راه اندازی استودیو مجازی شهروندی در همدان

وجدی گفت: استودیو مجازی شهروندی،‌ مرکز جامع آموزش شهروندی،‌ برگزاری گذرهای کودک،‌ بازارچه‌های امید از جمله برنامه‌هایی بوده که توسط معاونت اجتماعی این سازمان برگزار شده است.

روح‌الله وجدی هویدا در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار شبستان در همدان گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و مشاوره‌ای فرهنگسراها تا حدودی از طریق فضای مجازی در اختیار همشهریان عزیز قرار گرفته اما با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم تا مفاهیم مختلف را سریع‌تر، دقیق‌تر و با تأثیرگذاری بیشتر در اختیار شهروندان همدانی قرار دهیم.

 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان افزود: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده، شیوع ویروس کرونا، لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی، اجرای برنامه‌های حضوری و تجمعی میسر نیست اما فعالیت‌های فرهنگی نیز تعطیلی پذیر نیست و رفع بخشی از مشکلات پیش آمده در دوره کرونا نیز نیازمند فعالیت بیشتر در این حوزه است.

 

وی با اشاره به پتانسیل‌های فضای مجازی خاطرنشان کرد: باید به بهترین نحو از پتانسیل‌های فضای مجازی استفاده کرده و کمبودها را رفع کنیم در این خصوص لازم است همفکری لازم بین کارشناسان و متخصصان این حوزه صورت بگیرد تا فعالیت مراکز فرهنگی شهرداری به سمت فضای مجازی سوق داده شود.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان اظهار کرد: موضوع آموزش سواد رسانه‌ای نیز مسئله دیگری است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت. این فضا فرصت و تهدیدهای زیادی دارد که باید در این خصوص آموزش‌ها و اطلاعات لازم به دست خانواده‌ها برسد. متأسفانه در بیشتر موارد به موضوع سواد رسانه‌ای پرداخت‌نشده و این تهدیدها مشکلات مختلفی برای خانواده‌ها و همشهریان ایجاد کرده است.

 

وجدی گفت: با توجه به اینکه برگزاری برنامه‌های تجمعی در شرایط فعلی درست نیست، فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزش‌های شهروندی، مهارت‌های زندگی، ورزش همگانی، مشاوره‌های مختلف، کتاب و کتاب‌خوانی و... مواردی هستند که می‌توان با استفاده از روش‌های نوین، زبان هنر و فضای مجازی در اختیار اقشار مختلف همشهریان قرار داد.

 

وی با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا موجی از استرس، ناامنی، اضطراب و ترس را در جامعه، خانواده‌ها و کودکان ایجاد کرده است، تصریح کرد: در همین راستا سازمان فرهنگی واجتماعی شهرداری همدان با برنامه‌ریزی‌های لازم  درصدد است تا با اجرای طرح‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در مراکز فرهنگی و فضای مجازی موجب کاهش تبعات منفی شیوع ویروس کرونا شود.

 

وی تصریح کرد: یکی از نیازهای خانواده‌ها در این شرایط و در دوران پس از کرونا بازنگری در کارکردهای خانواده و مهارت‌های مورد نیاز خانواده‌ها است که لازم است با تدبیر و کسب مهارت‌های متعدد و عوارض اجتماعی و روانی کمتر این روزها را سپری نماییم.

 

وجدی، افزایش تاب آوری اجتماعی خانواده‌ها در مقابل آسیب‌های اجتماعی و توسعه مشارکت شهروندی و ارتقاء فرهنگ شهرنشینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی را از دیگر اهداف طرح توان افزایی و ارتقاء تاب آوری اجتماعی در مراکز فرهنگی شهرداری همدان عنوان کرد.

 

وجدی با اشاره به برنامه‌های صورت گرفته از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی و سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری همدان در خصوص هفته دفاع مقدس، از برگزاری نمایشگاه‌های عکس، دیدار با خانواده‌های شهدا، اکران تصاویر شهرداری مناطق، نشست‌های خاطره گویی، غبارروبی از مزار مطهر شهدای دفاع مقدس، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به عنوان بخشی از برنامه‌های این سازمان در طول هفته دفاع مقدس یاد کرد.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تجلیل از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس، برگزاری مسابقات کتابخوانی راجع به دفاع مقدس برگزاری کارگاه‌های آموزشی نقش دفاع از ارزش‌های اسلامی و مراکز فرهنگی و معرفی کتاب‌های مربوط به دفاع  مقدس را از دیگر برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس عنوان کرد.

 

وی همچنین برگزاری مسابقات  مختلف فرهنگی، هنری و  ورزشی و برگزاری ده‌ها برنامه‌های مختلف فرهنگی وهنری و اجتماعی جهت گرامیداشت یاد و خاطره رشادت‌ها و حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان توسط شهرداری‌های مناطق و سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس برشمرد.

 

وجدی،‌کارگاه های آموزشی مجازی نقش ولایت در بصیرت افزایی، ویژه برنامه نقش نوجوانان وجوانان در راه انقلاب و بررسی اهداف وآرمان‌های جبهه مقاومت ودفاع مقدس، کارگاه مجازی بررسی ابعاد دفاع مقدس و تاثیر آن در احیای ارزش‌های معنوی  انسانی و اسلامی، برگزاری  قصه‌گویی دفاع مقدس و تاثیر آن بر رده سنی کودکان و نوجوانان را از دیگر برنامه‌های هفته دفاع مقدس در مراکز فرهنگی عنوان کرد.

 

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان تصریح کرد:‌ ایثار، شهادت و ایستادگی در برابر دشمن را از فرهنگ‌های دفاع مقدس دانست و افزود: همه باید در جهت حفظ این فرهنگ همکاری و همدلی داشته باشیم و برای شناساندن آن به نسل‌های جدید و یادآوری خاطرات آن برای رزمندگان تلاش کنیم.

 

افزایش مشارکت‌های شهروندی محور اصلی فعالیت‌های سازمان است

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان گفت: باتوجه به سند چشم انداز سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان محور اصلی فعالیت‌‌های ما افزایش مشارکت‌های شهروندی در مدیریت شهری است.

 

وجدی هویدا با اشاره به تدوین و تصویب سند چشم‌انداز سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان اظهار داشت: از شهریور ماه 98 تا شهریور ماه 99 باتوجه به سیاست‌های شورای شهر و شهردار همدان چشم اندازی برای سازمان تعریف شد.

 

وی افزود: از جمله اهداف این سند چشم انداز برنامه‌محور شدن سازمان، مشخص بودن برنامه‌ها، قابل ارزیابی بودن برنامه‌ها و تقسیم متوازن فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی ورزشی و گردشگری است.

 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با اشاره به پیوست‌های این سند در افزایش مشارکت‌های اجتماعی در مدیریت شهری گفت: براین اساس سعی کردیم تا در حوزه‌های مختلف اجتماعی فرهنگی ورزشی و گردشگری پروژه‌های خاصی را در جهت افزایش مشارکت‌های شهروندی برنامه‌ریزی کنیم.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های معاونت اجتماعی سازمان بیان کرد: بحث آموزش شهروندی را در حوزه اجتماعی دنبال کردیم که با مشارکت تشکل‌های مردمی مرکز جامع آموزش شهروندی ایجاد شد تا بتوانیم با ظرفیت همین تشکل‌ها و شوراهای اجتماعی محلات بحث آموزش و فرهنگسازی را گسترش دهیم.

 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان عنوان کرد: در بحث فرهنگی نیز با توجه به چشم اندازی که داشتیم استفاده از تشکل‌های مردمی در اداره فرهنگسراها را پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کردیم که از همین رو طرحی به شورای شهر ارسال کردیم که پس از تصویب اجرایی خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه جشنواره شهروند برگزیده یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های فرهنگی ما بوده است، گفت: امسال نیز به دنبال برگزاری هرچه بهتر این جشنواره هستیم تا بتوانیم الگوهای خوبی را برای شهروندان معرفی کنیم.

 

وجدی افزود: در حوزه ورزشی نیز برای افزایش مشارکت‌های مردمی طرح ورزش شهروندی که در گذشته با نام ورزش محلات فعال بود را تدوین کردیم که با همکاری تشکل‌های مردمی با شکل جدیدتری در تمام محلات فعالیت‌های ورزشی را داشته باشیم.

 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان با بیان در حوزه گردشگری نیز با گروه‌های مختلف تعامل داشتیم، بیان کرد: از جمله دیگر برنامه‌ها و فعالیت‌هایی که در یک سال گذشته انجام شد ایجاد مرکز جامع آموزش شهروندی، تبدیل مجموعه عین القضات از یک مجموعه اداری به مجموعه‌ای فرهنگی، آموزشی و گردشگری، ایجاد مرکز همدان شناسی مادستان، ایجاد منظرگاه از بلدیه تا شهرداری، ایجاد پارک شهروندی، ایجاد دفتر مطالعات و پژوهش‌ها در حوزه فرهنگی و ایجاد دبیرخانه ارزیابی پروژه‌های شهرداری همدان بوده است.

 

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان خاطرنشان کرد: استودیو مجازی شهروندی،‌ مرکز جامع آموزش شهروندی،‌ برگزاری گذرهای کودک،‌ بازارچه‌های امید از جمله برنامه‌هایی بوده که توسط معاونت اجتماعی این سازمان برگزار شده است.

 

وی همچنین برگزاری برنامه‌هایی اعم از جشن خودرویی،‌ استودیو قرآنی،‌ اردوی خاطرات ماندگار،‌ اردوی خاطرات انقلاب،‌ ایجاد مرکز تخصصی علمی،‌ اجرای دیواره نگاره توسط معاونت فرهنگی و هنری این سازمان خبرداد و افزود: تغییر ساختار ورزش شهروندی،‌ قهرمانی تمام تیم های رده‌های پایه فوتبال، اولین جشنواره کشتی محلات،‌ اولین جشنواره معلولین و جانبازان،‌ اولین دوره مسابقات مجازی توسط معاونت ورزش این سازمان اجرایی شده است.

 

وجدی از راه‌اندازی دبیرخانه خواهر خواندگی و امضا تفاهم نامه مسیر گردشگری تاریخ و تمدن  به عنوان مهم‌ترین اقدامات حوزه گردشگری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری همدان در طی یکسال گذشته خبرداد.

کد خبر 986710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha