ماهیت مسئله وحدت،  فرهنگی و اجتماعی است

حجت الاسلام خدایاری گفت: ماهیت مسئله وحدت، فرهنگی و اجتماعی است و از این منظر جامعه ایی که در آن غلبه بر وحدت است جامعه ایی می باشد که نظم پذیر شده و اصول و مبانی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ارومیه، در سالروز میلاد پیامبر اکرم دو نظر وجود دارد؛ اهل تسنن روز ۱۲ ربیع‌الاول و مشهور شیعیان روز ۱۷ ربیع‌الاول را روز ولادت نبی خاتم (ص) می‌دانند. حد فاصل دو تاریخ مذکور از سوی امام خمینی ره به عنوان هفته وحدت اعلام و هر ساله مسلمان در ایران و سایر نقاط جهان این ایام را به جشن و سرور می پردازند.

برنامه‌های قرآن و عترت با محور وحدت از سوی ا اداره کل تبلیغ وترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و ادارات فرهنگ و ارشاد شهرستان های مهاباد، سردشت، پیرانشهر، اشنویه، بوکان، نقده، تکاب، ماکو، سلماس و ارومیه برگزار می گردد.

 

شبستان: چگونه می توان از قرآن و عترت برای ایجاد وحدت استفاده کرد؟

عترت هرگز عامل اختلاف نبوده و  نیست،  در صورتی که پیروان عترت  استفاده عملی درستی از آن بکنند، تمسلک به اهل بیت عصمت علیهم السلام، نه تنها عامل جدایی تشیع از اهل سنت نخواهد بود،  بلکه از دل اندیشه ها و منویات اهل بیت، جز به وحدت به هیچ چیز دیگری نخواهیم  رسید. در واقع قرآن کریم ریسمان آسمانی و اهل بیت ریسمان زمینی وحدت فیما بین مسلمانان است و در حقیقت ریسمان وحدت حبل الله است.

توحید،  وحدت، یگانگی و یکپارچگی می آفریند و بهترین متمسکین به وحدت،  اهل بیت هستند که در دوران حیات خودشان برای رسیدن به وحدت از خیلی چیزها گذشتند. و دهه های متمادی را می بینم که اهل بیت عصمت و طهارت با توجه به شایستگی های فراوانی که داشتند در کنار سایر رهبران مسلمان بودند و پشتوانه و با همفکری  هم و رایزنی هایی که در این راستا انجام دادند، در مورد مصالح مسلمانان سنگ تمام گذاشتند و از بذل هیچ کوششی  فروگذار نبوده اند.

 

شبستان: نبود مبانی و بی توجهی به اصول چه مشکلی را برای جوامع اسلامی ایجاد کرده اشت؟

متاسفانه مبانی اصیل و اصولی را در این مورد نادیده گرفته‌ایم، در این خصوص در بین ادیان و مذاهب جنگ هایی صورت گرفته  است؛ ولی با وجود تفاوت هایی بعضا فاحش در رویکردها به دین و دنیا بالاخره  نقطه پایان به آن گذاشته اند و در نوعی همزیستی در کنار هم رسیده اند.

وحدت باید فرموله شود، وحدت همینطوری ایجاد نمی شود، باید  منافع معنوی، مادی، اقتصادی، اجتماعی مشترکی داشته باشیم و مسلمانان باید هم سو و هم جهت باشند. دشمن را دوست و خودشان را بیگانه نپندارند نیروهای انسانی و متخصص‌های خود را یکی بکنند.

امت فراسرزمینی و ملت سرزمینی است و از این منطر مشترکات فروانی داریم. هزار دلیل برای وحدت و اتحاد داریم ولی یک دلیل برای اختلاف وجود ندارد و اگر اختلاف هم وجود داشته باشد با وجود این همه دشمن الان زمان طرح آن نیست.

بیگانگان به این اختلافات برای کاستن هزینه های مادی خودشان، دامن می زنند. پیوندهای مشترک اقتصادی، اجتماعی  و فرهنگی زمینه وحدت را فراهم می‌کند و افراد جامعه به دلیل این پیوندها سعی می‌کنند یکپارچه حرکت کنند.

 

شبستان: برنامه های اداره کل ارشاد را در هفته وحدت بفرمایید.

برنامه های مصوب با توجه به شرایط قابلیت اجرا داشته باشد  و در این راستا برنامه های قرآن و عترت با محور وحدت به دو صورت بوده است، برگزاری نشست تخصصی ائمه جماعت و صاحب نظران با موضوع قرآن و عترت محور وحدت و تولید کلیپ های کوتاه از طریق مصاحبه با ائمه جمعه اهل تسنن و تشیع با موشوع قرآن و عترت با محور وحدت که هر دو  با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود یکی از گروه های بسیار فعال و موثر اداره کل فرهنگ و تارشاد گروه قرآن و عترت بوده که تمام موسسات قرآنی در ذیل  مذکور  به فعالیت می پردازند.

 

شبستان: مبنای وحدت چیست؟

مبنای وحدتی که ما باید به دنبال آن باشیم و پایه و فونداسیونی که در این وحدت مد نظر ما باید باشد ، خود قرآن است و به تعبیری مبانی درون دینی موضوع دنبال می شود.

همچنین در این جهت لنگه دیگر وحدت، که جزو مکمل محسوب می شود عترت است،  و باید دنبال استقرار وحدت عملی بود؛ چرا که در این خصوص آیات و روایات متعدد و  مختلفی وجود دارد از جمله؛ آیه ای که به اعتصام به ریسمان خدا و آیه دیگر که به وجود پلی مستحکم بین مسلمانان به نام پل ایمان اشاره می کند که خود از منظر حقوقی و اخلاقی و عرفی به نوعی تعهد زاست.  بر این پایه ریسمان خدا را باید محور قرار داد و کسانی که متوسل به اختلاف و نفاق می شوند  و به دور از حبل خداوندی و عترت می خواهند به وحدت برسند به ریسمانی غیرخدایی و شیطانی چنگ می زنند.

مورد دوم استراتژی وحدت است که مدنظر خود پیامبر(ص) هم بوده و در وصیت نامه‌شان نیز به آن اشاره شده است، و آن حضرت فرمودند: من در بین شما دو چیز گرانبها را یادگار می گذارم. کتاب خدا و عترت، تا زمانیکه به این دو تمسک می جویید به بیراهه نخواهید رفت.

 

شبستان: تاثیر هفته وحدت در موضوع شورای فرهنگ عمومی بفرمایید.

 

یکی از موضوعات هفته وحدت حتما به شورای فرهنگ عمومی مرتبط می شود چون این هفته کل جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد. وحدت سلامت ، امنیت، رشد و توسعه را در جوامع اسلامی تامین میکند چون بسیاری از بودجه ها و انرژی و ذخایر مسلمانان به دلایل مختلف صرف خنثی کردن یکدیگر می شود و شده و از این منظر جا دارد به این موضوع توجه ویژه شود تا ثمرات آن را در سطح کلان دیده شود.

 که اقتصادی، سیاسی، امنیتی، اجتماعی و فرهنگی از جمله ثمرات است و نفاق، افترا و جدایی پیامدهایی دارد که دامن گیر همه مردم می شود. بویژه که ماهیت مسئله وحدت، مسئله فرهنگی و اجتماعی است از این منظر جامعه ای که در آن غلبه با وحدت است جامعه ای است که نظم پذیر شده و اصول و مبانی دارد که شناخته و تعریف شده  و عملیاتی است، از این منظر همگان با درک درست از آن توانستند مسیر واحدی را بپیمایند و مشترکاتی را برای خودشان برجسته کنند و به سمت اهداف از قبل تعیین شده حرکت کنند. البته این به مفهوم به صدردرصد رسیدن میزان وحدت در جامعه نیست؛ چرا که نشدنی است، بلکه منظور حرکت بر محور و مدار اسلام است.

شبستان: نقش کلمه توحید در وحدت چیست؟

کلمه توحید لبه مواجه با غیرمسلمانان است که همه در حبل اول که توحید است مشترک هستیم.

اما اختلافاتی که به اصل وحدت لطمه و خدشه وارد نکند پذیرفته شده است و بالاتر از این، خود همین اختلاف می تواند عامل رشد هم باشد به شرط اینکه در رسیدن به وحدت، طرح پاره ای از مسایل که ممکن است وحدت شکن باشد از خطوط قرمز حبل الله عبور نکند و به کلمه توحید در جوامع اسلامی لطمه جدی وارد نکند. بنابراین میزان پرهیز از اختلاف و یکی بودن در برابر دیگران و پذیرش اختلافات با حفظ خطوط قرمز است.

 

گفتگو: فاطمه صمدزاده

 

کد خبر 989818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha