لزوم تشکیل قرارگاه مرکزی گروه های جهادی/ ارتباط حوزه و دانشگاه با این گروه ها باید تقویت شود

جمعی از فعالین جوان گروه های جهادی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان به ارائه گزارش عملکرد، بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات و طرح پیشنهادات و درخواست های خود پرداختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ در ادامه سلسله نشست های هفتگی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان «با جوانان» دوشنبه شب(5 آبان) جمعی از جوانان فعال گروه های جهادی با وی دیدار و گفتگو کردند.

 

 

در این دیدار یکی از بانوان فعال جهادی مؤسسه خیریه جوانه های صبح سپید کرمان گزارشی از حاشیه شهر داد و گفت: 150 دانش آموز بازمانده از تحصیل را در شهرک صنعتی و حاشیه شهر تحت پوشش قرار دادیم و جدای از آموزش، مباحث پرورشی و ارزش های دینی و اخلاقی آنان را نیز مد نظرقرار دادیم.

 

 

 

محمدرضایی ادامه داد: با این وجود اما یکی از خلآهای موجود، کمک سازمان های دولتی به گروه های جهادی و بعضاً برخوردهای سلیقه ای است و اگر بازدیدی هم انجام می دهند فقط برای گزارش کار و تهیه فیلم و... هست؛ گرچه اتفاقات مثبتی در خصوص نظافت و ایجاد بوستان توسط شهرداری رخ داده است.

 

 

سپس مادر شهید محمدسعید دهقان اناری که از شهریور ماه امسال گروه جهادی راه اندازی کرده، گزارشی از تهیه لوازم ضروری نیازمندان تا پیگیری امور درمان بعضی از نیازمندان و حمایت از مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار و ایجاد زمینه برای فروش محصولات آنان داد.

 

 

 

پناهنده،  فعال جهادی مستقل در زمینه کسب و کار محرومین هم با بیان اینکه بر اساس تحقیق انجام شده حدود 340 شغل زودبازده وجود دارد که فقط 170 مورد آن در زمینه صنایع دستی است؛ توسعه ظرفیت های اشتغال زا، ایجاد زمینه افزایش درآمد و تقویت فرهنگ کار جمعی را مورد تآکید قرار داد.

 

 

وی اظهار کرد: متأسفانه در کرمان با تنبلی اجتماعی و با چالش مهارت لازم حتی در قشر تحصیلکرده مواجه هستیم.

 

 

سالاری از مؤسسه مهرگستر کویر با بیان اینکه این مؤسسه متشکل از جوانان دهه 70 و 80 از سال 94 کار خود را در حاشیه شهر آغاز کرد و 220 خانواده را تحت پوشش دارد؛ تصریح کرد: بیشتر در راستای تأمین امنیت غذایی و تحصیلی و ارتقاء سطح نشاط اجتماعی فعالیت می کنیم.

 

 

وی پس از ارائه گزارشی از کمک های معیشتی انجام شده از دوم اسفندماه و در پی شیوع کرونا تاکنون گفت: در محرم و صفر با هدفمند کردن نذورات مردمی، موفق به آزادی دو زندانی جرائم غیرعمد و تهیه 5 سری جهیزیه شدیم.

 

 

سالاری یکی از آسیب های کار جهادی را ایجاد احساس بی نیازی از کار کردن توسط سرپرست خانوارها عنوان و بیان کرد: هدف ما توانمندسازی است و این هدف نباید دستاویزی برای گداپروری شود و برای همین به تازگی 5 حیطه مطالعاتی را در دستور کار قرار دادیم تا نیازسنجی دقیقی از منطقه انجام شود.

 

 

پارسایی، نماینده گروه جهادی فداییان عدالت در جنوب استان هم با تأکید بر ضرورت تغییر ساختار گروه های جهادی و لزوم مدیریت واحد بر این گروه ها برای اطلاع از فعالیت یکدیگر تأکید کرد: باید به محرومین یاد داد که خودشان برای خودشان کار کنند.

 

 

 

حجت الاسلام حسین آبادی، مدیر مرکز نیکوکاری حضرت علی اکبر هم با اشاره به اینکه  در شهرک سیدی و محله بنی هاشم ساختاری مردمی تحت عنوان «محله مهربون» شکل دادیم که همه اتفاقات توسط خود مردم رقم می خورد؛ نقش روحانیت در گروه های جهادی را مورد تأکید قرار داد.

 

 

وی با ابراز تأسف از این موضوع که بعضاً در حوزه های علمیه روحیه کار جهادی از حوزه ها جدا و صرفاً بر علم و تهذیب تمرکز شده؛ ادامه داد: گروه های جهادی باید در اردوهای خود یک روحانی به عنوان کارشناس امور دینی با خود داشته باشند.

 

 

حسین آبادی افزود: در حاشیه شهر نه گاز است، نه کپسول گاز و نه سیلندر؛ برق و نفت هم نیست و مواردی سراغ داریم که با هزیم خانه های خود را گرم می کنند! چشم امید این مردم به شما است.

 

 

سیدمصطفی مهدوی، نماینده موکب ثاراللهیان با اشاره به اینکه این موکب با همکاری یک گروه عراقی از سال 92 در عمود 146 از 20 روز مانده به اربعین خدمات رسانی می کرد؛ افزود: امسال به دلیل کرونا 5 تریلر برای خدمات دهی در زمینه های طب سنتی و مدرن همراه با پرشک عمومی و متخصص، خیاطی(برای تولید ماسک) حسینیه سیار، طبخ غذا در محیطی کاملاً استریل و بهداشتی و پخت نان مجهز کردیم و از 5 روز مانده به اربعین راهی جنوب استان شد و در آینده قصد دارد نواقص روستاها از جمله سرویس بهداشتی و.. را برطرف کند.

 

 

دکتر صحرایی، مسئول بنیاد صدر هم بر تقویت ارتباط دانشگاه و گروه های جهادی و بومی سازی این گروه ها تأکید کرد.

 

 

 

امین گزستانی، مسئول گروه جهادی موکب معراج شهدای کرمان هم با بیان اینکه از 120 فعال جهادی شناسایی شده، 55 نفر گروه دارند و مابقی مستقل هستند؛ عدم ساماندهی و ثبت گروه های جهادی را یکی از مشکلات دانست و خواستار تشکیل  قرارگاه مرکزی متشکل از همه گروه ها، شناسنامه دار کردن گروه ها برای استفاده از ظرفیت های یکدیگر و ایجاد بانک اطلاعاتی شد.

 

 

توجه با داخل شهر و خانواده های آبرومندی که تحت حمایت هیچیک از نهادهای حمایتی نیستند؛ اختصاص بخشی از بودجه فرهنگی دستگاه ها به گروه های جهادی نیز در این نشست مورد تأکید قرار گرفت.

 

سخنان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان در این دیدار را از اینجا بخوانید.

 

کد خبر 987102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha