جولان کرونا در صف های طولانی نانوایی ها/ مسئولان چاره ای بیندیشند

این روزها که مسئولان، پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت، مردم را به ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی توصیه کرده و هشدار می دهند اما صف های طولانی نانوایی ها گویی به بیماری کووید ۱۹ نیشخند می زند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ این روزها که مسئولان، پزشکان و کارشناسان حوزه بهداشت، مردم را به ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی توصیه کرده و هشدار می دهند اما صف های طولانی نانوایی ها گویی به بیماری کووید 19 نیشخند می زند و در این ایام چنان صف ها شلوغ شده که گویی مردم هیچ ترسی از این بیماری ندارند.

 

البته شلوغ شدن نانوایی ها نیز علتش هنوز مشخص نیست. برخی از مسئولان عنوان می کنند که قیمت نهاده های دامی بسیار افزایش داشته است و برخی از روستاییان و دامداران به اجبار نان را خریداری و خشک و به مصرف دام می رسانند.

 

برخی از مسئولان و کارشناسان نیز عنوان می کنند که به دلیل سخت شدن شرایط اقتصادی، مشکلات تحریم و پایین آمدن درآمد خانوارها مردم استان بیشتر نان خور شده اند و برای همین تقاضا برای نان نسبت به گذشته افزایش یافته است.

 

برخی نیز عنوان می کنند که برخی از شهروندان در صف های نانوایی می ایستند و نان به تعداد زیاد خریداری و به سوپر مارکت ها می فروشند، این در حالی است که وقتی به نانوایی ها مراجعه می کنیم که شلوغ و یا به پایان پخت رسیده، اما  در بیشتر سوپری ها نان با قیمت بیشتر یافت می شود.

 

البته گفته می شود که بخش زیادی از جمعیت این استان روستایی هستند و هم اکنون که بیشتر فصل برداشت محصول و کشت و کار پاییزه است، بهره برداران از شهر نان را تهیه کرده و به روستا می برند.

 

این روایت های مختلف بماند اما شلوغی صف نانوایی ها مشکلات و چالش های دیگری به همراه دارد و می تواند به شیوع ویروس کرونا بیشتر کمک کند تا این زنجیره بیشتر ادامه داشته باشد.

 

یکی از شهروندان بجنورد ضمن گلایه از شلوغی نانوایی ها گفت: متاسفانه در این روزها برای خرید چند قرص نان باید زمان زیادی صرف کند، نگرانی بیشتر برای شیوع بیماری کرونا است که می تواند در این صف ها از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

 

یکی از شهروندان شیروانی نیز به شلوغی نانوایی ها در این شهر اشاره کرد و افزود: متاسفانه چندین وقت است که نانوایی های این شهر شلوغ است و با شرایط پیش آمده در جامعه و ویروس کرونا با ترس و دلهره در صف نانوایی به انتظار می نشینیم.

 

روستاهای این استان نیز خالی از این تجمع ها در نانوایی ها نیست و به گزارش خبرنگار ما از سطح چند روستا در این استان و همچنین حواشی شهر، شاهد شلوغی و تجمع در بیشتر نانوایی ها بوده ایم که البته شلوغی و تجمع نانوایی ها در  روستاها و حاشیه شهر بیشتر از مرکز شهر است.

 

برخی از ساکنان حاشیه صندل آباد، باقر خان و ناظر آباد بجنورد از کمبود نان در نانوایی محله خودشان انتقاد کردند و گفتند: به اجبار برای خرید نان باید به مرکز شهر مراجعه کنند که این امر مستلزم وقت و هزینه برای آنان نیز هست.

 

«امین رضا مرآتی» فرماندار شهرستان شیروان در جلسه ستاد مدیریت کرونا هم از شلوغی صف نانوایی ها انتقاد کرد و خواستار ساماندهی نانوایی های این شهر شد و این در حالی است که گفته می شود سهمیه آرد استان بیشتر از میانگین کشوری است.

 

وی خواستار پخت شبانه نان شد و تصریح کرد: بعضا باید به برخی از نانوایی ها اجازه پخت 12 ساعته نیز داده شود.

 

«سید جلال موسوی»مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی هم از لزوم رعایت ساعات کاری نانوایان و نصب آن در جلوی دید مشتریان خبازی ها خبر داد.

 

وی گفت: در راستای تکریم حقوق حقه مردم در این رابطه و هم افزایی صورت پذیرفته با ارگان های ذیربط مانند سازمان صمت، اتحادیه نانوایان، معاونت غذا و دارو، استاندارد و ... توانسته ایم نظارت ها را افزایش داده و با نانوایان متخلف در تمامی سطوح برخورد لازم صورت پذیرد.

 

وی افزود: همه نانوایان استان موظف هستند با رعایت ساعات کاری و نصب آن در محل دید مشتریان به کار خود ادامه دهند و با توجه به میزان سهمیه روزانه خود برای کلیه نانوایان استان اعم از یارانه ای و نیمه یارانه ای اقدام به پخت روزانه کنند.

 

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: همه نانوایان در سطح استان ضمن رعایت اصول بهداشتی با توجه به شرایط ویژه بیماری منحوس کرونا، موظف به رعایت دستورالعمل ها و همچنین داشتن دفتر ثبت آرد در زمان بازدید و بازرسی از نانوایی می باشند که به روز و قابل ارائه به بازرسان باشد؛ هستند و در صورت عدم ارائه، موارد ذیربط متخلفین از طریق کسر سهمیه و اضافه کردن سهمیه به نانوایی که رعایت مسائل مطرح شده را نموده، خواهد شد.

 

«محمدعلی شجاعی» استاندار خراسان شمالی نیز بر ساماندهی نانوایی ها تاکید داشت و گفت: تمامی دستگاه های مسئول در این خصوص جلسه ای تشکیل دهند و روندهای مختلف را بررسی و راهکار ارایه دهند.

 

وی افزود: باید برای این موضوع فکر کنید و چاره ای اجرایی بیندیشید و حتی اگر نیاز است، هزینه کنید.

 

«سید احمد هاشمی» رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز از شلوغی صف های نانوایی ها انتقاد کرد و گفت: فاصله گذاری اجتماعی در نانوایی ها 57 درصد است.

 

وی افزود: رعایت بهداشت فردی 82 درصد و استفاده از ماسک 92 درصد است.

 

هاشمی خواستار ساماندهی صف در نانوایی ها شد و گفت: باید با برنامه ریزی درست، صف نانوایی ها را کاهش بدهیم و همچنین فاصله گذاری اجتماعی بیشتر رعایت شود.

 

 

 

 

کد خبر 985323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha