میانگین تولید عسل در شیروان کاهش پیدا کرد

مدیر جهاد کشاورزی شیروان گفت: امسال میانگین تولید عسل در این شهرستان نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است.

«مهران حیاتی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارداشت: میانگین تولید عسل در کُلُنی ها در سال جاری با ۵۰۰ گرم کاهش نسبت به پارسال در هر کُلنی به ۹ کیلوگرم رسید.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان بیان کرد: زنبورداران این شهرستان در سال جاری ۲۴۰ تُن عسل از ۲۶ هزار کلنی تولید کردند که نسبت به پارسال حدود پنج تُن کاهش دارد.

 

حیاتی با بیان اینکه هم اکنون ۲۹۰ نفر به کار تولید عسل در این شهرستان مشغول هستند، از جمله عوامل کاهش تولید عسل را تنش گرما، نبود تراکنش نامناسب باران و وجود بیماری کووید ۱۹ دانست و عنوان کرد: گران شدن نهاده ها از دیگر عوامل کاهش تولید عسل بوده است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شیروان خاطرنشان کرد: امسال سرشماری آمارگیری زنبورستان ها که هرسال در مهرماه انجام می شد به دلیل بیماری کرونا انجام نشد و این آمار طبق فرم خوداظهاری زنبورداران صورت گرفت.

 

حیاتی تصریح کرد: استان خراسان شمالی به لحاظ شرایط مناسب آب و هوایی و وجود مراتع غنی پوشیده از گیاهان دارویی از قطب های مهم تولید عسل در کشور است.

 

وی ادامه داد: وجود اقلیم متفاوت در گستره دو میلیون هکتاری خراسان شمالی شرایط را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده و رشته کوه های آلاداغ، سالوک و شاه جهان که دامنه شمالی برخی از این رشته  کوه ها به سمت شیروان  است، از بهترین مناطق برای تولید عسل است.

کد خبر 985317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha