انتخابات فاوا نیازمند همگرایی فراگیر صنفی، حامیان معتمد و همراهان مطمئن است

جامه بزرگ در خصوص انتخابات فاوا گفت: عبور از تحریم ها لزوم بهره‌مندی از یک هیات مدیره همگرا، فراگیر و اثرگذار برای حمایت و هدایت این نهاد مدنی را بیش از پیش نمایان می‌کند.

«کیوان جامه بزرگ» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص اهمیت ششمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که کمتر از یک ماه دیگر برگزار می شود گفت: این انتخابات برای یک دوره سه ساله برگزار می‌ شود، شاید در میانه‌ی چالشها و مسایل کلان کشور نظیر تحریمها و از آن بدتر خودتحریمی و ضربه‌های مکرر خواسته و ناخواسته برخی دستگاههای دولتی و حاکمیتی به تن نحیف بخش خصوصی، همه‌گیری کرونا، تورم لجام گسیخته و نظایر اینها، در نگاه نخست، انتخاب هیات مدیره نصر موضوع چندان مهمی برای فعالان صنف فاوا نباشد! ولی تاملی در همین اوضاع و احوال و توجه به تحولات مهم یک سال آتی از جمله تغییر دولت و تشکیل کابینه جدید، تدوین و تصویب برنامه هفتم توسعه کشور و حتی انتخابات شورای شهر، همگی بر ضرورت بهر‌ه مندی بخش خصوصی فاوا از یک هیات مدیره مقتدر، مستقل و موثر بر تصمیم‌گیری‌های حیاتی و سرنوشت ساز برای صنف، دلالت دارد.



معاون توسعه راهبردی فناپ افزود: کافیست اولویت هیات مدیره را محدود به سه موضوع تقویت تاب‌آوری شرکتها در شرایط تحریم، مطالبه‌گری اثربخش با حاکمیت برای اصلاح فرایندها و رویه‌های آسیب زننده به کسب و کارها و تدوین سیاستها و برنامه‌های حوزه فاوا - به‌ویژه برنامه پنج ساله هفتم توسعه برای رفع موانع و نیز ریل‌گذاری صحیح توسعه- بدانیم، آنگاه لزوم بهره‌مندی از یک هیات مدیره همگرا، فراگیر و اثرگذار برای حمایت و هدایت این نهاد مدنی بیش از پیش نمایان می‌شود.


وی افزود: از سوی دیگر از آنجا که معمولاً فهرستهای انتخاباتی در فضای صنفی فاقد پشتوانه حزبی یا تشکیلاتی منسجم است و اساساً حضور اعضا در هیات مدیره نیز بدون بهرهمندی مادی، در قالب مسئولیت صنفی و اجتماعی صورت می‌گیرد و بعضا در بسیاری موارد، اعضا هیات مدیره، رقیب کسب و کاری هم محسوب می‌شوند، آنچه فراتر از لیست‌های پیشنهادی اهمیت می‌یابد، انتخاب بهترینها برای فایق آمدن بر چالشهایی است که می‌بایست در برنامه تک‌تک اعضا و ماهیت و هویت کاندیداها جستجو شود.


جامه بزرگ درباره معیارهای اصلی انتخاب بهترین مجموعه از کاندیداها علاوه بر فراگیری هیات مدیره و پوشش حداکثری طیف‌های مختلف عضو نصر افزود: انتخاب هوشمندانه یک ترکیب مناسب و کارآمد، صرف‌نظر از شایستگی‌های فردی کاندیداها (بعنوان یک پیش‌نیاز اساسی) نظیر جنگندگی خستگی‌ناپذیر برای دفاع از منافع بخش خصوصی، بهره‌مندی از توان مدیریت و تعامل با دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، دانش تخصصی و اشراف بر مسایل کسب و کاری و صنفی و سلامت نفس و پاکدستی ایشان، ملاحظات دیگری نیز نیاز دارد که در این یادداشت به سه اولویت اصلی گزینش ترکیب ایده‌آل برای هیات‌مدیره (صاحبان اصلی، حامیان معتمد و همراهان مطمئن) تاکید شده است:
 
وی در خصوص انتخاب کارآفرینان موفق بخش خصوصی واقعی در هیات مدیره گفت: باور به ذات خصوصی این نهاد و لزوم ممانعت از نفوذ کنترلی بنگاه‌های حاکمیتی غیرخصوصی، برای تحقق اهداف و آرمان‌های نصر، می‌طلبد که اکثریت اعضا در وهله نخست‌ از میان کارآفرینان موفق بخش خصوصی واقعی انتخاب شوند که با گوشت و پوست خود هر روز مسایل و چالش‌های کسب و کارهای خصوصی- بدون حمایتهای خاص- را تجربه کرده باشند. بیشتر از آن! تصور کنید هیات مدیره بنا باشد به موضوعاتی نظیر مبارزه با انحصار و رانت، دفاع از حقوق بخش خصوصی، مقابله با تصمیمات خلق‌الساعه و نابودکننده کسب و کارهای دیجیتالی نظیر قطعی اینترنت و فیلترینگ و نظایر آن ورود کند. آیا نمایندگان شرکت‌های نزدیک و وابسته به ساختار قدرت و حاکمیت توانایی و جرات ورود به این مسایل را دارند؟
 
جامه بزرگ درباره حضور مدیران توان‌مند و با سابقه بنگاه‌های بزرگ خوشنام در این انتخابات گفت: گزینش مدیران باسابقه از بنگاه‌های بزرگ خوش‌نام است که شاید در گروه نخست (کارآفرینان و صاحبان کسب و کار) قرار نگیرند. ولی باور آنها به اصالت حضور و تقویت بخش خصوصی و رفتار و منش آنها در تعامل مثبت و سازنده با بخش خصوصی و به ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط می‌تواند علاوه بر پوشش خصیصه فراگیری، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متمایزی به هیات مدیره نصر اضافه کند و آنها را در نقش مکمل و همگراکننده‌ی سایر اعضا، در نصر به خدمت گیرد. ایشان بعنوان مدیران امتحان پس داده که کارنامه چندین ساله‌شان بیان‌گر جهت‌گیری‌ها و توان‌مندی‌هایشان است می‌توانند بعنوان معتمدین منتخبان، تفوق و اجماع را در بزنگاه‌های مختلف میسر کنند.
 
وی درباره حضور نمایندگان مستقل و پایداردر هیات مدیره نصر گفت: شاید مهم‌ترین و اثربخش‌ترین معیار برای تکمیل فهرست سرآمد هیات مدیره نصر همین باشد،اگر باور داریم نصر می‌بایست عهده‌دار ماموریت‌های بزرگ صدرالاشاره باشد، برای اطمینان از عدم تلاطم و آسیب‌پذیری هیات مدیره و استمرار پیگیرانه اولویت‌های مذکور، به نمایندگانی پایدار، مستقل و هم‌داستان با بدنه صنف نیاز داریم. از این‌رو لااقل اعضا هیات مدیره می‌باید علاوه بر ویژگی‌های پیش‌گفته، حداقل سه سال تداوم حضور در شرکتی که به نمایندگی از آن کاندیدا شده‌اند (و لو انتصابی و کارمندگونه) را در سالهای گذشته در کارنامه خود اندوخته باشند، تا امید و اطمینانی بر دوام حضور ایشان و حفظ ترکیب و ساختار هیات مدیره در طول دوران خدمت‌گزاری و تحقق اهداف و وعده‌های طرح شده، در دل رأی دهندگان ایجاد کنند.

وی درباره حضور مدیران دولتی در این انتخابات گفت: مدیرانی که به سادگی چرخش سیاسی یک امضا هر روز مهمان یک بنگاه خصولتی بوده‌اند، نباید اعتبار نصر را به گروگان بگیرند. هرچند حضور حداقلی نمایندگانی از شرکتهای وابسته به نهادهای عمومی بعنوان بخشی از صنف فاوا می‌تواند - در صورت اقبال عمومی از جانب رای دهندگان-  در ترکیب هیات مدیره موثر باشد، لکن نگاه قالب و حاکم می‌بایست حتما برآمده از همان بخش خصوصی کارآفرین واقعی باشد. حتی حضور مدیران موفق دولتی نیز با هر توجیهی، استقلال صنف را تهدید می‌کند. با این نگاه، انصراف دکتر امیرناظمی، دانشمند صاحبنظر و مدیر موفق وزارت ارتباطات را باید به فال نیک گرفت و الگویی برای دیگر دوستان شبه دولتی یا نزدیک به نهادهای حاکمیتی دانست. حرکت ستودنی ایشان برای صیانت از کیان صنف و خواست نخبگانی جامعه فاوا ستودنی و آموزنده بود.


 

کد خبر 987514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha