای اهدا می‌شوند.

 

حافظی با بیان اینکه از سال گذشته، حدود ۲هزار نسخه نشریۀ دیجیتال به این مرکز افزوده شده، عنوان کرد: انتظار می رود در قالب اهدای نشریات ادواری به مراکز مطبوعاتی، بتوانیم در آینده نزدیک از همکاری‌های متقابل این مراکز در جهت تکمیل مجموعه آرشیو مطبوعات سازمان بهره‌مند شویم.

 

وی گفت: مراکز مطبوعاتی بزرگ کشور، محل دریافت بسیاری از نشریاتی هستند که در آرشیوهایشان نیازی به آن ندارند که امیدواریم در قالب تفاهم‌های دوجانبه در تکمیل مجموعه‌های مطبوعاتی و گسترش همکاری ها گام بردارند. 

کد خبر 984722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha