آموزش سواد رسانه ای، لازمه مواجهه صحیح با رسانه در دنیای امروز است

دبیر انجمن سواد رسانه استان قم تصریح کرد: اهتمام در زمینه آموزش سواد رسانه ای، لازمه مواجهه صحیح با رسانه و پیام های آن در دنیای امروز است.

«سید مرتضی اسماعیلی طبا» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم با تأکید بر این که تجهیز شدن به علم و مهارت سواد رسانه ای، امروزه یکی از اصلی ترین نیازها و الزامات هر جامعه ای به خصوص جامعه ما محسوب می شود، اظهار داشت: سه نهادی که به طور جدی در این باره تأثیرگذار و دخیل هستند، نهاد خانواده ، نهاد دین و نهاد حاکمیت است، منتهای مراتب با توجه به اهمیت نهاد خانواده ، هر طرح و برنامه ای به منظور تعمیق و توسعه سواد رسانه ای در جامعه باید با محوریت نهاد خانواده و آموزش های مرتبط با این عرصه باشد.

 

دبیر انجمن سواد رسانه استان قم افزود: امروز خانواده ها و به خصوص نسل جدید برای این که از تبعات نامطلوب حضور و فعالیت در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در امان باشند، باید مجهز به سواد رسانه شوند و این مساله آن قدر مهم و ضروری است که نباید نگاه شعاری صرف به آن داشت.


کارشناس و مدرس رسانه و ارتباطات همچنین گفت: نخستین بار عنوان و اصطلاح سواد رسانه ای را مک لوهان در سال 1965 میلادی استفاده کرد و از آن زمان تاکنون، مباحث مرتبط با رسانه در دنیا ، تحولات چشمگیری داشته و نظرات و دیدگاه های مختلفی درباره چگونگی بهره مندی از ظرفیت رسانه با تکیه بر مقوله سواد رسانه ای مطرح شده است.


وی بیان داشت: واقعیت آن است که امروزه در دنیای بسر می بریم که بدون داشتن مهارت مواجهه با رسانه، ممکن است به شکل نامطلوب و خطرناک تحت تأثیر پیام های رسانه ای قرار بگیریم و همین مساله زندگی ما را دچار چالش کند.


اسماعیلی طبا افزود: در حالی که در برخی کشورهای غربی از جمله کانادا و انگلیس، دهه هاست که در مدارس و دانشگاه ها به مقوله آموزش سواد رسانه ای توجه ویژه ای صورت می گیرد، متأسفانه این مساله در کشور ما سابقه چندانی ندارد، به طوری که اولین کتاب سواد رسانه ای در ایران در سال 1375 منتشر شد.

 

وی همچنین بر لزوم جبران این عقب اُفتادگی به همت همه نهادها و دستگاه های علمی و فرهنگی و نیز مراکز آموزشی تأکید کرد و بیان داشت: در هر صورت نباید از یاد ببریم که ارایه آموزش های سواد رسانه ای ، لازمه مواجهه صحیح با رسانه و پیام های آن در دنیای امروز است.

کد خبر 985767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha