۵۵ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد ایلام ذخیره شده است/ سد ایلام نقش کلیدی در کنترل سیلاب ها  داشته است

پوراحمد با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد ایلام ذخیر شده است، گفت: یکی از کارکردهای سدهای مخزنی، علاوه بر تامین آب شرب، کنترل سیلاب ها و روان آب های مخرب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام با بیان این مطلب، اظهار کرد: سد ایلام در حال حاضر در  بهترین شرایط کمی و کیفی به لحاظ آب موجود در آن قرار دارد.

 

«علی پوراحمد»  بیان اینکه ۹۰ درصد حجم مخزن سد ایلام پر است، ابراز کرد: علی رغم اینکه ما امسال پاییز خشکی را تا کنون پشت سر گذاشته ایم و بارندگی منجر به تشکیل روان آب نداشتیم اما وضعیت دریاچه و مخزن سد ایلام هم اکنون در شرایط مطلوبی قرار دارد و حدود ۵۵ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد ایلام  ذخیره شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بر این اساس و در شرایط کنونی، سد ایلام تا دو سال آینده شهر ایلام را هم می تواند تامین کند، گفت: یکی از کارکردهای سدهای مخزنی، کنترل سیلاب ها و روان آب های مخرب است و در سال گذشته دریچه های سد ایلام به موقع بسته شد و در سال گذشته  و چند سال اخیر  به نحو مطلوبی از کارکرد کنترل روان آب ها توسط سد به خوبی استفاده شد.

 

پوراحمد ابراز کرد: در جریان وقوع سیلاب فروردین سال ۹۸  اگر قبل از وقوع سیل، حجم مخزن را خالی نکرده بودیم، به طور قطع به میزان روان آب های میان حوزه ای پایین دست اضافه می شد و خطر جدی شهر مهران را تهدید می کرد، سد و مخزن ایلام از قبل تخلیه شده بود و همه روان آب های ناشی از سیل بدون اینکه سد سر ریز کند، کنترل شد،  به موقع هم دریچه های سد بسته شد و سد تا پایان تیرماه سال جاری سرریز می کرد.

 

وی بیان کرد: استفاده به موقع از این کارکرد سد موجب شد که ما علاوه بر اینکه تابستان سال جاری را به نحو مطلوبی در زمینه تامین آب سپری کنیم و الان هم  پاییز خشکی داریم، مشکل و دغدغه کمبود آب  برای شهر ایلام را نداشته باشیم و هم اکنون ۹۰ درصد حجم مخزن سد ایلام پر است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ایلام  تصریح کرد: با توجه به بارندگی‌های پیش‌بینی شده برای فصل زمستان سال جاری، انتظار می رود که ذخیره آب در پشت سد ایلام همچنان در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشد.

 

 پوراحمد خاطرنشان کرد: علاوه بر تأمین آب شرب، یکی از کارکردهای سد ایلام تامین آب  شبکه آبیاری کنجانچم شهر مهران است، ما سال زراعی گذشته آب مورد نیاز کشاورزان منطقه را تامین کردیم و هم اکنون نیز آب مورد نیاز کشاورزان این منطقه در پایین دست سد ایلام به نحو مطلوبی تامین می شود.

کد خبر 991696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha