امیدواریم به حل مشکل معیشت تئاتری‌ها فکر شود

مسئول واحد نمایش حوزه هنری فارس گفت: گویا مسبب کرونا اهالی هنر نمایش هستند که حتی به لیگ کشتی اجازه فعالیت داده شده، اما هنوز هیچ سالن نمایشی در کشور مجوز اجرا ندارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، کارشناس مسئول هنرهای نمایشی حوزه هنری استان فارس عنوان کرد: تعطیلی ۹ ماهه سالن‌های نمایش و عدم صدور مجوز اجرا برای گروه‌های نمایش فضایی را به وجود آورد که بسیاری گمان کردند کار هنر نمایش در این برهه به پایان خواهد رسید.

اصغر گروسی با گلایه از دست‌اندرکاران امر گفت: دوستان به طنز می‌گویند گویا مسبب کرونا اهالی هنر نمایش هستند که حتی به لیگ کشتی اجازه فعالیت داده شده اما هنوز هیچ سالن نمایشی در کشور مجوز اجرا ندارد.

وی افزود: اما هنرمندان همواره در طول تاریخ اثبات کرده‌اند که سروهایی هستند که در مقابل گردباد خم می‌شوند اما نمی‌شکنند و روزگار بدتر از این را از سر گذرانده‌اند و قطعا کرونا نیز نخواهد توانست ما را از پا بیندازد.

گروسی گفت: خوشبختانه حمایت مدیران سبب شد با تغییر رویکرد و بهره‌مندی از برخی امکانات نوین شرایط متفاوتی برای کار در این عرصه رقم بخورد که جا دارد از این نگاه و رویکرد تازه تشکر کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد به اجراهای برخط و اصطلاحاً آنلاین و استفاده حداکثری از امکانات و ظرفیت‌های فضای مجازی جانی تازه در پیکر تئاتر دمید و در ادامه سبب شد قالب از یاد رفته‌ای چون «تله تئاتر» مجدداً احیا شده و در این شرایط تازه نقشی جدی‌تر ایفا کند و حوزه هنری فارس نیز در این زمینه در حال فعالیت است.

گروسی با اشاره به پیشینه این قبیل فعالیت‌ها اظهار داشت: در گذشته‌ای نه چندان دور و در همین دو دهه قبل، رسانه ملی بخشی از آنتن خویش را به تله تئاتر اختصاص داده بود که علاوه بر رونق تئاتر زمینه‌ساز آشنایی عموم با متن‌ها و کارهای ارزشمند هنر نمایش می‌شد.

وی گفت: برنامه «طنزآوران جهان» که استاد داریوش مؤدبیان آن را تهیه می‌کرد و متون نمایشی را به صورت دست اول ترجمه و کارگردانی می‌کرد و بازیگران مطرح آن روزگار همچون اکبر عبدی، اکبر زنجانپور، بهروز بقایی، رضا بابک و... در آن ایفای نقش می‌کردند مورد اقبال عمومی مخاطب قرار می‌گرفت.

گروسی ادامه داد: این مجموعه برکات دیگری نیز برای هنر نمایش در پی داشت؛ از جمله اینکه مجموعه این متن‌ها با همان عنوان «طنزآوران جهان» و حفظ رویکرد خویش در چندین مجلد منتشر و به دست مخاطب رسید.

وی افزود: یکی از پروژه‌هایی که قرار بود در واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان فارس تولید شود نمایش «خاطرات موتورسیکلت، فرار بزرگ» بود که پس از به وجود آمدن شرایط همه‌گیری کرونا با تغییر رویکرد تولید تله تئاتر آن در دستور کار واحد قرار گرفت.

گروسی در پایان اظهار داشت: امیدواریم هرچه سریعتر معضل کرونا حل شود، اما همانگونه که متولیان بخش‌های مختلف به دنبال رفع مشکلات افراد صنوف مربوط هستند امیدواریم کسی هم به فکر حل مشکل معیشت کسانی بیفتد که نان سفره خویش را از خوان شریف تئاتر در می‌آورند.

در این نمایش علیرضا یقطین، مریم دهقان، محمدامین محمدی و سیدمحسن حسینی به عنوان بازیگر حضور دارند. نویسندگی و کارگردانی این تله تئاتر را اصغر گروسی برعهده داشته و کیارش پورمحمد به عنوان دستیار و نگین جوانمردی و نگار شاهوار به عنوان منشی صحنه با پروژه همکاری دارند.

کد خبر 989238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha