فعالیت‌های مسجد امام حسین(ع) برای کاهش آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا

مسجد امام حسین (ع) از رهگذر فعالیت‌های مستمر پایگاه بسیج شهید سعید ذاکری و همکاری با کانون ام‌البنین (س) و سرای محله امامت، پایگاهی موفق در نشر آموزه‌های دینی، دستگیری از نیازمندان و خدمت به نظام است.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: شیوع ویروس کرونا موجب چند باره تعطیل شدن مساجد یا ممنوعیت برگزاری نماز جماعت در آنها شد، وضعیتی که مسجدی ها با وجود ناراحتی از آن، اما به دلیل تبعیت از مقام معظم رهبری و حفظ سلامتی مردم، به آن تمکین کردند.

 

در این میان اگر از مساجدی که تقریبا همه روزه در آنها به روی مردم باز بود و نماز جماعت همیشه در آنها برگزار می شد، بگذریم، دیگر مساجد تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و مرکز رسیدگی به امور مساجد بوده و هستند.

 

به گزارش خبرنگار شبستان، یکی از مهم ترین نکات جالب در دوره تعطیلی مساجد، فعالیت مراکز تجاری مساجد است البته منظور مراکزی نیست که خارج از فضای مساجد است بلکه آن دسته است که درست جزوی از ساختمان این خانه های خدا است. مسجد امام حسین (ع) واقع در (تهران، مسیل منوچهری، نبش خیابان شهید سعد رستگار صولتی) از جمله مساجدی است که در دو سمت جنوبی و شمالی آن، مرکزی تجاری واقع شده که در دوره شیوع ویروس کرونا نیز فعال هستند.

 

 

 

 

تهیه غذای لوکس احمد که در ضلع جنوبی مسجد امام حسین (ع) واقع شده و از رقبات این مسجد است با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی غذای ایرانی تهیه می کند و از طریق پیک های موتوری به دست مشتریان می رساند. بی گمان فعالیت این مرکز جای خوشحالی بسیاری دارد زیرا به هر روی محل درآمد چند خانواده تعطیل نشده است و از سوی دیگر مستاجران آن می توانند اجاره این کترینگ را به مسجد پرداخت کنند.

 

نکته مهم دیگر درباره مسجد امام حسین (ع) راه اندازی یک مغازه کوچک میوه فروشی در ضلع شمالی آن است که فعالیت آن در شرایط کرونایی هم به معیشت یکی دو خانواده و هم به تامین مایحتاج روز همسایگان مسجد کمک می کند.

 

 

 

رقبات تجازی باز هستند و نماز جماعت، تعطیل

نکته مهم درباره فعالیت واحدهای اقتصادی مسجد امام حسین (ع) این است که چرا در حالی که اینها فعال هستند، در این خانه خدا تعطیل است؛ باز بودن این مسجد همچون سایر مساجد موجب می شود دست کم کسبه همین رقبات مسجدی برای اقامه نماز با مشکل روبرو نشوند. این موضوعی است که می تواند مورد توجه مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا در تصمیم گیری های بعدی شان برای میزان و نحوه فعالیت مساجد در دوره شیوع این ویروس منحوس باشد.

 

تعطیلی چندباره مساجد و فعالیت هایی که از رونق افتاده اند

 

با نگاه به تابلوی اعلانات مسجد که خبر فعالیت ها روی آن درج می شود و این روزها خالی است می توان درک کرد که تعطیلی بی خبر مساجد قبل از اربعین و استمرار آن در دهه پایانی ماه صفر و بعد از آن ایام ربیع الاول، باعث شده مسجدی ها در کنار کمک های مومنانه و برخی فعالیت های مجازی، از فعالیت های حضوری بازبمانند.

 

 

 

 

مسجد امام حسین (ع) همچون سایر مساجد کشور فعالیت خود در دوره کرونا را با سمپاشی و ضد عفونی کردن بخشی از منطقه شرق تهران و خیابان شهید سعید رستگار صولتی و البته خود این مسجد آغاز کرد که تلاش های پایگاه بسیج شهید سعید ذاکری (وابسته به حوزه مقاومت بسیج 195 شهید همت ناحیه مقاومت بسیج شهید بهشتی) در این زمینه ستودنی است. به گفته یکی از اهالی این خانه خدا که پیش از اقامه نماز فردای با خبرنگار ما هم کلام شد، کمک رسانی به نیازمندان همسو با رزمایش مواسات و همدلی و در راستای عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، انجام می گیرد و این نمازگزار از نزدیک شاهد تلاش اهالی این مسجد به ویژه اعضای پایگاه بسیج شهید سعید ذاکری در این زمینه بوده است. متاسفانه به دلیل تعطیل بودن نماز جماعت و در پی آن تعطیلی دفتر امام جماعت و پایگاه بسیج، امکان اطلاع از آمار دقیق این کمک ها ممکن نبود.

 

 

 

 

شاید زمانی که بانی یا بانیان مسجد امام حسین (ع) در سال 1358 یعنی درست در سال اول پیروزی انقلاب اسلامی این مسجد را با شعار «المسجد اسس علی التقوی» می ساختند، فکرش را نمی کردند که زمانی سر و کله ویروسی پیدا می شود که به منظور سلامتی حفظ جان و سلامتی مردم، نماز جماعت را تعطیل کنند اما کسب و کار تعطیل از طریق موقوفات مسجدی تعطیل نمی شود. این مسجد که همسن و سال انقلاب اسلامی است به واسطه فعالیت پایگاه بسیج شهید ذاکری و واحد خواهران این پایگاه، در جذب نسل جوان و تربیت دینی نسل جوان بسیار موفق است.

 

زینت مسجد امام حسین (ع) به یاد سیدالشهدا (ع) و حضرت علی اکبر(ع)

 

معماری و طراحی مسجد امام حسین (ع) نیز در نوع خود بسیار جالب است و زیارت وارث حضرت سیدالشهدا (ع) و زیات نامه حضرت علی اکبر (ع) بر دیوار آن نقش بسته است. این مسجد در دو طبقه بنا شده است و نمای سفید رنگ دارد.

 

مسجد امام حسین (ع) جزو مساجد بسیار موفق در همکاری با نهادها و دستگاه های این منطقه از شرق تهران است. این مسجد همکاری مستمری با کانون فرهنگی تبلیغی ام البنین (س) دارد؛ این کانون که در سال 1391 در شرق تهران بنا شد وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی است و در اجرای طرح ها و برگزاری برنامه های قرآنی و فرهنگی خود، همکاری و تعامل خوبی با مسجد امام حسین (ع) دارد. از زمانی که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد این مسجد با همکاری کانون ام البنین (س) بخش مهمی از فعالیت های خود را به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتقل کردند.

 

 

 

 

همکاری مستمر با سرای محله امامت

این مسجد همچنین همکاری مستمری با سرای محله امامت دارد که بیش از همه در زمینه برگزاری کلاس های قرآنی، هنری و صنایع دستی است. روخوانی، روان خوانی، حفظ و تفسیر در حوزه قرآنی، آشپزی، شیرینی پزی، خیاطی، سفره آرایی، ساخت بدلیجات و نقاشی در حوزه هنری و آموزش عکاسی و خلاقیت در حوزه کودکان از مهم ترین برنامه های مشترک مسجد امام حسین (ع) و سرای محله امامت است.

 

سخن آخر اینکه مسجد امام حسین (ع) که با شماره 598 در سامانه مرکز رسیدگی به امور مساجد ثبت شده است از رهگذر فعالیت های مستمر پایگاه بسیج شهید سعید ذاکری و همکاری با کانون ام البنین (س) و سرای محله امامت، پایگاهی موفق در نشر آموزه های دینی، دستگیری از نیازمندان و خدمت به انقلاب اسلامی است.

 

کد خبر 985364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha