صدور بیش از ۳۳هزار نسخه الکترونیک بیمه سلامت درمازندران

ظفرمند با اشاره به اینکه ۸۸۵ موسسه تشخیصی و درمانی استان مازندران هم‌اکنون در اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی مشارکت دارند، گفت: این مراکز تاکنون بیش از ۳۳ هزار نسخه الکترونیک را صادر کردند.

«رسول ظفرمند» در گفتگویی به مناسبت فرارسیدن هفته بیمه سلامت (3 - 9 آبان) بابیان اینکه سوم آبان ماه هرسال به دنبال تغییر نام سازمان خدمات درمانی به سازمان بیمه سلامت باهدف پوشش بیمه‌ای هر چه بیشتر بیمه‌شدگان و یکسان‌سازی خدمات بیمه‌ای ، هفته بیمه سلامت نام‌گذاری شده است، به خبرنگار خبرگزاری شبستان در ساری، گفت: خدا را شاکریم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سازمانی مشغول فعالیت هستیم که هدف آن رسیدگی به یکی از دغدغه‌های اصلی خانوار یعنی بحث بیمه گری و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جامعه هدف است.

 

*لطفا درخصوص اقدامات بیمه سلامت برای پیوستن به دولت الکترونیک بفرمایید.

مدیرکل بیمه سلامت مازندران از سازمان بیمه سلامت به‌عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در عرصه استقرار دولت الکترونیک یادکرد و افزود: در راستای استقرار جامع دولت الکترونیک در کشور سازمان بیمه سلامت اقدامات قابل‌توجهی را به اجرا گذاشته است و توانسته خود را در ردیف سازمان‌های پیشرو در این بخش قرار دهد.

 

 ظفرمند بیان کرد: در راستای استقرار دولت الکترونیک، سازمان بیمه سلامت طرح‌های مختلفی چون استحقاق سنجی (تعیین و تکلیف شرایط بیمه‌ای فرد بیمه‌شده)، رسیدگی، پذیریش و پرداخت الکترونیکی اسناد بیمارستانی را از دو سال قبل در دستور کار قرار داده بود.

 

وی در خصوص اجرای طرح رسیدگی، پذیریش و پرداخت الکترونیکی اسناد بیمارستانی گفت: در حال حاضر این طرح در بیمارستان‌های دولتی در حال اجرا است و با رفع مشکلات و نواقص، بیمارستان‌های خصوصی نیز در این طرح مشارکت کرده اند.

 

ظفرمند یکی از مزایای اجرای طرح رسیدگی، پذیریش و پرداخت الکترونیکی اسناد بیمارستانی را صرفه‌جویی در مصرف کاغذ اعلام کرد و گفت: با اجرای این طرح مصرف کاغذ در بحث رسیدگی به اسناد بیمارستانی تا یک‌بیستم کاهش یافت.

 

*لطفا در خصوص مزیت ها و ضرورت اجرای پروژه نسخه نویسی الکترونیک بفرمایید.

وی تصریح کرد: پروژه نسخه‌نویسی الکترونیک در راستای عملیاتی شدن حذف دفترچه‌های درمانی و ایجاد پرونده الکترونیک بیمه‌شدگان، در حال گسترش در مراکز طرف قرارداد این سازمان است.

 

مدیرکل بیمه سلامت مازندران اذعان کرد: ثبت نسخه الکترونیک در مطب پزشکان طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت، علاوه برافزایش دقت و صحت در تولید نسخه، موجب تسهیل و تسریع درروند کاری داروخانه‌ها و مراکز پاراکلینیک می‌شود همچنین امکان مشاهده اطلاعات هویتی و اقلام تجویزشده، صرفاً با کد ملی بیمار در این مراکز میسر است و نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سیستم موسسات نیست.

 

ظفرمند خاطرنشان کرد: اداره کل بیمه سلامت مازندران از یک سال قبل اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در رده پزشکان عمومی (به‌غیراز پزشک خانواده) را در دستور کار خود قرارداد و در این بخش به موفقیت‌هایی هم‌دست یافت.

 

وی ادامه داد: پزشکان مجری این طرح (نسخه‌نویسی الکترونیک) توانستند حق‌الزحمه خود را در کمترین زمان ممکن دریافت نمایند و سرعت و دقت در رسیدگی و پرداخت بسیار خوب و قابل‌قبول بوده است.

 

*چه تعداد از پزشکان طرف قرارداد با بیمه سلامت به این طرح پیوستند؟

 ظفرمند گفت: از تیرماه سال جاری طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی در رده پزشکان متخصص و فوق تخصص به اجرا درآمد که با استقبال خوب جامعه پزشکی استان مواجه شد و تاکنون 83 درصد از همکاران پزشک که در 630 موسسه‌ی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت در حال ارائه خدمت می‌باشند در این طرح مشارکت نموده‌اند.

 

*با توجه به اینکه مازندران در ردیف استان های پایلوت طرح پزشک خانواده قرار دارد آیا نسخه نویسی الکترونیک به مطب این پزشکان هم راه خواهد یافت؟

وی افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته با دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل امیدواریم به‌زودی 600 پزشک خانواده استان نیز به این طرح بپیوندند، به‌این‌ترتیب می‌توان گفت بیش از 90 درصد پزشکان استان در طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی مشارکت دارند که قابل‌تقدیر و تحسین است.

 

*چه تعداد از موسسات، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری به این طرح پیوستند؟

ظفرمند بیان کرد: در استان مازندران 648 موسسه ارائه‌دهنده خدمت طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت در طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی مشارکت نموده و موجبات موفقیت این طرح را در استان فراهم آوردند.

 

مدیرکل بیمه سلامت استان مازندران یادآور شد: 67 درصد داروخانه‌ها، بیش از 90 درصد آزمایشگاه‌ها و 80 درصد مراکز تصویربرداری مازندران در اجرای طرح نسخه‌پیچی الکترونیکی مشارکت نمودند.

 

*تاکنون چه تعداد نسخه الکترونیک در استان صادرشده و اجرای این طرح چه نتیجه ای خواهد داشت؟

وی بابیان این مطلب که طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی از تیرماه سال جاری در مازندران به اجرا درآمده است، افزود: در مهرماه سال جاری بیش از 33 هزار نسخه الکترونیک توسط پزشکان استان صادر شد و این نشان از همکاری پزشکان استان در اجرای این طرح دارد.

 

ظفرمند یادآور شد: یکی از اهداف اجرای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک به حداقل رساندن کاربری و کاربرد دفترچه‌های درمانی می‌باشد و امیدواریم با فراگیر شدن اجرای این طرح شاهد هدف غایی این طرح که همانا حذف دفترچه درمانی است باشیم.

 

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت نیازمند همکاری جامعه پزشکی و بیمه‌شدگان تحت پوشش سازمان هستیم و انشاءالله  با مشارکت جمعی نمی‌گذاریم مشکلات احتمالی مانعی برای اجرای طرح‌های الکترونیک سازمان باشند.

 

ظفرمند بابیان اینکه اداره کل بیمه سلامت استان مازندران از تمامی امکانات و تجهیزات خود برای اجرای پروژه‌های الکترونیک بهره برده است، افزود: همکارانمان در گروه‌های مختلف فضای مجازی به‌صورت شبانه‌روزی در خدمت مؤسسات ارائه‌دهنده خدمت بوده و پاسخگوی سؤالات آنان می‌باشند و شماره تلفن‌هایی نیز جهت رفع مشکلات مؤسسات در اختیار آنان قرارگرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: سازمان بیمه سلامت تمام تلاش خود را به کار بسته تا در عرصه بزرگ دولت الکترونیک نقش خود را به‌درستی ایفا نماید.

 

ظفرمند در خصوص مزیت‌های اجرای طرح‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت گفت: به دلیل خلوص بالای اطلاعات و داده‌های بیمه‌شدگان در این طرح برنامه ریزان و تصمیم سازان حوزه بهداشت و درمان می‌توانند با دریافت این داده‌ها در اتخاذ سیاست‌های لازم دقت نظر بیشتری داشته باشند.

 

مدیرکل بیمه سلامت مازندران بیان کرد: از سوی دیگر مؤسسات و مراکز طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت می‌توانند در کمترین زمان ممکن به ‌حق‌الزحمه‌های خود برسند و دیگر شاهد تأخیرهای پرداخت‌های گذشته نخواهیم بود و خطای انسانی نیز در سیستم الکترونیکی به حداقل خواهد رسید.

 

وی اظهار کرد: تا شهریورماه مطالبات موسسات به‌خصوص مؤسساتی که از طریق الکترونیکی اسناد خود را برای سازمان ارسال نموده‌اند پرداخت‌شده است و این برای اولین بار است که توانسته‌ایم با این سرعت و دقت مطالبات مؤسسات طرف قرارداد را پرداخت نماییم.

 

ظفرمند اذعان کرد: با اجرای طرح‌های الکترونیک، بیمه‌شدگان و مؤسسات دیگر شاهد مشکلات گذشته نخواهند بود.

 

*از مزیت های پرونده الکترونیک سلامت بیمه شدگان بفرمایید؟

وی در خصوص پرونده الکترونیک سلامت بیمه‌شدگان گفت: پرونده الکترونیک سلامت حاوی کلیه اطلاعات بهداشتی، پزشکی، تشخیصی و درمانی خانواده است و سابقه افراد برای مراجعه و دریافت خدمات بهداشتی، مراقبتی و پزشکی را نشان می‌دهد. این اطلاعات شامل روند دریافت مراقبت‌های اولیه و درمان افراد است و همچنین وجود یا عدم وجود بیماری خاص در فرد را نشان می‌دهد.

 

*آیا شیوع کرونا اهداف بیمه سلامت در حوزه خدمات الکترونیک را با مشکل مواجه کرده است؟تاثیر کرونا بر روند اجرای خدمات الکترونیک چه بود؟

 ظفرمند افزود: هم‌زمانی اجرای طرح‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت و شیوع ویروس کرونا لزوم و اهمیت اجرای این طرح‌ها را بیش‌ازپیش نشان داد زیرا  اجرای طرح‌های الکترونیک علاوه بر کاهش مراجعه حضوری بیمه‌شدگان برای دریافت خدمت به ادارات و مراکز بهداشتی و درمانی موجب کاهش تردد در جامعه می‌شود که از سفارشات موکد سازمان بهداشت جهانی در روزهای فراگیر شدن ویروس کرونا است.

 

وی در ادامه گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا طرح نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک می‌تواند در راستای کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس بسیار کمک‌کار باشد.

 

 ظفرمند بیان کرد: با اجرای طرح‌های الکترونیک سازمان بیمه سلامت پزشک می‌تواند از طریق بستر فضای مجازی با پرسش و پاسخ و پایش تصویری بیمه‌شده را ویزیت نموده و برای کد ملی بیمه‌شده نسخه‌نویسی نماید و بیمه‌شده با دریافت کد رهگیری از طریق پیامک مستقیماً به مؤسسات ارائه‌دهنده خدمت از قبیل داروخانه، مراکز تصویربرداری، مراکز آزمایشگاهی و ... برای ادامه روند درمان هدایت شود.

 

وی افزود: استان مازندران به دلیل اجرای پزشک خانواده در اجرای طرح‌های الکترونیک دارای شرایط و الزامات خاصی می‌باشد که امیدواریم به‌زودی با کمک دانشگاه های علوم پزشکی و با رونمایی از نرم‌افزار مشترک این موانع و مشکلات مرتفع شود.

 

مدیرکل بیمه سلامت استان مازندران بیان کرد: ظرف چند ماه اخیر مؤسسات و مراکز طرف قرارداد همکاری چشمگیری را با اداره کل بیمه سلامت مازندران داشته‌اند، آمار ارائه‌شده در این بازه زمانی کوتاه نشان از مشارکت مؤسسات و مراکز ارائه‌دهنده خدمت در اجرای طرح‌های الکترونیک دارد.

 

 ظفرمند در پایان سخنانش بابیان اینکه هم‌اکنون 60 درصد از طرح‌های الکترونیک در استان به اجرا درآمده است، گفت: تا پایان سال جاری شاهد پوشش صددرصدی طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیکی در استان خواهیم بود.

 

کد خبر 987061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha