فضای هنر معاصر با رقابت سازگار نیست

دبیر هنری و اجرایی رویداد «مجسمه و طبیعت» در کیش با بیان اینکه این رویداد غیر رقابتی برگزار شد،گفت: فضای هنر معاصر خیلی با انتخاب و رقابت جور نیست و آن را بر نمی تابد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان ،رویداد «مجسمه و طبیعت» در کیش  از 28 مهر در جزیره کیش آغاز بکار کرده و تا 16 آبان میزبان هنرمندان بود، درباره چگونگی برگزاری این رویداد و انتخاب هنرمندان شرکت کننده در آن و جانمایی آثار در باغ مجسمه با «محمود محرومی»، دبیر هنری و اجرایی رویداد «مجسمه و طبیعت» در کیش به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

دعوت از هنرمندان شرکت کننده در رویداد «مجسمه و طبیعت» با چه رویکردی صورت گرفت؟

اینکه ما بر اساس چه معیاری هنرمندان را برای حضور در این سمپوزیم انتخاب کردیم باید بگویم عموما سمپوزیم ها فراخوانی دارند و برخی هم فراخوانی ندارند و کیوریتوری است و هنرمندان حاضر در رویداد «مجسمه و طبیعت» هم کیوریت شدند، من  هنرمندان را بر اساس توانمندی و سابقه کار و تفکری که می توانند در مجسمه سازی در فضای همگانی داشته باشند انتخاب کردم و قاطعانه می گویم انتخاب کردیم.

 

در انتخاب هنرمندان به  چه پارامترهایی توجه کردید؟

رویداد «مجسمه و طبیعت استیتمنتی داشت که پارامترهای آن که توجه به هنر در فضای همگانی و توجه به طبیعت و اقلیم کیش بود. منظور ما در این بیانیه  طبیعت، گل و درخت و دریای کیش نبود، بلکه  منظور مردمانی که در کیش زندگی می کنند، اقلیم، جغرافیا و زیست بوم  بود  و ما بر اساس این بیانیه از این هنرمندان خواستیم که در  چهارچوب این بیانیه کار کنند؛ تفکر آثاری که هنرمندان طراحی می کنند بر اساس همین زیست بوم کیش و طبیعت اینجا است.

 

آیا آثار تنها به باغ مجسمه می روند یا به فضای شهری می روند در فضای شهری بیشتر قابل دیدن که هستند و هنر را به مردم نزدیک تر می کند؟

باغ مجسمه هم فضای شهری است و خصوصی نیست و در مسیر توریستی قرار دارد؛ یک جایی را به باغ مجسمه اختصاص دادند که یک مکان به مکان های دیدنی شهر اضافه شده است، برخی از آثار این سمپوزیوم نسبت به سمپوزیم قبلی اشل شان بزرگ است که باید در ساحل نصب شوند و در باغ مجسمه نرود، چون ممکن است با کارهای سمپوزیم قبلی همپوشانی کنند. ایده اولیه ای که آقای گرایلی به سازمان خدمات آب و عمران کیش داده بودند این بود که مجسمه ها گلی باشند مجسمه هایی که گل داشته باشند و طبیعت را بغل کنند، برای همین در سمپوزیم اول  آثار ترکیبی از گیاه و باغ داشته باشند، اغلب کارها در دوره اول  در خود گل دارند.

 

 

گفتید هنرمندان حاضر در رویداد «مجسمه و طبیعت» کیوریت شدند آیا هنرمندانی که آثارشان بیشتر در گالری ها نمایش داده می شد و به این رویداد آمدند می توانند اثر شهری همه فهم تر خلق کنند؟

 این رویداد فراخوان آزاد نداشت و هنرمندان را کیوریت بر اساس کارهای قبلی شان اتخاب شدند آقای میراحمدی  و خانم قاسمخانی هنرمند سمپوزیم یا فضای همگانی نیست کارهای آنها اغلب در گالری ها نمایش داده می شود ولی با توجه به پتانسیلی که دارند می توانند برای فضای شهری هم اثر خلق کنند. تفکر کار شهری با عرصه همگانی ارتباط مستقیم دارد  اما کار گالری قشر نخبه تر را هم در نظر می گیرد البته من سبک بینابینی انتخاب کردم نه طرفدار نخبه پروری و نه اینکه همه چیز را رها کنم که پوپولیستی پیش برود و بر اساس تفکر پابلیک باشد من می گویم اینها همه اش باید همدیگر را تقویت کند برای همین برخی از کارها خیلی همه فهم نیستند، در واقع می خواستیم یک مقدار سطح فکری مردم را هم بالا ببریم .

 

آیا شناسنامه ای در کنار آثار شهری پس از جانمایی قرار می گیرد یا خیر؟

باید در همان باغ مجسمه عنوان کارها بیاید چیزی که  اغلب در مجسمه های شهری وجود ندارد، من پیشنهاد  دادم که در کنار آثار باغ مجسمه «کی آر» کد بگذارند که اگر مخاطب موبایل را بر روی کد بگذارد کل اطلاعات برای او قابل دسترسی باشد.

 

رویداد «مجسمه و طبیعت» به صورت رقابتی برگزار می شود؟

خیر، این رویداد غیر رقابتی است و ما یک عددی را مشخص کردیم که مبلغ ورودی است و به همه هنرمندان یکسان پرداخت می شود و سمپوزیوم برگزیده ای ندارد، احساس کردیم فضای معاصر خیلی با قضیه انتخاب و رقابتی جور نیست و این را بر نمی تابد.

کد خبر 990664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha