برداشت زعفران در رفسنجان آغاز شد

بیش از ۲۵ هکتار سطح زیر کشت زعفران در رفسنجان وجود دارد که برداشت این محصول از اواخر مهر آغاز شده و تا یک ماه ادامه دارد.

مدیر جهادکشاورزی رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان با اشاره به فصل آغاز برداشت زعفران بیان کرد: زمان کشت زعفران در رفسنجان تیرماه تا اوایل شهریور هر سال است و این گیاه در رفسنجان در مناطقی از جمله راویز، خنامان، سرچشمه و حومه رفسنجان کشت می شود.

 

 

عباس حاج‌ عبدالهی ارزش ریالی هر یک کیلوگرم زعفران را بالای 110 میلیون ریال اعلام و بیان کرد: امسال میزان زعفران قابل برداشت از مزارع رفسنجان 3 کیلوگرم در هکتار است و در مجموع از مزارع زعفرانکاری در این شهرستان بیش از 75  کیلوگرم زعفران خشک برداشت می شود.

 

 

وی در ادامه به ارائه تسهیلات زعفرانکاری به کشاورزان اشاره و تصریح کرد: برای  هر هکتار ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۱۶ درصد و با بازپرداخت  ۲ ساله ارائه می شود که کشاورزان و متقاضیان در این راستا می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی جهت انجام مراحل اداری و دریافت این تسهیلات مراجعه کنند.

 

 

حاج عبدالهی افزود: امسال 2 هکتار به سطح اراضی زیر کشت زعفران در این شهرستان اضافه شده است.

 

 

 

حاج عبداللهی در زمینه آب و خاک مورد نیاز برای کشت زعفران هم توضیحاتی داد و گفت: انتخاب زمین جهت کشت زعفران یکی از مهم ترین قسمت های کشت زعفران است و به طور کلی خاکی مناسب کشت زعفران است که دارای عنصر سیلیس و خاک رُس باشد.

 

 

 

وی در خصوص آبیاری زعفران در شهر رفسنجان  هم بیان‌ کرد: آب مورد استفاده برای کشت زعفران باید شیرین باشد؛  پیاز زعفران سرمایه اصلی کشاورز است و هر سال با تولید مثل افزایش پیدا می کند و پیاز زعفران ۵ تا ۷ سال در خاک می ماند و سال آینده هم می توان از آن استفاده کرد.

 

 

وی در پایان گفت: زعفران از لحاظ اقتصادی نیازمند کارگر زیاد برای مبارزه و ریشه کن کردن علف های هرز از مزارع زعفران است؛ معمولاً کنترل علف های هرز در مزارع زعفران توسط کارگران انجام می شود؛ ماشین آلاتی برای کنترل علف های هرز مزارع زعفران وجود ندارد؛ علف های هرز با گل زعفران برای دریافت نور خورشید رقابت می کنند و در هنگام برداشت زعفران مزاحمت هایی ایجاد می کنند، میزبان آفت ها و حشرات هستند و در طول سال و مداوم باید آنها را ریشه کن کرد.

 

 

حاج عبدالهی خاطرنشان کرد: ما زعفران گلخانه ای نداریم و زعفران در رفسنجان در دشت و فضای روباز کشت می شوند؛ دور باغ فنس کشی می شود تا از هجوم حیوانات در امان باشند.

 

 

وی به کشاورزانی که استخرهای ذخیره آب برای آبیاری مزارع پسته کاری خود دارند و یا کسانی که استخر پرورش ماهی دارند توصیه کرد: در همان منطقه می توان به کشت زعفران بپردازند و از آب غنی شده این استخرها جهت آبیاری زعفران استفاده کنند.

کد خبر 985899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha