دسترسی آزاد و مشاوره رایگان حقوقی در مساجد از مشکلات قضایی مردم می کاهد

طالبیان با اشاره به تعدای بالای مساجد در سطح کشور طرح هر مسجد یک حقوق دان را ارزشمند دانست و گفت: دسترسی آزاد و مشاوره رایگان حقوقی در مساجد از مشکلات قضایی مردم می کاهد.

خبرگزاری شبستان _گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: طرح هر مسجد یک حقوق دان یکی از طرح های موفق قوه قضاییه در آغاز دوره جدید ریاست دستگاه قضا است که از جمله اهداف آن می توان به رشد و ارتقای فرهنگ حقوق مردم و آشنا کردن آنان با حقوق و وظایف شهروندی؛ فرهنگ سازی در زمینه چگونگی مراجعه به دستگاه قضایی و استیفای حقوق فردی و اجتماعی ؛صلح و سازش و حل اختلافات و دعاوی؛ ارتقای فرهنگ قانون گرایی؛ زمینه سازی برای تحکم بنیان خانواده وکاهش طلاق؛ کاهش حجم پرونده‌های وارد شده به دستگاه قضایی با اولویت ده موضوع اول اتهام و خواسته؛ افزایش اعتماد عمومی به دستگاه قضایی و ارتقاضی جایگاه اثر بخش دستگاه قضایی و متصدیان امر قضا در میان مردم؛  اشاره کرد در همین رابطه گفتگویی با محمدعلی طالبیان، مسئول معاضدت قضایی وکلا در کشور  به شرح زیر ارایه می شود.

 

مردم چگونه می توانند از معاضدت قضایی رایگان برخوردار شوند؟

معاضدت قضایی بزرگترین مجموعه تشکیلاتی در سطح کشور است که در تمامی مجتمع های قضایی در سراسر کشور واحدی در قوه قضاییه به نام واحد ارشاد و معاضدت قضایی پیش بینی شده است. در این واحد همه روزه در ساعات اداری وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه حضور دارند و در برخی دفاتر تا پنج نفر روزانه به ارایه خدمات قضایی می پردازند و هر فردی که نیازمند خدمات قضایی باشد با مراجعه به این مراکز می تواند مشاوره رایگان بگیرد.

 

با توجه به شرایط شیوع بیماری  کرونا امکان استفاده غیرحضوری از مشاوره رایگان برای مردم وجود دارد؟

با توجه به دستور ریاست قوه قضاییه مشاوره های تلفنی به معاضدت قضایی مرکز وکلا افزوده شده است که هموطنان می توانند با شماره گیری 129 از سراسر کشور می توانند خدمات مورد نظر حقوقی خود را دریافت کنند. این تماس ها توسط مرکز معاضدت قضایی پاسخ داده می شود.

 

ارزیابی خود را از طرح هر مسجد یک حقوق دان بفرمایید؟

با همکاری بسیج حقوقدانان و مجموعه بسیج مرکز وکلا، کارشناسان حقوقی  در طرح هر مسجد یک حقوقدان که بسیاری از مساجد در این طرح قرار گرفته اند   به صورت پایگاه ارایه خدمات معاضدت قضایی حضور دارند، در این طرح  با حضور وکلا در مساجد خدمات مشاوره رایگان به افراد و اقشار مختلف جامعه ارایه می شود.

 

مساجد برای اجرای طرح هرمسجد یک حقوق دان باید دارای چه شرایطی باشند؟

این طرح برای اجرای در مساجد نیازمند شرایط خاصی نیست و در هر کجا که بدانیم نیاز مردمی وجود دارد و مراجعانی نیازمند ارایه خدمات مشاوره و قضایی هستند، پیشگام هستیم و در این مسیر حرکت کرده ایم که امیدواریم مورد رضایت حضرت حق قرار بگیرد.

 

آیا مساجد می توانند در کنار کارکرد مذهبی خدمات اجتماعی مورد نیاز امروز مردم را پاسخ دهند؟

با توجه به اینکه تعداد مساجد در سطح کشور بسیار زیاد است و از سوی دیگر با کمبود وکیل برای ارایه خدمات قضایی به هموطنان مواجه هستیم، طرح هر مسجد یک حقوقدان بسیار مطلوب و ارزشمند است و باید مساجد امروزه در حوزه های مختلف تقویت شوند در حقیقت  کانون تجمعات مردمی برای تمام اقشار، مسجد است و وکلای مرکز وکلا در برخی مساجد با مدیریت بسیج مرکز وکلا حضور دارند و خدمات قضایی مورد نیاز را به مردم ارایه می دهند.

 

چگونه و از چه راههایی می توانیم مشکلات حقوقی مردم را کاهش دهیم ؟

برای رسیدن به نقطه ای که مردم با مشکلات حقوقی کمتری مواجه باشند باید تلاش کنیم پیشگیری را در میان مردم نهادینه کنیم، در حقیقت مردم باید دسترسی آزاد به خدمات مشاوره رایگان در سطح کشور داشته باشند و اگر قبل از اتخاذ تصمیم و هر نوع قراردادی که دارای ابعاد حقوقی است، بتوانند در مسجد محله با وکیل مشورت کنند و یا در مراکز معاضدت قضایی مشاوره مورد نظر خود را دریافت کنند و تصمیم درست را با نظر یک متخصص در این حوزه اتخاذ کنند؛ در این صورت قطعا با کاهش چشمگیر پرونده های قضایی که گریبانگیر مردم است، مواجه می شویم.

 

چگونه مردم می توانند در اتخاذ اقدامات قضایی تصمیم درستی را اتخاذ کنند؟

پیشنهاد می کنم هر یک از هموطنانی که می خواهند در موضوعات مختلف اقدامی را انجام دهند که دارای ابعاد حقوقی است، حتما با یک وکیل و کارشناس حقوقی معتبر مشورت و سپس به اتخاذ تصمیم مبادرت کنند تا مشکلی برای آنها در آینده به وجود نیاید و نگران نحوه پیگیری و یا رسیدگی در دادگاه ها نباشند.

 

 

کد خبر 986287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha