آموزش یافتن کتاب های خوب در کانال« قصه گوهای کوچک»

شمس با بیان اینکه کتاب خاصی را در کانال« قصه گوهای کوچک» معرفی نمی کنم، گفت: لازمه یافتن کتاب خوب این است که ناشران، نویسندگان و مترجمان خوب را بشناسیم.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: بیماری کرونا تغییر بسیاری در سبک زندگی مردم داده است. ابعاد فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مذهبی جوامع تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است. با شیوع این بیماری بسیاری از برنامه های آموزش، فرهنگی و مذهبی تعطیل شد و ادامه دار شدن این شرایط مسئولان را بر آن داشت که این برنامه ها را در قالب های متفاوت و به شکل مجازی برگزار کنند. این مساله فرصت ها و تهدیدهایی را برای افراد و جوامع ایجاد کرده است. با ادامه این روند چاره ای جز تغییر نگرش و تلاش برای تبدیل تهدید ها به فرصت ها و استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود وجود ندارد. در این میان بعضی از نویسندگان و شاعران که کلاس داستان نویسی و شعر داشتند اقدام به برگزاری کلاسهای مجازی کردند. این زمینه گفتگویی با « محمد رضا شمس» نویسنده و مترجم داشتیم. وی دو کانال با عناوین «قصه گویی» و «قصه گوهای کوچک» را راه اندازی کرده است. در کارنامه کاری شمس، گویندگی، عروسک گردانی ، دستیار کارگردان و بازیگری به چشم می خورد. متن این گفتگو بدین شرح است:

 

مهم ترین هدف شما از راه اندازی کانال های «قصه گویی» و «قصه گوهای کوچک» چیست؟

با راه اندازی این کانال ها می خواستم به نوعی به کتاب و کتابخوانی و قصه و قصه گویی  کمک کنم. قصه باعث جذب کودکان و نوجوانان به کتاب می شود. بچه ای که با کتاب مانوس باشد آگاهی زیادی پیدا می کند و در زمینه های مختلف رشد می کند. مساله دیگر که فکر می کنم به واسطه این کانال های قصه گویی در بچه ها ایجاد می شود، افزایش اعتماد به نفس است. بچه ها برای قصه گویی باید خوب و روان صحبت کنند و بدین ترتیب شاید مجبور شوند چند بار داستانی را بخوانند و بدین ترتیب خوب صحبت کردن را یاد می گیرند. در ضمن اگر بچه ای خجالتی باشد این مشکل به بهانه قصه گویی در او تا حدودی کمرنگ می شود.

 

 بچه ها در کانال «قصه گوهای کوچک» چه فعالیتی می کنند و این کانال چه تاثیری روی آنها می گذارد؟

بچه ها قصه های مورد نظر خود را می خوانند و برای من ارسال می کنند و من نیز آنها را در کانال قرار می دهم. به نظرم به بهانه این کانال فعالیت کلامی بچه ها بیشتر می شود. به واسطه این کانال بچه ها سعی می کنند خجالت را کنار بگذارند، با دیگران ارتباط برقرار کنند و دایره کلمات شان بیشتر می شود. بنده با همین اهداف کانال قصه گوهای کوچک را راه اندازی کردم. علاوه بر این، کانال قصه گوهای کوچک به نوعی ترویج کتاب و کتابخوانی است و بچه ها باید کتاب بخوانند و قصه آن را تعریف کنند.

 

کانال «قصه گوهای کوچک» چند عضو دارد؟

این کانال در واتساپ است و بیش از 100 نفر عضو آن هستند.

 

آیا قصه های بچه ها را انتخاب می کنید و در کانال می گذارید؟

هنوز تعداد به حدی نرسیده است که بخواهم قصه ها را انتخاب کنم. قصه هایی که بچه ها برایم می فرستند را در کانال می گذارم. برخی از بچه ها خیلی فعال هستند. اگر تعداد بچه ها زیاد شود، مجبور می شوم که قصه ها را انتخاب کنم.

 

در کانال «قصه گوهای کوچک»، کتاب نیز معرفی می کنید؟

خود کتاب را نه اما به بچه ها می گویم که چطور کتاب خوب را پیدا کنند و لازمه یافتن کتاب خوب این است که ما ناشران، نویسندگان و مترجمان کتاب خوب را بشناسیم اما کتاب خاصی به آنها معرفی نمی کنم که تبلیغ نباشد.

 

چه مدت است که این کانال را راه اندازی کردید؟

سه ماه است و در همین مدت هم استقبال خوبی شده است.

 

بچه ها چه فعالیتی در کانال « قصه گویی» دارند؟ و چه می آموزند؟

این کاقصه های خودم و بعضی از نویسندگان و برخی از افسانه ها را معرفی می کنم و با تصاویر در کانال قصه گویی قرار می دهم. بچه ها در این کانال با افسانه ها و داستان های زیادی از نویسندگان مختلف آشنا می شوند. این آشنایی باعث می شود که اگر از داستانی خوششان آمد سراغ داستان های دیگر آن نویسنده بروند. بدین ترتیب با نویسندگان مختلف و سبک نوشتاری آنها هم آشنا می شوند.

 

کانال «قصه گویی» را چه مدت است که راه اندازی کردید؟

این کانال را دو سالی است که در واتساب و تلگرام راه اندازه کردم و شعر و قصه و نقاشی بچه ها در آن قرار می گیرد. خوشبختانه استقبال خوبی از این کانال ها شده است.

 

 

 

کد خبر 987067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha