گرانی کتاب پیش فرض ذهنی است

پروانی با بیان اینکه کتاب مظلوم ترین کالا است که در مقایسه با کالاهای دیگر رشد قیمتی آنچنانی نداشته، گفت: اینکه کتاب را گران می دانیم ناشی از حس عدم نیاز درونی به کتاب است.

« دکتر ناصر پروانی» به بهانه بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت کتاب برای ترویج کتاب و کتابخوانی چه اقداماتی باید صورت گیرد،به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: مخالف صددرصدی این هستم که می گویند کتاب افزایش قیمت دارد. با توجه به رشد قیمت های مواد خوراکی، پوشاک، خودرو، طلا و خدمات مختلف، کتاب افزایش قیمتی نداشته است. در واقع کتاب مظلوم ترین کالایی است که در مقایسه با کالاهای دیگر رشد قیمتی آنچنانی نداشته است.  افزایش قیمت کتاب نسبت به دو سه سال پیش 50 درصد بوده است.

 

این نویسنده و شاعر با بیان اینکه عادت کردیم که کتاب را با تخفیف ویژه خریداری کنیم، عنوان کرد: نمایشگاه های فصلی کتاب، طرح های فروش فصلی کتاب و نمایشگاه های مختلف کتاب را در طول سال داریم که کتاب را با 40 تا 50 درصد تخفیف عرضه می کنند. وقتی به فروشگاه شهروند می رویم با تخفیف سه تا پنج درصدی کالاها مواجه می شویم، خیلی به چشم ما می آید اما به تخفیف 40 تا 50 درصدی کتاب توجه نمی کنیم.

 

پروانی اظهار داشت: یک پیش فرض در ذهن ما شکل گرفته است که کتاب گران است در صورتی که واقعیت ندارد. کتاب ماحصل ساعت ها کار کارشناسی و تلاش تعداد زیادی از افراد در چاپخانه است. چرخه بسیاری از مشاغل با کتاب می چرخد. افراد بسیاری همچون طراحان و تصویرگران از طریق کتاب امرار معاش می کنند.

 

وی که کتابهایی همچون مردانی حوالی خورشید، دو فنجان غزل، سرطان عشق، باران، تهمت مستجاب، یک کوزه پر از احساس، سایه عاشقی و تابوت دخترانه را نوشته است، خاطر نشان کرد: اینکه احساس می کنیم کتاب گران است، ناشی از حس عدم نیاز دلی به کتاب است. غذا و دارو را نیازی اجتناب ناپذیر می دانیم اما کتاب را نه. در طبقه بندی ذهن ما، کتاب کالایی شیک، تجملاتی و غیر لزوم است. کتاب را اولویت 2 و 3 می دانیم و برای همین کوچک ترین افزایش قیمت کتاب را رشد قیمت کتاب می دانیم.

 

گفتنی است، بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی، مانایی» از 24 تا 30 آبان در سراسر کشور برگزار می شود و طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب برگزاری خواهد شد.

کد خبر 992044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha