خشم انباشته ای در مردم آمریکا به وجود آمده است

خوش چشم با بیان اینکه به علل متعدد خشم انباشته ای در مردم آمریکا به وجود آمده است، گفت: هزینه های بیرونی گسترش هژمونی آمریکا در جهان بسیار بالا رفت و شعارهای جهانی شدن و به تبع آن خطوط تولید به بیرون از کشور آمریکا برده شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل بین المللی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه به علل متعدد, خشم انباشته ای در مردم آمریکا به وجود آمده است, گفت: هزینه های بیرونی گسترش هژمونی آمریکا در جهان بسیار بالا رفت و شعارهای جهانی شدن و به تبع آن خطوط تولید به بیرون از کشور آمریکا برده شد و این مسائل موجب شد وضعیت شغل در آمریکا خراب شود و وضعیت طبقه متوسط به پایین خراب شود و مردم بیکار تر شوند.

وی ادامه داد: جامعه سفید پوست در ایالت های میانی و مردم میانسال, جدای از باورهای اجتماعی و مذهبی شان، از نظر اقتصادی، تحت فشار قرار گرفتند.


خوش چشم با اشاره به اینکه وضعیت تبعیض نژادی علیه سیاه پوستان بیشتر شد, افزود: حضور ترامپ به عنوان رئیس جمهوری که حاضر نیست تبعیض نژادی و گروه های نژاد پرست را محکوم کند و در حقیقت تحلیل رفتن اقتصاد داخلی آمریکا و تبعاتی که بر روی اقشار مردم داشت و تبعیض نژادی و نبود عدالت کیفری در مقابل اقلیت ها از جمله سیاه پوستان، خشم انباشته ای را به وجود آورد که با کرونا اوج بیشتری گرفت زیرا مردم ضررهای کاپیتالیسم و نبود عدالت در ارائه خدمات اجتماعی را دیدند و پیامدهای اقتصادی کرونا بر روی آن ها تاثیر گذشت.


این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: از دست رفتن مشاغل در طول سه دهه گذشته در آمریکا موجب شد مردم جامعه سفید پوست زیر تحصیلات دانشگاهی ایالت های میانی، آمادگی داشته باشند تا در موضع خود افراط کنند.


وی ادامه داد: حزب جمهوری خواه از دهه نود در پی جذب این قشر برای سبد رای خود بود و ترامپ بر موج احساسات آن ها و گروه های اکثرا سفید پوست نژادپرست سوار شد و به جای اینکه برنامه تفصیلی درست اقتصادی ارائه کند کمبود شغل را تقصیر مهاجران دانست.


خوش چشم افزود: این خشم انباشته موجب شد که جامعه آمریکا به سمت خشونت پیش رود که این انتخابات می تواند جرقه آن را بزند.


وی افزایش فروش سلاح در یازده ماه اخیر در آمریکا را نشانه ای از این خشونت طلبی دانست و گفت: در این مدت 17 میلیون قطعه سلاح فروخته شده است.


خوش چشم اضافه کرد: اکنون نیروهای گارد ملی و شبه نظامی، گروه های واکنش سریع تشکیل دادند و همه فرماندارها در حال اعلام وضعیت اضطراری هستند, شعاع امنیتی اطراف کاخ سفید افزایش یافته است و موانع مختلف مانند فنس و بلوک گذاشته اند.

 

خوش چشم افزود: اگر معنای دموکراسی، حکومت اکثریت باشد در آمریکا این چنین نیست.


وی ادامه داد: فرماندار یک ایالت این قدرت را دارد که اگر حزب فرماندار با 40 درصد آراء باشد و 60 درصد از حزب مخالفت باشد فرماندار می تواند موجب پیروزی این 40 درصد با رأی الکترال البته با ناحیه بندی متفاوت شود.

 

خوش چشم گفت: در انتخابات آمریکا زمانی که کاندیدايی الکترال بیشتری در یک ایالت داشته باشد تمامی رأی الکترال آن ایالت به پیروز انتخابات تعلق می گیرد.


وی افزود: پیش بینی می شود در انتخابات آمریکا حدود 6 میلیون رأی جوبایدن از ترامپ بیشتر باشد ولی در رأی الکترال بازنده شود و ریاست جمهوری در دست ترامپ باقی بماند.


کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه طبق نظرسنجی ها جو بایدن رأی بیشتری دارد گفت: در دو روز گذشته ترامپ رأی خود را به بایدن نزدیک تر کرده است.


وی ادامه داد: در سال 2016 سه مرکز نظر سنجی با دقت بالایی ترامپ را برنده انتخابات پیش بینی کردند.


خوش چشم گفت: نظام سلطه یعنی دموکرات ها و بخشی از جمهوریخواهان ، رسانه ، نظرسنجی ها و هدایت افکار عمومی را در اختیار دارند و سعی بر تصویر سازی هم دارند.


وی با اشاره به اینکه تمام نظر سنجی ها هم درست نیست گفت: سیستم الکترال موجب انتخاب رییس جمهور می شود و در آمریکا هر کاندیدايی که در ایالت ها و دولت فدرال قدرت داشته باشد و همچنین اگر مجلس سنا را در حزب خود داشته باشد قدرت بسیار زیادی در انتخابات خواهد داشت.


کارشناس مسائل بین المللی گفت: به غیر از قدرت اجرایی ، پدیده ای بنام ترامپ وجود دارد که از گفتن انجام تقلب در کشورش ابایی ندارد.


وی تصریح کرد: هر دو کاندیدا اقدام به تقلب می کنند و البته همدیگر را هم متهم می کنند.

کد خبر 989612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha