آغاز کوچ عشایر خراسان شمالی از ییلاق به قشلاق

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی، از آغاز کوچ خانوارهای عشایری این استان به مناطق قشلاقی استان خبر داد و گفت: طبق تقویم، خانوارهای عشایری از ۱۵ آبان ماه به بعد مناطق ییلاقی را به سمت مناطق گرمسیری قشلاقی ترک می کنند.

«محمدرضا قلی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد اظهارکرد: عشایر این استان با آغاز فصل پاییز و سرد شدن هوا و همچنین کاهش علوفه در ییلاقات هر ساله در آبان ماه این مناطق را ترک می کنند و برای دستیابی به علوفه به مناطق گرمسیری از جمله مراوه تپه استان گلستان کوچ دارند.

 

 

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: شماری از عشایر استان نیز به دلیل علوفه فراوان به صورت موردی در مناطق گرمسیری چند روز گذشته این مناطق را ترک کرده اند اما به طور کلی اوج کوچ از 15 آبان ماه به بعد است و از خانوار های عشایری می خواهیم که در این کوچ با توجه به شرایط کرونایی بیشتر حساس باشند تا مشکلاتی برای آنان از ناحیه این بیماری پیش نیاید.

 

وی تصریح کرد:  نخستین گروه های عشایر کوچنده  در این ایام بار و بنه را می بندند تا برای چرای دام خود وارد مناطق گرمسیری شوند، عشایر امسال به روش سنتی هر ساله کوچ نداشتند بلکه به علت شیوع ویروس کرونا و مشکلات آن امسال ماشینی کوچ کردند اما این شیوه به هزینه آنان افزود که از مسئولان می خواهیم در این راستا این قشر را کمک کنند.

 

وی تصریح کرد: خانوارهای عشایری باید مجوزهای لازم را نیز از دامپزشکی برای حمل دام بگیرند که این یک ضرورت است و هماهنگی های لازم نیز انجام شده است اما با توجه به شرایط کرونا باید دقت های لازم را داشته باشند.

 

قلی پور افزود: مناطق عشایری این استان از نظر شیوع ویروس کرونا جزء مناطق پاک استان است اما تعدادی از خانوارها با این بیماری درگیر شدند و از خانوارهای عشایری می خواهیم که در حین کوچ مراقبت های لازم را داشته باشند و بهداشت را بسیار رعایت کنند و در شرایط غیر ضرور نیز در جایی تردد نداشته باشند.

 

وی گفت: با تمامی  دستگاه ها برای این کوچ هماهنگی های لازم انجام شده تا این قشر برای کوچ قشلاقی هیچ دغدغه ای نداشته باشند.

 

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی، تعداد خانوارهای عشایری استان را بیش از پنج هزار خانوار دانست و افزود: این قشر شامل 30 هزار نفر هستند که برخی از خانوار ها کوچرو و برخی نیز نیمه کوچ رو هستند.

 

وی گفت: خانوارهای نیمه کوچ رو ییلاق و قشلاق را در استان به سر می برند اما در فصل سرد به مناطق گرم تر کوچ می کنند اما خانوارهایی که کوچ رو هستند فصل سرد سال را به خارج از استان کوچ دارند.

 

کد خبر 990232

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha