هیچ پایگاهی به اندازه مسجد در ترویج و توسعه گفتمان وحدت موفق نبوده است

حجت‌الاسلام هاتفی گفت: مساجد همان مرکزی هستند که شیعیان و اهل سنت در صفوفی متحد در آن حاضر می‌شوند، در کنار یکدیگر نماز می‌خوانند، با هم دوست و رفیق و از احوالات یکدیگر مطلع می‌شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مساجد به عنوان کانون اجتماع مسلمانان و پایگاه نشر معارف دینی از دیرباز در اتحاد میان آحاد مسلمانان، نقشی مؤثر ایفا کرده اند، به طوری که در تک تک بخش ها و واحدهای آن، نماد وحدت دیده می شود. نقش مساجد در مناطق اهل سنت نیز بسیار پر رنگ بوده است. خبرنگار ما در همین ارتباط گفت و گویی با حجت الاسلام والسلمین «نصرت الله هاتفی» نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی و از پایه گذران مرکز بزرگ اسلامی کردستان داشت که مشروح آن در ادامه می آید:

 

جایگاه وحدت در آموزه های اسلامی بر کسی پوشیده نیست اما نکته مهم در این میان، نقشی است که مساجد ایفا می کند، چقدر این نقش آفرینی در طول تاری اسلام به ویژه در دوره انقلاب اسلامی عملی شده است؟

 

درباره این سوال مهم ابتدا باید گفت که مساجد همان مرکزی هستند که شیعیان و اهل سنت در صفوفی متحد در آن حاضر می شوند، در کنار یکدیگر نماز می خوانند و با هم دوست و رفیق و از احوالات یکدیگر مطلع می شوند. این موضوع در تمام مساجد کشور دیده می شود و فتوای برخی از مراجع عظام تقلید درباره جایز بودن شرکت در نماز جماعت اهل سنت، تصویری زیباتر از وحدت امت اسلامی را ترسیم کرده است. تاکید حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیز درباره لزوم حفظ وحدت و دوری از اختلافات و تفرقه افکنی نیز به خوبی از سوی اهالی مساجد به ویژه ائمه جماعات این خانه های خدا محقق شده است.

 

شما زمانی به عنوان مبلغ دینی در کردستان اشتغال داشتید، وضعیت مساجد این منطقه و میزان حضور طلاب شیعی در این استان را چگونه دیدید؟

بنده در اوایل انقلاب حدود چهار سال در کردستان به لطف خداوند مشغول تبلیغ دین و معارف اهل بیت (ع) بودم. در همان زمان از کمبود طلاب و ورحانیون شیعی در این استان تعجب کردم لذا با توجه به اینکه نماینده مجلس شورای اسلامی نیز بودم این موضوع را خدمت امام خمینی (ره) مطرح کردم که ایشان، راهکار بنده را جویا شدند و بنده، خدمت شان عرض کردم، بهتر است چند تن از اهالی این خطه را برای تحصیل علوم دینی به قم بیاوریم که این کار با تمام مشکلاتی که داشت، انجام شد. اگر امروز کشور از نظر میزان حضور مبلغان در کردستان به مرحله رضایت بخشی رسیده است واقعا به دلیل ابتکاری بود که در اوایل انقلاب و البته با تایید و راهنمایی امام راحل انجام شد. الحمدالله در آن زمان نیز توانستیم از همکاری ائمه جماعات مساجد آنجا برای گزینش افراد متدین، مومن و انقلابی استفاده کنیم و اکنون مساجد کردستان جزو همراهان انقلاب اسلامی هستند.

 

همراهی ائمه جماعات مساجد کردستان در تشکیل مرکز بزرگ اسلامی کردستان چگونه بود و این مرکز چه فعالیت هایی در مساجد داشته است؟

 

الحمدالله روحانیون این خطه از کشورمان که اکنون در معرفی دستاوردهای انقلاب اسلامی و تقویت وحدت اسلامی فعالیت دارند در آن زمان نیز به ما در تشکیل این مرکز کمک خوبی کردند. انقلاب اسلامی چنان رحمتی در کشور گسترد که همه ایرانیان اعم از شیعه، سنی، مسیحی، کرد، لر، گیلک، آذری و ... در کنار هم به فکر موفقیت نظام جمهوری اسلامی و پیشرفت کشور هستند. مطمئنا هیچ مرکزی به اندازه مساجد در ترویج اندیشه وحدت و مقابله با توطئه های دشمنان موثر نبوده است. فعالیت پایگاه های بسیج و شورای فرهنگی نیز که نمادی از وحدت در این خانه های خدا هستند در این زمینه بسیار موثر بوده است.

 

مساجد چه کارهایی به صورت عملیاتی در زمینه تقویت وحدت میان شیعه و سنی در دوره انقلاب اسلامی انجام داده اند؟

 

مساجد در گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، جانبازان و ایثارگران به صورت عادلانه عمل کردند و توجهی یکسان به ایثاگران شیعه و سنی و خانواده های شان داشتند. کار دیگر، شناسایی نخبگان مسجدی و استفاده از ظرفیت آنان در فعالیت های مساجد است. مساجد در یک کلام، نمونه ای برجسته از موفقیت نظام جمهوری اسلامی در دوری از طرح هر گونه مطالب اختلافی و تثبیت وحدت در کشور هستند. بنده بارها شاهد حضور اهل سنت در مساجد شیعیان و برعکس بودم و هیچ گاه ندیدم که برخوردی نادرست درباره این حضور صورت گیرد.

معارف اسلامی، مساجد را خانه خدا معرفی کردند بنابراین باید همه گروه های مردم از مذاهب و اقوام و طبقات مختلف بتوانند به راحتی در این مرکز مهم دینی شرکت کنند که نظام جمهوری اسلامی در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. ابتکار نظام در نامگذاری ایام ولادت حضرت محمد (ص) به عنوان هفته وحدت توانسته بر میزان وحدت ملت های مسلمان بیافزاید که مساجد با برگزاری برنامه های مختلف در بزرگداشت این هفته، خنثی کننده بسیاری از توطئه های دشمنان هستند.

 

 

کد خبر 988429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha