جشنواره «منطقه آزاد» در صربستان برگزار می‌شود

جشنواره فیلم «منطقه آزاد» با نمایش فیلم‌های منتخب شده سینمایی و مستند (۱۵ تا ۲۰ آبان‌ماه) در شهرهای بلگراد، نووی ساد و نیش برگزار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این جشنواره با فیلم «نیک غار ـ دعای احمقانه» (15 آبان) در سالن کومبانک مرکز فرهنگی نووی ساد و  سینمای سیناپلکس Cineplexx در شهر نیش رسما افتتاح می‌شود.

در جشنواره امسال، 35 فیلم سینمایی و مستند از تولیدات هنری به اکران در می‌آیند. تمام فیلم‌هایی که در جشنواره امسال انتخاب شده‌اند از تمایل و علاقه‌مندی برای برقراری ارتباط و خطرات جدایی ناشی از صمیمیت صحبت دارند. به طور عمومی باید گفت که سوژه این فیلم‌ها درباره نیاز به عضویت در جامعه، پذیرش در نهادهای مردمی، لمس و احساس یادآوری و رهایی از ترس است.

در شانزدهمین دوره جشنواره فیلم «منطقه آزاد»، مخاطبان این فرصت را خواهند داشت تا فیلم‌هایی را تماشا کنند که برنامه‌های آن برای علاقه‌مندان به هنر و فیلم شناخته شده است. در این جشنواره فیلم‌های با موضوعات بین‌المللی، منطقه‌ای ـ افق‌های بالکان، اتحادیه اروپا ـ منطقه تغییر و فیلم‌هایی در باره زنان به نمایش گذاشته می‌شود.

از نوین‌های جشنواره امسال، فیلم‌های منطقه سبز است که به اکولوژی و ارتباط با محیط زیست می‌پردازند. همچنین در این جشنواره منتخبی از فیلم‌هایی وجود دارد که میراث «تیتو» رییس جمهور جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی سابق را از دیدگاه‌های مختلف 40 سال پس از مرگ تیتو بررسی می‌کند.

فیلم‌های کوتاه ساخته شده در کارگاه‌های مستند سازی در پریزرن که بخشی از برنامه‌های این جشنواره را تشکیل می‌دهند مانند، فیلمی به نام « آینده اینجا است» Future is Here و همچنین فیلم‌هایی از پیترو مارسلو Pietro Marcello به نمایش گذاشته می‌شوند.

از دیگر نوین‌های جشنواره امسال نمایش فیلم از طریق بستر آنلاین است. همچنین برنامه جشنواره را می‌توان از طریق وب سایت slobodnazona.rs مشاهده کرد.

بنابر اعلام این خبر، در این دور از جشنواره مانند گذشته پس از نمایش فیلم‌ها، میزگردهای متعددی برای بحث و نقد و بررسی فیلم‌ها در سالن مرکز فرهنگی بلگراد برگزار می‌شود. در این میزگردها منتقدین سینمایی در باره کیفیت فیلم‌ها گفتگو می‌کنند.

کد خبر 986723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha