حمایت مادی و معنوی از جامعۀ ستایشگران و ذاکران اهل‌البیت (ص) هدف  بنیاد دعبل خزاعی

غضنفری گفت: فعالیت های بنیاد در برهه کنونی رسیدگی به معیشت و ترمیم وضعیت اقتصادی پیرغلامان و پیشکسوتان عرصه ستایشگری است.که در گام نخست کمک های مومنانه ای در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد همدلی و مواسات به این مهم اختصاص داده ایم.

خبرگزاری شبستان؛ گروه قرآن و معارف؛ فاطمه کریم اللهی_ بنیاد علمی، فرهنگی و آموزشی دعبل خزاعی، نهادی حمايتی، خدماتی و غيرانتفاعی است که با هدف تحقق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت مادی و معنوی از جامعۀ ستایشگران و ذاکران اهل‌البیت (صلوات ا...عليهم) تأسیس‌شده است. این بنیاد، سال ۱۳۸۵ بر اساس تقاضای جمعی از مداحان اهل بیت (ع) و طی درخواست مرحوم علی آهی، مداح پیشکسوت از رهبر معظم انقلاب اسلامی تأسیس شده بود. بنا بر آمار این بنیاد، بیش از 2500 مداح اهل‌بیت (ع) را زیرپوشش حمایت‌های صنفی و آموزشی قرار دارد. بنیاد دعبل خزاعی به عنوان اولین و تنها موسسه رسمی ارائه خدمات بیمه ای و تامین اجتماعی به ذاکران و ستایشگران اهل بیت در سطح کشور است.

برای معرفی بیشتر این بنیاد و تشریح برنامه های آن خبرنگار گروه معارف خبرگزاری شبستان با «سعید غضنفری»، مدیر عامل بنیاد دعبل خزاعی به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.

 

 

لطفا در ابتدای گفت و گو توضیحی در خصوص بنیاد دعبل خزاعی و نحوه شکل گیری آن بفرمایید؟

 

بنیاد دعبل خزاعی با نامه مرحوم استاد آهی از پیرغلامان ابا عبد الله الحسین(ع) و جمعی از ستایشگران اهل بیت به مقام معظم رهبری در سال 1385 شکل گرفت و با تاکید حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل گردید که هدف تشکیل مجموعه بنیاد دعبل خزایی فعالیت در امور بیمه ای و معیشتی و رفاهی پیرغلامان و مادحان و شاعران اهل بیت(ع) است . در این مدت الحمد الله  قریب به دو هزار و 500 نفر پیرغلامان امام حسین(ع) و مادحان و شاعران آیینی از خدمات این بنیاد بهره مند شده اند و حدود  400 نفر از پیر غلامانی که امکان بیمه شدن نداشته اند جزء مستمری بگیران ما هستند و بنیاد دعبل ماهانه مبلغی را به عنوان مستمری تقدیمشان می کند.

 

ماموریت اصلی بنیاد دعبل خزاعی دقیقا چیست و چه اقداماتی تا کنون در راستای ماموریت های محوله انجام داده است؟

 

بنیاد دعبل خزاعی از ابتدای تاسیس تا کنون تلاش کرده است در حوزه تولید محتوا قدم های موثری بردارد چه در حوزه تولید محتوا و چه در حوزه کار فرهنگی و چه در حوزه خدمات معیشتی و رفاهی. در واقع تلاش شده در این سال ها قدم های موثری در حوزه های یاد شده بردارد. در چند ماه اخیر که مدیریت این مجموعه به بنده محول شده است با توجه به مامویت هایی که حجت الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی به مجموعه دعبل خزاعی داده است این مجموعه به عنوان «مرکز جامع خدمات رفاهی بیمه ای و معیشتی» ساماندهی و سازماندهی شود. به طوری که هدف اصلی بنیاد دعبل خزاععی اولا تمرکز بر تنوع خدمات و ثانیا توسعه خدمات به اعضا است. به طوری که تعداد اعضا را به یک تعداد قابل قبول تری برسانیم چرا که این نیاز در جامعه هدف بنیاد کاملا مشهود و ملموس است.

 

با توجه به شرایط کشور در شرایط شیوع ویروس کرونا و عدم برپایی مجالس عزاداری در کشور آیا بنیاد تدبیری در خصوص کمک معیشتی به پیرغلامان، مداحان و شاعران آیینی اتخاذ کرده است؟

 

در این ایام و با توجه به شیوع ویروس کرونا، کسب و کار بسیاری به مخاطره افتاده است و مردم عزیز در قالب نهاد های مردم نهاد و مسئولان کشور به هر طریقی به تمام اقشار جامعه توجه کردند اما قشر مهجور و مظلوم پیرغلام و ستایشگر اهل بیت(ع) در این زمینه مغفول و مظلوم واقع شدند. در صورتی که در این ایام کرونایی بسیاری از دوستان مداح و شاعر اهل بیت(ع) نتوانستند به دلیل شرایط کرونایی در جلسات روضه و مداحی شرکت کنند   در بحث معیشتی دچار مشکل شده اند به همین منظور ما در بنیاد دعبل برخود لازم و واجب میدانیم که اولویت فعالیت های بنیاد در برهه کنونی رسیدگی به معیشت و ترمیم وضعیت اقتصادی پیرغلامان و پیشکسوتان عرصه ستایشگری باشد.که در گام نخست کمک های مومنانه ای در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد همدلی و مواسات به این مهم اختصاص دادیم که این روند ادامه نیز خواهد داشت .همچنین خیرین و عزیزان دوستدار و محب امام حسین .ع. و منتصبان آن حضرت  میتوانند  در صندوق خیریه حبیب بن مظاهر به شماره کارت های 6037991899950871 و با شناسه واریز 200022440294 مشارکت و حمایت کنند.

 

آیا بنیاد دعبل خزاعی امکان رفع نیازهای مالی مداحان و شاعران اهل بیت(ع) در شرایط امروز جامعه را دارد؟

 

بنیاد دعبل خزاعی در پی این هدف است که بتواند بار روانی را از دوش جامعه هدف خود که مادحان و پیرغلامان و شاعران آیینی هستند بردارد و انشا الله به نقطه متعالی خود برسد در راستای اهداف خود برنامه هایی دارد و در راستای برنامه های خود در پی رسیدن به یک درآمد پایدار ویژه بنیاد دعبل در دوره جدید است. ولی تا کنون به دلیل عدم وجود بودجه قابل قبول نتوانسته است آن طور که باید به رفع نیازهای مالی مداحان و شاعران آیینی بپردازد.

 

 

 

 

هم اکنون اعضای هیئت مدیره و شورای سیاست گذاری بنیاد دعبل خزاعی چه کسانی هستند؟

آقایان حاج محسن طاهری،حاج جواد حیدری،حاج حسین لولاچیان،حجت الاسلام داوود صالحی ، مهدی کشاورز ،حمید بهرامی و بنده بعنوان اعضای هیئت مدیره منصوب شدیم که با عنایت حجت الاسلام قمی و اعتماد ایشان به بنده با صدور حکمی در تاریخ تیرماه سال 99 به عنوان مدیر عامل بنیاد دعبل خزاعی منصوب گردیدم.که در اولین جلسه هیئت مدیره اقای طاهری بعنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب شد.

 

همچنین آقایان عظیمی و مطلبی کاشانی و ماشا الله عابدی و محمود لولاچیان به همراه حجت الاسلام علوی تهرانی اعضای شورای سیاست گذاری بنیاد دعبل خزاعی  را تشکیل می دهند.

 

 

برنامه حضرتعالی در بنیاد دعبل خزاعی در راستای تامین و جذب منابع مالی چیست؟

 

به هر حال بنیاد دعبل خزاعی می تواند به جهت مالی هم تامین منابع کند، هم درآمد زایی  و هم جذب منابع کند؛ نکته ای که باید به آن توجه شود این است که بسیاری از سازمان ها و نهادها و ارگان های دولتی و غیر دولتی بودجه ای دارند به عنوان بودجه مسئولیت اجتماعی که این بودجه را می توانند در سیل و زلزله و کمک به ایتام و کودکان کار و زنان بد سرپرست و بی سرپرست و خانواده های محروم و کم برخودار هزینه کنند. بنیاد دعبل با توجه به رویکرد و اهدافی که در اساسنامه اش وجود دارد می تواند محلی باشد برای جذب این منابع باشد.

خواهش من از همه دوستانی که می توانند در مورد بودجه های این چنینی تصیمیم بگیرد این است که حتما بنیاد دعبل را در مجموعه های حمایتی ببنیند چرا که ما با جامعه گسترده ای از قشر مختلف در حوزه درآمدی روبرو هستیم و این بنیاد هم اکنون قریب به 12 هزار نفر ثبت نام دارد که در صورت استطاعت مالی و مادی می توانیم آنها را تحت پوشش بیناد دعبل در بیاوریم و با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ورود صریح بنیاد دعبل در حوزه بیمه ای ستایشگران و پیرغلامان بخشی از  کار به دلیل کمبود منابع مالی سختر می شود.

درحال حاضر  صندوق حمایتی حبیب بن مظاهر رو بامشارکت موسسه خیریه الزهرا راه اندازی کرده ایم در پی اعطای وام قرض الحسنه کوتاه و بلند مدت به جامعه ستایشگران هستیم و به زودی به اعضای محترم زمان و نحوه اعطای وام را اعلام می کنیم. همچنین خیرین و عزیزان دوستدار و محب امام حسین (ع) و منتصبان آن حضرت  میتوانند  در صندوق خیریه حبیب بن مظاهر به شماره کارت های 6037991899950871 و با شناسه واریز 200022440294 مشارکت و حمایت کنند.

 

 

ویژه برنامه های بنیاد دعبل در ایام عزاداری ابا عبد الله الحسین(ع) چه بود؟

ویژه برنامه تلویزیونی «بتو ازدور سلام» در چهار قسمت با مشارکت کمیته فرهنگی اربعین مناسب ایام محرم و صفر و تمام ایام سوگواری برای پخش در تمامی شبکه های سراسری صداوسیما تهیه و پخش شد.

برنامه بعدی احیای سنت های اصیل آینی و عاشورایی که یکی از اهداف بنیاد دعبل خزاعی در ماه های عزاداری ابا عبد الله الحسین است و با این هدف طرح چاووشی خوانی عموم مردم در سراسر کشور در ایام پیش از شروع محرم برگزار شد که به قید قرعه به ۵۰ نفر نگین سنگ مضجع شریف اباعبدالله حسین (ع) و متبرکات حرم اهدا شد.

 

طرح احیای روضه های خانگی یکی دیگر از برنامه های بنیاد بود که با توجه به شرایط کرونایی کشور و تاکیدات چند ساله رهبری در خصوص احیای روضه های خانگی ما موضوع اجرای روضه های خانگی را داشتیم که این برنامه با مشارکت حوزه هنری در منازل شهدای مدافع سلامت، شهدای مدافع حرم و انقلاب با حضور مداحان معروف چه در تهران چه در شهرهای دیگر کشور انجام شد . در کنار این حرکت بسته ای آماده کردیم تحت عنوان پیش کشی روضه های خانگی که یه بسته است که داخل آن استکان و نعبکی مزین به نام معصومین و اهل بیت و سید الشهداست و در کنار آن پرچمی است برای نصب به درب واحدهای آپارتمان ها با عبارت این خانه عزادار حسین است همراه با یک دستمال اشک و چند مهر و تربت سید الشهدا و کتابچه زیارت سید الشهدا به روضه های خانگی هدیه شد.

در طرح بعدی با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری تهران پرچم این خانه عزادار امام حسین است را به تنهایی در دو مرحله توزیع شد که در مرحله اول 20 هزار پرچم و در مرحله دوم هم بیش از هزار کتیبه توزیع شد

همچنین طرح کوچه های حسینی با مشارکت معاونت اجتماعی در محله های تهران برای برپایی عزاداری درب منازل خانواده شهدا  انجام شد.

 

 

 

 

 

کد خبر 985846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha