یاقوت سرخ سرایان اسیر دست دلالان

پاييز هر سال و در فصل برداشت انار پاي دلالان به شهرستان سرایان باز مي شود و حاصل تلاش و زحمت يك ساله باغداران را به راحتي به يغما مي برند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ قیمت پایین محصولات کشاورزی و باغی در سالهای اخیر به قصه پر غصه باغداران سرایانی به عنوان دومین تولید کننده انار استان تبدیل شده است که در واقع گویا چوب حراج به سرمایه گذاری کشاورزان می خورد.

 

 

در سال جاری هم همانند سال گذشته محصول یاقوت سرخ سرایان توسط دلالان با کمترین قیمت خریداری می شود که طبق اظهارات باغداران سرایانی جوابگوی هزینه حتی آب مصرفی این باغات نیست. خرید ارزان یاقوت سرخ سرایان، چوب حراج زدن بر دسترنج باغدارانی است که سالها زحمت و تلاش خود را روی باغات انار صرف کرده اند و حال این همه زحمت بی بها هدر می رود.

 

 

یاقوت سرخ در حسرت صنایع تبدیلی

این روزها بوی یاقوت سرخ سرایانی با بوی ناامیدی پرورش دهندگان این محصوب ناب پیوند خورده است، نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی برای فرآوری انار، ضعف بسته بندی، چوب حراج دلالان بر پیکر انار خوش رنگ سرایان، نداشتن برند و ارزان فروشی این محصول تنها بخشی از مشکلاتی است که انار سرایان را رنج می دهد.

 

 

یکی از باغداران سرایانی تقارن فصل برداشت انار با برداشت محصول زعفران و سردشدن نسبی هوا را سبب گرم شدن بازار دلالان می داند و می گوید: نبود زیرساختهای فراوری و نگه داری محصول در شهرستان، نگرانی انارکاران را مضاعف کرده است و تبلیغات روانی دلالان روز به روز بر وضعیت نامناسب بازار خرید این محصول می افزاید.

 

 

دل خون انارکاران از بی‌توجهی مسئولان

«محلی» در این رابطه با دلی خون از بی توجهی به مشکلات باغداران گلایه دارد و می افزاید: متاسفانه انار منطقه سرایان به دلیل عدم وجود بازار در منطقه و همچنین نبود صنایع بسته بندی توسط استان‌های دیگر به صورت ارزان خریداری شده و وارد بازار مصرف می شود.

 

 

وی ادامه می دهد: به دلیل عدم وجود واحدهای بسته بندی و بازار مناسب ما مجبور می شویم محصولات خود را به دیگر استانها مانند زابل و زاهدان بفروشیم.

 

سودی که به جیب دلالان می رود

این باغدار  سرایانی با کشیدن آهی از قیمت فروش یاقوت سرخ می گوید: در حال حاضر برای اینکه محصول انار باغ روی دستم نماند آن را به قیمت هر کیلو ۷۰۰ تومان به دلال می فروشم در حالی که انار در بازار با قیمت بیش از سه هزار تومان عرضه می شود.

 

 

وی از تاخیر در خرید شرکتهای حمایتی برای تنظیم بازار انار تولیدی شهرستان خبر می دهد و تصریح می کند:متاسفانه دلالان همیشه درصحنه هستند و با توجه به دغدغه های کشاورزان ،اقدام به خرید کلی محصولات باغات بصورت فله ای و ارزان می کنند.

 

 

این باغدار با تاکید بر ضرورت حمایت متولیان برای ایجاد صنایع بسته بندی و ایجاد بازار مناسب برای محصول انار در داخل شهرستان می گوید: مردم منطقه سرایان به دلیل اینکه برای محصولشان خریداری در منطقه  وجود ندارد آن را به قیمت ارزان به سایر استانها می فروشند.

 

 

محلی به ضرورت راه اندازی واحد تولیدی رب انار در شهرستان اشاره و با تاکید بر اینکه باید تسهیلات اشتغال شهرستان به این حوزه هدایت شود می گوید:با تحقق این موضوع باغداران نگران انار متوسط و ترک خورده باغات خود نخواهند بود و زمینه ورود دلالان را کم رنگ خواهد کرد.

 

 

وی به وضعیت تنها کارخانه رب انار در منطقه فردوس  اشاره می کند و ادامه می دهد: متاسفانه تنها واحدی که انار این منطقه را خریداری می کرد به دلایل نامعلوم نیمه تعطیل و یا با کمترین قیمت محصول تولیدی باغداران را خریداری می کند.

 

بزخری یاقوت های سرخ توسط دلالان

هر روز یکی شان می‌آید، یکی می‌گوید کیلویی ۸۰۰ تومن می‌خرم، آن یکی می‌گوید همه محصول باغ را می‌خرم ۶ میلیون تومان، آن دیگری هزار تا عیب روی انار می‌گذارد که همچنان بیشتر بزند تو سر قیمت. این ها حرف های کشاورز سرایانی است که می‌گوید: دلالان بر گرده‌ی ما کشاورزان سوار می‌شوند و محصولات بی‌عیب و نقص ما را به اصطلاح «بُزخر» می‌کنند.

 

 

«غلامی» به زحماتی که باغداران برای کاشت محصول انار در شهرستان  متحمل شده اند اشاره و می افزاید: برای به بار رسیدن انار خود بیش از ۱۵ سال زحمت کشیده ام و این در حالیست که اکنون مجبورم محصول خود را به قیمت ارزان به استانهای دیگر بفروشم.

 

 

این باغدار سرایانی با تاکید بر اینکه برای رفع مشکلات باغداران این منطقه باید اتحادیه‌ای راه اندازی شود، می افزاید: اگر این اتحادیه تشکیل شود آنگاه تشکلی برای پیگیری مسائل این قشر وجود خواهد داشت تا حداقل حرفهای باغداران را به گوش متولیان امر برساند.

 

 

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه انار این منطقه به دلیل عدم وجود بازار در باغات قبل از بازار فروش بدست دلالان می رسد، عنوان می کند: شهرستان سرایان از نعمت جاده مواصلاتی پرتردد برخوردار نیست تا  لااقل بخشی از محصولات در این مسیر به فروش برسد.

 

پیش بینی برداشت ۷۰۰۰ تن انار در سرایان

«رضا صفایی» مدیر جهاد کشاورزی سرایان در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبستان می گوید: در شهرستان سرایان ۷۰۰ هکتار باغ انار وجود دارد که پیش بینی می شود از این سطح  هفت هزار تن محصول برداشت شود.

 

 

وی ادامه می دهد: به دنبال سرمازدگی اوایل آذر ۹۵ درختان بیش از ۸۵ درصد این باغات کف بر شد.

 

 

رضایی می افزاید: برداشت انار هر ساله برای مردم منطقه بیش از ۱۷ هزار نفر روز اشتغال با درآمد بالغ بر ۱۵ میلیاردی به همراه دارد.

 

 

مدیر جهاد کشاورزی سرایان همچنین با بیان اینکه هماهنگی با سازمان تعاون روستایی در ورود به بحث خرید انار انجام شده است، می گوید: این سازمان تسهیلاتی ۶ ماهه برای کسانی که اقدام به خرید انار باغداران کنند در نظر خواهد گرفت.

 

 

وی به بازار صادراتی انار شهرستان هم اشاره دارد و تاکید می کند: هنوز بدلیل وجود ویروس کرونا این بازار فعال نیست و رایزنی در خصوص ورود شرکت سهامی زراعی و تعاونی تولید شهرستان به منظور تنظیم بازار انار شهرستان در حال انجام است.

 

 

 

 

کد خبر 987732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha