آتش‌سوزی در جنگل‌های گیلان؛ علت بروز حریق‌ در دست بررسی است

آتش‌سوزی حدود ۵۰ هکتار از جنگل‌های گیلان که از سه روز پیش شروع شده بود به طور کامل مهار شده و علت بروز آن در دست بررسی است.

خبرگزاری شبستان- رشت، آتش‌سوزی چندین هکتار از جنگل‌های واقع در ارتفاعات ماسال و شاندرمن از سه روز قبل شروع شد که طبق اعلام اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی آتش‌سوزی را در ارتفاعات شاندرمن مهار کرده‌اند از طرفی علت بروز این حریق که منابع طبیعی مساحت موثر آن را بین 40 تا 50 هکتار اعلام کرده در دست بررسی است.


*مساحت موثر آتش سوزی در منطقه ماسال و شاندرمن بین 40 تا 50 هکتار است 

«امیر مرادی» سطح آتش‌سوزی در شهرستان ماسال را طبق آخرین گزارشات ارسالی از منابع‌طبیعی استان حدود یکصد هکتار به شکل سطحی و 46 هکتار هم آتش‌سوزی موثر اعلام کرد و بیان داشت: آتش‌سوزی جنگل‌های منطقه از دیشب خاموش شده است و نیروها هم تا اطفاء کامل حریق در آن‌جا حضور خواهند داشت.

 

مدیرکل بحران استانداری گیلان با تاکید بر اینکه هم‌اینک هیچ آتشی در منطقه ماسال و جنگل‌های آن نداریم و همه مسئولان و تیم‌های عملیاتی برای اطفاء کامل حریق تلاش می‌کنند اذعان کرد: علت بروز این آتش‌سوزی هنوز مشخص نشده است و تنها حدس‌ها و گمانه‌زنی‌هایی در این مورد بیان می‌شود که باید به دقت بررسی شود.

وی با بیان اینکه عمدی بودن حریق در جنگل‌های منطقه ماسال هم به شکل شفاهی اعلام شده اما برای پیدا کردن علت دقیق این حریق باید منتظر اعلام کارشناسی آن باشیم تصریح کرد: فرماندار دستور ویژه داده در صورتی که اگر یگان حفاظت منابع‌طبیعی به افرادی مضنون است رسماً و به شکل کتبی اعلام کند تا پیگیری لازم انجام شود.

 

مرادی بازدید میدانی که از منطقه و مشاهده خسارات آتش‌سوزی جنگل‌های ماسال داشته است را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه بیشتر درختان آن از گونه راش و برگ‌ریز هستند عنوان کرد: احتمال دارد به علت تابش نور آفتاب به این برگ‌های خشک آتش‌سوزی ایجاد شده باشد اما همانطور که گفتم باید منتظر اعلام نتیجه تحقیقات باشیم.

 

مدیرکل بحران استانداری گیلان با بیان اینکه به غیر از ماسال و شاندرمن چندین شهر دیگر هم با آتش‌سوزی جنگل‌ها مواجه بوده‌اند افزود: در رودبار یک هکتار، اطاقور لنگرود 2 هکتار، رضوانشهر یک هکتار ، آستارا یک هکتار و در سیاهکل هم در یک هکتار از جنگل‌ها با آتش‌سوزی و حریق مواجه بودند که همه آن‌ها اطفاء شدند. 

*مردم از روشن کردن آتش در جنگل‌ها خودداری کنند

«میرحامد احتری» هم با اشاره به اینکه آتش‌سوزی بخشی از جنگل‌های ارتفاعات ماسال و شاندرمن که از چند روز پیش آغاز شده بود دیروز به شکل کامل مهار شد اظهار کرد: از آن‌جا که این آتش‌سوزی و حریق به شکل لکه‌ایی و سطحی بود بنابراین با حضور به موقع تیم‌های عملیات آسیب جدی به جنگل‌های این نواحی وارد نشده است.

 

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان گیلان تلاش اکیپ‌هایی از  ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی، فرمانداری، جمعیت هلال احمر و اهالی محل در راستای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها را متذکر شد و خاطرنشان کرد: با توجه به وزش بادگرم و برگ‌های خشک شده از مردم می‌خواهیم از روشن کردن آتش در جنگل‌ها خودداری کنند.


وقوع حریق و آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های استان گیلان که علل بروز آن نیز با توجه به شواهد و گزارشات موجود، مختلف است موضوع جدید و تازه‌ای محسوب نمی‌شود و هر از چندگاهی با چنین اتفاقاتی در سطح مناطقی از استان که گاهی اوقات بی‌احتیاطی و عوامل انسانی در بروز آن‌ها دخیل هستند مواجه هستیم.

 

نکته مهم در اینجا است که با توجه به شروع فصل وزش بادهای موسمی در گیلان و افزایش دمای هوا بسیاری از مناطق جنگلی استان مستعد ایجاد آتش‌سوزی و حریق هستند از طرفی رعایت احتیاط و پرهیز از روشن کردن آتش در جنگل‌ها و حاشیه آن‌ها می‌تواند از بروز حریق‌های گسترده و خسارت به طبیعت ممانعت به عمل آورد.

کد خبر 990000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha