غدیر معرف حاکم و حکومت دینی است

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه حکمرانی شایسته آن حکمرانی است که در عمل و تعامل با دین باشد، گفت: اصل موضوع غدیر معرفی یک حاکم و حکومتی است که مکمل دین و در رابطه با دین باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقرمحمدی لائینی» امروز18آبان) در دومین همایش بین المللی غدیر و حکمرانی شایسته که به صورت ویدئو کنفرانس در دانشگاه مازندران برگزار شد با بیان این که محصول حکمرانی ناشایست فساد، ظلم و ضایع کردن امور است، اظهار کرد: حکمرانی یک ضلع از یک مثلث است که دارای حکم، حاکم و حکمرانی است.

 

نماینده ولی فقیه درمازندران با بیان اینکه حکم به معنای قواعد، احکام و قانون است و اگر یک قانون صالح و شایسته نداشته باشیم به طور قطع حکمرانی شایسته هم نخواهیم داشت، افزود: تا حاکم سالم و شایسته هم نداشته باشیم باز هم حکمرانی شایسته نخواهیم داشت.

وی با اشاره به این که در میان این سه ضلع حکم و قانون مهم ترین است، تصریح کرد: حکم و قانون ریل است که حاکم باید قطار حکم و حکومت را روی این ریل براند که اگر ریل گذاری درست انجام شود حکمرانی می تواند درست و شایسته باشد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی بیان کرد: حکم صحیح از نگاه منطق، فلسفه و حکمت آن حکم و قانونی است که بر یک انسان شناسی جامع و کامل و جهان شناسی کامل و درست منطبق باشد.

 

وی با اشاره به این که معرفت انسان ها ناقص است و شناختی که از خود و جهان دارد بسیار ناقص است، گفت: قانون زندگی که بر آمده بر فکر و دانش بشر باشد نمی تواند ریل صحیحی برای حکمرانی شایسته باشد.

 

نماینده ولی فقیه در مازندران با اشاره به این که کنار گذاشتن دین و جامعه را منهای دین مدیریت کردن کار درستی نیست، ادامه داد: تمدن امروز ما دانش بنیان است اما حکمت بنیان و مبتنی بر حکمت نیست و اگر حکمت بنیان باشد باید از قانون دین برای مدیریت جامعه استفاده شود.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان این که بعد از حکم مهم ترین ضلع حاکم است، گفت: اگر حکم شایسته و حاکم شایسته داشته باشیم به حکمرانی شایسته خواهیم رسید.

 

امام جمعه ساری با تأکید براین که شاخصه های حکمرانی شایسته استخراج و بیان شود، افزود: حکمرانی شایسته آن حکمرانی است که در عمل و تعامل با دین باشد.

 

وی اظهار کرد: اصل موضوع غدیر معرفی یک حاکم و حکومتی است که مکمل دین و در رابطه با دین باشد.

 

حجت الاسلام محمدی لائینی با بیان اینکه حکمرانی شایسته باید کرامت انسان ها را تأمین کند، افزود: دولتی که بخواهد کرامت انسان را تأمین کند دولت کریمه است.

 

وی با بیان اینکه کرامت در دنیا به این است که در این زندگی فقر، جهل و آسیب های اجتماعی نباشد، ادامه داد: انسان ها با عزت و احترام زندگی کنند و معاش و آبرو جان و اموال آنها تأمین و در امنیت باشد.

کد خبر 991175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha