آشفته بازار طلای سرخ

زعفران يكي از ارزشمندترين رستني هاي کشور است كه با رايحه اي دل انگيز جهانيان را مجذوب خود کرده و لقب طلای سرخ را یدک می کشد؛ چندی پیش قیمت گل زعفران در حالی اعلام شد که پس از اعلام شاهد افزایش قیمت زعفران و به دنبال آن مشکلاتی برای خریداران بودیم.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛زعفران يكي از ارزشمندترين رستني هاي کشور است كه با رنگ و رايحه اي دل انگيز و مزه اي دلپذير جهانيان را مجذوب خود کرده و لقب طلای سرخ را یدک می کشد.

 

 

به اذعان کارشناسان ۹۵ درصد زعفران جهان در ایران تولید می‌شود زعفران به‌طور سنتی در استان خراسان، منطقه‌ای در شمال شرقی ایران با شرایط آب و هوایی ایده آل به عمل می آید سال های گذشته کشاورزان از خزان زعفران و نبود بازار فروش و.... شکایت داشتند و امسال ورق برگشته و کفه شکایت مردم به علت قیمت بالای این محصول سنگین تر شده است.

 

 

در چند ماه گذشته رئیس شورای ملی زعفران ایران در نشست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام کرده است.

 

 

«محسن احتشام» در این نشست حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران را ۱۶۰ میلیون ریال و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم نگین را ۲۰۰ میلیون ریال اعلام کرد و همین امر باعث  افزایش بی سابقه قیمت گل زعفران و به دنبال آن زعفران خشک شده موجود در بازار شد تا جایی که بیشتر فروشندگان و واسطه ها زعفران سال گذشته را جمع آوری کرده تا با محصول امسال با چندین برابر قیمت به فروش برسانند.

 

خراسان جنوبی هم به عنوان یکی از قطب های تولید زعفران از این امر مستثنی نبوده و با توجه به آغاز فصل برداشت در برخی نقاط استان، گل زعفران تنوع قیمت از 120 تا 250 هزار تومان را تجربه کرده است.

 

افزایش بی سابقه قیمت گل زعفران

یکی از شهروندان ضمن گلایه از افزایش بی سابقه گل زعفران می گوید: هر ساله با شروع فصل برداشت با خرید 2 تا 3 کیلوگرم گل، زعفران مورد نیاز خانواده را تامین می کردم اما امسال با این افزایش بی سابقه به هیچ عنوان نمی توانم گل زعفران بخرم و خرید زعفران خشک مقرون به صرفه تر است.

 

 

«درخشی» گریزی به قیمت گل در سال گذشته می زند و می افزاید: سال گذشته در ابتدای فصل برداشت، گل زعفران کیلویی 60 هزار تومان بود و تا پایان فصل به 75 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم رسید این در حالی است که امسال قیمت ها نجومی شده و در مواردی  به بهانه ی کیفیت،  قیمت به 250 هزار تومان برای هر کیلوگرم رسیده است.

 

 

شهروند دیگری که برای خرید گل زعفران مراجعه کرده است، می گوید: در خوش بینانه ترین حالت از هر کیلو گرم گل زعفران 3 تا 3.5 مثقال زعفران خشک به دست می آید با این قیمت ها خرید گل زعفران توجیه ندارد.

 

 

«هنری» با اشاره به تنوع قیمت ها می گوید: روز گذشته در میدان آزادی گل زعفران به ازای هر کیلوگرم بالای 200 هزار تومان بود و امروز قیمت هر کیلوگرم گل زعفران در ابتدای بازار 120 هزار تومان است که با توجه به تنوع قیمت  خرید گل 120 هزار تومانی توجیه بیشتری دارد.

 

عدم ثبات قیمت

شهروند دیگری هم ضمن گلایه مندی از نبود ثبات قیمت و نظارت می گوید: هفته گذشته زعفران دسته ی دختر پیچ درجه یک و نگین با کیفیت را به ترتیب مثقالی 35 و 40 هزار تومان خریداری کردم متاسفانه با ورود گل های زعفران و افزایش بی سابقه قیمت آن زعفران موجود در بازار هم یا جمع آوری شده و یا با افزایش چشمگیر به فروش می رسد.

 

 

«نظری» اعلام قیمت گل زعفران توسط شورای ملی زعفران را بر افزایش بی سابقه قیمت ها موثر می داند و خواستار ورود ارگان های مربوطه برای ثبات قیمت می شود.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت ها توان خرید مردم را کاهش می دهد به این نکته هم اشاره می کند که روز گذشته  یکی از فروشنده ها در میدان آزادی بیرجند با توجه به عدم خرید مردم به اجبار قبل از خراب شدن، گل زعفران را با گرفتن کارت شناسایی در اختیار افراد برای درآوردن ریشه از گل (دسته کردن ریشه ها)کرد چرا که خرید گل با قیمت بالای 200 هزار تومان، هیچ توجیهی ندارد.

 

 

در ادامه عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران کاران کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند با بیان این نکته که زعفران یک محصول راهبردی است،می گوید: استان های خراسان رضوی و جنوبی 90 درصد زعفران کشور را تولید می‌کنند و نیازمند حمایت هستند.

 

 

«علی حسینی گازار» با اشاره به این نکته که بیشترین سطح زیر کشت یکپارچه زعفران مربوط به تربت حیدریه است، می افزاید: سطح زیر کشت زعفران کشور حدود 120 هزار هکتار است و پیش بینی می شود از این سطوح زیر کشت 400 تا 500 تن زعفران خشک تولید شود.

 

 

وی حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران توسط فعالان، تجار و صادرکنندگان را یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال اعلام می کند و می گوید: حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پوشال زعفران ۱۶۰ میلیون ریال و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم نگین ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.

 

 

وی درخصوص مشکلات مطرح شده این گونه پاسخ می دهد که قیمت زعفران بر اساس عرضه و تقاضا متفاوت است و آنچه بازار زعفران را آزار می دهد عمده مالکانی هستند که بین 10 تا 200 هکتار زیر کشت زعفران دارند و بدون مدیریت اقدام به کشت کرده و در نهایت با مشکل مواجه می شوند.

 

 

نایب رئیس انجمن تولید کنندگان زعفران خراسان جنوبی معتقد است خرده مالکان زعفران که حدود 70 درصد زعفران کاران کشور را شامل می شود مشکلی برای جمع آوری، پر کردن و... زعفران ندارند و می توانند بر اساس میزان کشت برای جمع آوری گل ها و .... اقدام کنند.

 

 

به گفته حسینی زمین داران یکپارچه، بازار را متلاطم می کنند و با توجه به سطح زیر کشت ، حجم تولید و نبود ماشین آلات برای جداسازی و پر کردن اقدام به فروش گل زعفران کرده و باعث برز مشکلات جانبی می شوند.

 

 

وی معتقد است نباید قبل از تدوین استراتژی مناسب و مدیریت تولید، حرف از صادرات و... زد متاسفانه برخی از عمده مالکان، قبل از آماده سازی ماشین آلات و فراهم کردن زمینه ها و بدون توجه به امکانات و.... اقدام به کشت گسترده می کنند و بعد از به ثمر رسیدن گل ها، از پس جمع آوری و پر کردن آن بر نیامده و باعث بروز مشکلات فراوان در بازار زعفران و عرضه گل با پایین ترین قیمت می شوند.

 

 

حسینی با بیان اینکه در گذشته گل زعفران به فروش نمی رسید، می گوید: فروش گل زعفران بین  20 تا 30 سال گذشته رایج شده است در گذشته کشاورز به اندازه ظرفیت خود کشت می کرد و با کمک خانواده محصولش را بدون دغدغه خرابی و.... جمع آوری و پر می کرد.

 

قیمت گذاری دستوری جواب نمی دهد 

به گفته عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران کاران کشور، کشت زعفران در همه جای دنیا مانند استرالیا، آذربایجان، اسپانیا، یونان، مراکش و.... به صورت خرده مالکی است و نباید نان را به نرخ روز خورد و فقط به دنبال منافع بود.

 

 

حسینی با اشاره به این مطلب که ظرفیت استفاده از زعفران در دنیا محدود است، تنها راهکار را مدیریت تولید اعلام می کند و در خصوص قیمت گذاری زعفران هم می گوید: قیمت گذاری دستوری جواب نمی دهد چرا که وقتی گل تولیدی افراد در حال خراب شدن است به ناچار زیر قیمت عرضه می شود و نمی توان خریداران را ملزم به خرید با نرخ تعریف شده کرد.

 

 

وی با بیان این که قیمت گل زعفران در ابتدای فصل برداشت در تربت حیدریه به ازای هر کیلوگرم بیش از 250 هزار تومان بود ، یادآور می شود: قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می کند و در چند روز گذشته این رقم با توجه به حجم تولیدو... به 80 تا 90 هزار تومان برای هر کیلوگرم گل زعفران هم رسیده است.

 

تسهیلات به زعفران کار پرداخت شود

عضو هیأت رئیسه شورای ملی زعفران کاران کشور در ادامه گریزی به تصویب پرداخت تسهیلات 1000 میلیارد تومانی برای خرید زعفران به بازاریابان و.... می زند و می گوید: تسهیلات باید به خود کشاورزان زعفران کار پرداخت شود تا مجبور نبوده به محض جمع آوری گل و پر کردن برای تأمین هزینه های کارگر، آب و... اقدام به فروش کند.

 

 

وی پرداخت این تسهیلات را در افزایش قیمت زعفران برای مصرف کننده مؤثر می داند و می گوید: افرادی که از این تسهیلات استفاده می کنند علاوه بر دادن سود 15 درصدی به بانک، رقمی هم به عنوان سود خود برداشته و این اقدام باعث افزایش قیمت پایه و در نهایت افزایش قیمت این محصول می شود.

 

 

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند سطح زیر کشت زعفران در سال 98 را 16 هزار و 807 هکتار اعلام می کند و می گوید: از این سطح زیر کشت بیش از 67/9 تن زعفران خشک تولید شد.

 

 

«غلامرضا قوسی» با بیان این که سطح زیر کشت زعفران هر ساله 400 تا 450 هکتار افزایش می یابد، ابراز امیدواری می کند: امسال میزان برداشت زعفران خشک به 70.14 تن برسد.

 

 

وی در ادامه به ورود دستگاه خشک کن زعفران اشاره می کند و می گوید: با ورود این دستگاه های خشک کن حجم بالایی از زعفران در کمتر از یک ساعت خشک می شود که این مهم دغدغه کشاورزان را کمتر می کند.

 

قوسی از برگزاری کلاس های آموزشی متعدد با موضوعاتی از جمله روش های خشک کردن بهینه زعفران، کیفی سازی محصول و... برای کشاورزان خبر می دهد و استقبال کشاورزان را در این زمینه خوب ارزیابی می کند.     

 

 

 

کد خبر 985849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha