بیشترین عامل مسمومیت های دارویی در جهرم داروهای اعصاب و مسکن ها هستند

نیکوسیر گفت: داروهای اعصاب و مسکن ها، بیشترین عامل مسمومیت های دارویی در شش ماه اول سال ۹۹ در جهرم بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از جهرم، «ابوالفضل نیکوسیر»، امروز (چهارشنبه ۳۰ مهر) در نشست با خبرنگاران گفت: در نیمه اول سال 99، 860 نفر بیمار مسموم در بیمارستان های جهرم بستری شدند که در مقایسه با 6 ماه اول سال  98 (549 نفر) افزایش قابل توجهی را نشان می دهد.

 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم با بیان اینکه در 6 ماه اول سال 99، بیشترین سن درگیری با مسمومیت ها را  افراد بالای 12 سال تشکیل داده اند گفت: از بیماران مسموم شده 31 درصد خانم ها و 69 درصد آقایان بوده اند.

 

وی با اشاره به اینکه 45 درصد از این تعداد مسمومیت ها به صورت اتفاقی و 55 درصد به صورت تعمدی رخ داده است، بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا مسمومیت با الکل افزایش قابل توجهی نسبت به سال گإشته داشته است.

 

نیکوسیر با اشاره به اینکه مصرف الکل هیچ گونه تاثیری در درمان کرونا ندارد و به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن باعث بروز مسمومیت های شدید کوری و مرگ می شود، بیان کرد: در نيم سال اول سال 99، از بین مسمومیت های دارویی، به ترتیب بنزو دیازپین ها (داروهای اعصاب) و مسکن ها بیشترین درصد ایجاد مسمومیت ها را داشته اند. 

 

وی با اشاره به اینکه از بین مسمومیت های ناشی از گزیدگی، عقرب گزیدگی بیشترین آمار مراجعه به بیمارستان را داشته است، گفت: از بین 247 نفز مسموم ناشی از گزیدگی در سال 99، 241 نفر با بهبودی کامل ترخیص، پنج نفر به سایر بیمارستان ها اعزام و یک نفر دچار مرگ تاخیری شده است.

 

​معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به راه های پیشگیری از انواع مسمومیت های شیمیایی و دارویی بیان کرد: افراد هرگز سعی نکنند با چشیدن یا بوییدن یک ماده ناشناخته آن را شناسایی کنند.

 

نیکوسیر با اشاره به اینکه هچنین نباید با مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک؛ سلامت خود را به خطر بیندازند، گفت: در مسمومیت های اتفاقی یا عمدی با داروها شهروندان می توانند برای اطلاع از نحوه انجام اقدامات اولیه، هر چه سریعتر با شماره تلفن مرکز اطلاع رسانی و سموم معاونت غذا و دارو به شماره 190 یا 54345035 تماس بگیرند.

 

کد خبر 985547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha