مسجدی که علی‌رغم درآمد محدود، گره‌گشای مشکلات اقتصادی مردم است

مسجد صاحب الامر (عج) نمونه‌ای ممتاز از مساجدی است که علی‌رغم وسعت محدود و عدم داشتن موقوفات گسترده، اما با همت اهالی خود و دستگیری از نیازمندان توانسته به پایگاهی موفق در سطح منطقه تبدیل شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: خیابان شهید داودآبادی شهر تهران با وجود مساحت بسیار کم آن دارای چند مسجد است که از این نظر جزو غنی ترین خیابان ها در پایتخت کشورمان است. مسجد علوی (واقع در کوچه شهید غنیان)، مسجد امام جعفر صادق (ع) و مسجد صاحب الامر (عج).

 

مسجد صاحب الامر (عج) در ابتدای خیابان شهید داودآبادی و نزدیک چهارراه فرزانه (تقاطع این خیابان با بلوار نبرد شمالی) واقع و بنای آن در دو طبقه ساخته شده است. طبقه اول شامل شبستان های زنانه و مردانه، روشویی و آبدارخانه و طبقه دوم شامل دفاتر پایگاه مقاومت بسیج، امام جماعت و انباری است. قبل از بازسازی این مسجد طی چند سال اخیر و افزوده شدن دو مغازه به رقبات مسجد صاحب الامر (عج)، صندوق قرض الحسنه صاحب الامر (عج) نیز در طبقه دوم این ساختمان واقع شده بود اما اکنون این صندوق و خانه خادم در آپارتمانی در مجاورت این مسجد واقع شده اند.

 

 

 

 

صندوقی گرهگشا که یک روز در میان باز است

صندوق قرض الحسنه مسجد صاحب الامر (عج) همچون سایر صندوق های قرض الحسنه وام با بهره بسیار کم و دقیقا مطابق با احکام شرعی به نیازمندان پرداخت می کند. اما از یک منظر، با سایر صندوق ها تفاوت کاری دارد.

 

حجت الاسلام سید احمد ماجدی در این باره به خبرنگار شبستان گفت: این صندوق به خاطر اینکه بتواند با دقت بیشتری به نیازمندان کمک و اولویت ها را نیز شناسایی کند، همه روزه فعالیت ندارد بلکه روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت 5 تا 7 بعدازظهر به روی مراجعان باز است. این صندوق با شیوع ویروس کرونا مدتی تعطیل بود و با بازگشایی مجدد، پرداخت وام را با اولویت نیازمندان شناسایی شده و افرادی که در این دوره، بیکار شدند یا کارشان با رکود شدید روبرو شد، آغاز کرد.

 

 

 

 

فعالیت های مسجد صاحب الامر (عج) به صورت هفتگی در تابلوی اعلاناتی که در کنار در ورودی این مسجد قرار دارد نصب می شود تا افراد بتوانند برنامه ریزی لازم را برای استفاده از برنامه ها در مناسبت های مختلف مذهبی انجام دهند. اما نگاهی به این تابلو که در عکس زیر مشهود است روایت گر وضعیت این خانه خدا همچون سایر خانه های خدا در دوره شیوع ویروس کرونا است.

ماجدی در این باره اظهار کرد: ما تابع نظرات مقام معظم رهبری در همه زمینه ها هستیم و با تبعیت از دیدگاه معظم له درباره ضرورت انجام مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا، هر گاه مرکز رسیدگی به امور مساجد حکم به تعطیلی مساجد یا دست کم اقامه نماز جماعت در مساجد داده است، ما نیز نماز جماعت در مسجد صاحب الامر (عج) اقامه نمی کنیم.

 

کمک مومنانه به آسیبدیدگان در دوره کرونا

 

مسجد صاحب الامر (عج) با وجود کوچک بودن اما به دلیل وجود همت بلند اهالی آن، سال های متمادی است که به صورت ماهیانه به شماری از نیازمندان منطقه نبرد و پیروزی تهران کمک می کند که به گفته ماجدی، با شیوع ویروس کرونا تقاضای دریافت کمک از این مسجد افزایش یافته و در این دوره، بیش از 200 بسته ارزاق میان خانواده های نیازمند توزیع شده است.

 

سادگی ظاهر و باطن مسجدیها و مسجد صاحب الامر (عج)

 

وارد شبستان مسجد صاحب الامر (عج) که می شوید همه چیز خیلی ساده است از چند قفسه کتاب در ابتدای آن تا منبری در کنار محراب این خانه خدا. یکی از نکات جالب درباره این خانه خدا این است که ماجدی و چند تن از قدیمی ترهای مسجد صاحب الامر (عج) هر وقت با فرد تازه واردی روبرو می شوند با خوش رویی از وی استقبال می کنند و حتی اگر گرفتاری ای داشته باشد حتی الامکان برای رفع آن تلاش می کنند. سقف مسجد صاحب الامر (عج) متوسط است، یعنی نه خیلی مرتفع و نه خیلی کوتاه؛ و شاید همین دلیل یکی از مهم ترین دلایل در تعطیل بودن نماز جماعت و سایر برنامه ها در این مسجد طی دوره کرونا و البته بنابر دستور ستاد ملی مقابله با کرونا است.

 

مسجد صاحب الامر (عج) بنا بر باور «شاکری زاده» که در همسایگی این مسجد، مشاور املاک دارد این مسجد با وجود اینکه از نظر وسعت، تقریبا متوسط است و درآمد خاصی نیز ندارد اما  توانسته جای پای خود را میان کسبه و ساکنان باز کند به ویژه اینکه رفتار خوب هیئت امنا و امام جماعت آن در جذب افراد به ویژه نسل جوان بسیار موثر است. ماجدی تقریبا هر زمان که برنامه قرائت ادعیه یا زیارت نامه در این مسجد برگزار می شود، سخنرانی می کند که شامل تفسیر قرآن کریم، شرح روایات اهل بیت (ع) و بیان احکام شرعی و چند نکته درباره مسائل روز است.

 

مسجد صاحب الامر (عج) نمونه ای ممتاز از مساجدی است که چندان بزرگ نیست و موقوفات چندانی ندارد ولی با همت کارگزاران و اهالی خود و دستگیری از نیازمندان توانسته به پایگاهی موفق در منطقه نبرد شمالی تبدیل شود. در واقع باوجود اینکه چند مسجد در اصلی و فرعی خیابان شهید داودآبادی واقع شده اند، با جرات می توان گفت که مسجد صاحب الامر (عج) از موفق ترین آنها است.

 

کد خبر 990670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha