دیدار رئیس خانه فرهنگ لاهور از محل یادبود علامه اقبال لاهوری در دانشگاه جی سی

علی اکبر رضایی فرد رئیس خانه فرهنگ کشورمان در لاهور از دانشگاه جی سی لاهور و خوابگاه علامه اقبال لاهوری بازدید کرد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،دراین بازدید سلطان شاه رئیس بخش اسلام شناسی، اقبال شاهد رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی و بابر نسیم آسی، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جی سی لاهور نیزحضورداشتند.

 اصغر زیدی رئیس دانشگاه جی سی لاهور درسخنانی گفت: این دانشگاه تعداد زیادی از شخصیتهای برجسته و عالی مقامی چون علامه محمد اقبال لاهور شاعر ملی پاکستان، پطرس بخاری، مولانا طارق جمیل (یکی از شخصیت های برجسته مذهبی اهل سنت پاکستان)، فیض احمد فیض یکی از شاعران برجسته پاکستان، نواز شریف رئیس حزب مسلم لیگ نواز، یوسف رضا گیلانی نخست وزیر اسبق پاکستان، راحیل شریف فرمانده اسبق ارتش کل پاکستان، علی ظفر خواننده معروف پاکستان و ... را به جامعه کشور پاکستان تقدیم نموده است. ویدرادامه اظهار داشت:شخصیتهای برجسته ای چون علامه محمد اقبال لاهوری، فیض احمد فیض، مولانا محمد حسین آزاد، صوفی غلام مصطفی تبسم ( شاعر برجسته پاکستان و اولین رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور) ناصر کاظمی،  سلیم اختر و ... نه تنها در این دانشکده و دانشگاه تحصیل و به عنوان استادی برجسته تدریس نیز نموده اند.

رئیس دانشگاه جی سی لاهور  درادامه افزود: علامه محمد اقبال لاهوری در یکی از اتاق های خوابگاه دانشگاه جی سی لاهور در دوران تحصیل خود گذرانده است که اکنون این اتاق به نام وی نامگذاری شده و برای بازدید دانشجویان و عموم مردم گذاشته شده است. اکنون ما در نظر داریم که این اتاق علامه محمد اقبال لاهوری را با کاشی کاری های مناسب و اشعار وی، کتیبه معرفی اتاق و تاریخ آن و... تزئین و آرایش نماییم.

درادامه این دیدار،علی اکبر رضایی فرد رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور ضمن درسخنانی اظهارداشت: بدون شک دانشگاه جی سی لاهور یکی از قدیمی ترین، با ارزش ترین و مهمترین مراکز علمی شبه قاره هند می باشد و هم اکنون کشور دوست و برادر ما پاکستان به شمار می رود. فعالیت و خدمات علمی و آموزشی این دانشگاه در ترقی و پیشرفت میهن خویش از کسی پنهان و نهفته نیست. استخراج گوهرهایی ناب چون علامه محمد اقبال لاهوری، فیض احمد فیض، صوفی غلام مصطفی تبسم (اولین رییس خانه فرهنگ ج.ا. ایران در لاهور) بیانگر ارزش و مقام این دانشگاه است.

وی در ادامه افزود: علامه محمد اقبال لاهوری شخصیتی است که نه تنها در کشور پاکستان بلکه در کشور ایران نیز محبوبیت فراوانی دارد. حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران نیز اشعار علامه محمد اقبال لاهوری را بسیار دوست داشته و ایشان بیش از دو هزار بیت از اشعار این بزرگ مرد را حفظ هستند. علاوه بر این بسیاری از مراکز علمی، مراکز تفریحی و گردشی، خیابانها، کوچه و ... در ایران به نام علامه محمد اقبال لاهوری نامگذاری شده اند که خود بیانگر علاقه و محبت به وی است.

وی درادامه افزودخانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور از آغاز فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری خود روابط بسیار خوبی با دانشگاه جی سی لاهور مخصوصا بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داشته است و ده ها مراسم، سمینار ها، کنفرانس، نمایشگاه و دیگر برنامه های مختلف را با همکاری یکدیگر برگزار نموده ایم و امیدوارم که این روابط در آینده نیز بیش از پیش گسترش یابند.

در حاشیه این دیدار، وابسته فرهنگی کشورمان پیشنهاد برگزاری برنامه ای مشترک در سالگرد بزرگداشت تولد علامه اقبال لاهوری را ارایه داد که مورد پذیرش رییس دانشگاه قرار گرفت.

گفتنی است؛در سال 1864 میلادی دانشکده دولتی لاهور فعالیت های علمی خود را آغاز نمود و پس از گذشت 138 سال در سال 2002 میلادی درجه دانشگاه را کسب نمود. به دلیل معروف بودن دانشکده دولتی لاهور، پس از ارتقای سطح علمی از دانشکده به دانشگاه، نام این دانشگاه را تغییر نداده و عنوان دانشگاه دانشکده دولتی لاهور ( Government Collage University Lahore) یا دانشگاه جی سی لاهور گذاشتند.

کد خبر 987642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha