مبنای سیاست خارجی آمریکا درباره ایران فراحزبی است

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه مبنای سیاست خارجی آمریکا درباره ایران فراحزبی است، گفت: از اول انقلاب تاکنون هر دو حزب آمریکا در مورد محدودسازی و محروم سازی و مهار ایران اتفاق نظر داشته اند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سید جلال دهقانی فیروزآبادی، کارشناس مسائل بین الملل شب گذشته (یکشنبه ۱۸ آبان) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان این که ترامپ در ۴ سالی که در کاخ سفید بود هیچ دستاوردی در سیاست خارجی اش به ویژه در مورد ایران نداشت گفت: مبنای سیاست خارجی آمریکا درباره ایران فراحزبی است و از اول انقلاب تاکنون هر دو حزب در مورد محدودسازی و محروم سازی و مهار ایران اتفاق نظر داشته اند.


این کارشناس مسائل بین الملل افزود: به احتمال زیاد سیاست بایدن هم در برابر ایران همان نقشی را بازی خواهد کرد که اوباما بعد از بوش بازی کرد.


دهقانی با بیان این که آمریکا تلاش می‌کند برگشتش به برجام را به عنوان امتیازی به ایران نشان دهد گفت: یکی از شگرد‌های آمریکا این است که امتیازات خیالی و پوچ را می‌سازد و به طرف مقابل پیشنهاد می‌کند از این جهت باید دقت داشت که برگشتن آمریکا به برجام امتیازی برای ایران نیست بلکه آمریکا کلی بدهی و چک برگشتی دارد که باید بپردازد کلی تعهد دارد که باید آن‌ها را اجرا کند.


او افزود: بایدن از برجام به عنوان یک اهرم چانه زنی استفاده خواهد کرد، و تلاش می‌کند با برگشتن به برجام بازی باخته را به برد - برد تبدیل کند، اما باید تغییری در رفتار آمریکا رخ دهد تا رفتار ایران هم تغییر کند.


دهقانی تاکید کرد: بایدن نسبت به ترامپ، پیچیده تر، چند وجهی و از طریق نهاد‌های بین المللی و چند جانبه گرایی و ایجاد اجماع بین المللی عمل خواهد کرد و گام به گام و مرحله مرحله پیش خواهد رفت.


این کارشناس گفت: یکی از اهداف فشار حداکثری ترامپ یا امریکا بر ایران، جدا کردن مردم از حکومت، ایجاد شکاف در میان مردم و در میان حاکمیت است.

کد خبر 991229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha