احتمال سیلابی‌ شدن رودخانه‌های گیلان/ ﺗﻮده ﻫﻮای ﻧﺎﭘﺎﯾﺪار تا اوایل هفته آینده مستقر است

طبق گزارشات و الگوهای هواشناسی ﺗﻮده ﻫﻮای ﻧﺎﭘﺎﯾﺪار تا اوایل هفته آینده در گیلان مستقر است از طرفی با توجه به این شرایط احتمال سیلابی‌ شدن رودخانه‌های استان هم دور از انتظار نیست.

خبرگزاری شبستان_ رشت، بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی و گزارشات و الگوهای موجود جوی، ﺗﻮده ﻫﻮای ﻧﺎﭘﺎﯾﺪار که تقریباً از دیروز در گیلان مستقر شده تا اوایل هفته آینده در گیلان پابرجا است و با توجه به این شرایط احتمال طغیان و سیلابی‌ شدن رودخانه‌های استان هم دور از انتظار نیست و باید احتیاط‌های لازم انجام شود.

 

«وحید خرمی» با بیان اینکه در پی استقرار سامانه ناپایدار جوی و بارش باران در بسیاری از نقاط استان این شرکت آب منطقه‌ای گیلان اطلاعیه‌ای را صادر کرده است عنوان کرد: با توجه به پیش‌بینی هواشناسی گیلان مبنی بر بارش باران و سیلابی شدن رودخانه‌های استان این شرکت ضمن صدور اطلاعیه‌ای هشدارهای لازم را ارائه داد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان صدور هشدار وضعیت نارنجی از سوی اداره کل هواشناسی با موضوع بارش شدید باران و سیلابی شدن رودخانه‌های استان گیلان از  روز چهارشنبه 21 آبان تا پایان این هفته را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: از عموم مردم، اهالی، ساکنان مناطق مختلف گیلان و مسافران انتظار داریم هشدار‌های صادره را جدی بگیرند.

 

خرمی توجه و احتیاط مردم در راستای ممانعت و جلوگیری از بروز هرگونه حوادث ناگوار در زمان بارش شدید باران و طغیان رودخانه‌ها را خواستار شد و ابراز داشت: مردم و مسافران باید از نزدیک شدن و استقرار در حریم رودخانه‌ها، تأسیسات آبی و کانال‌های آبرسانی به شکل جدی خودداری به عمل آورند.

 

* لزوم پرهیز مردم از توقف در حاشیه رودخانه‌ها تا 3 ساعت پس از بارندگی و رگبار شدید

«محمد دادرس» ﻧﻘﺸﻪ‌ﻫﺎی ﻫﻮاﺷﻨﺎﺳﯽ را ﻧﺸﺎن‌دﻫﻨﺪه ﻧﻔﻮذ و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﺗﺪرﯾﺠﯽ ﺗﻮده ﻫﻮای ﻧﺎﭘﺎﯾﺪار در ﻣﻨﻄﻘﻪ دانست و در همین زمینه یادآور شد: ﺑﺮ همین اﺳﺎس ﺑﻪ ﺗﻨﺎوب تا اوایل هفته آینده ابرناکی ﻣﻪ آﻟﻮد ﺑﻮده ﻫﻮا، روﻧﺪ ﮐﺎﻫﺶ دﻣﺎ، ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ و وزش ﺑﺎد، رﻋﺪ و ﺑﺮق و ﺑﺮای ارﺗﻔﺎﻋﺎت ﺑﺎﻻﺗﺮ از 2000 ﻣﺘﺮ ﺑﺎرش ﺑﺮف ﭘﯿﺶ‌ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮد.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان با تاکید بر اینکه برای روزهای ﭼﻬﺎرﺷﻨﺒﻪ و ﭘﻨﺠﺸﻨﺒﻪ ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ و وزش ﺑﺎد ﺷﺪﯾﺪ و گاهی ﺧﯿﻠﯽ ﺷﺪﯾﺪ ﭘﯿﺶﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽ‌ﺷﻮد گفت: ارﺗﻔﺎع ﻣﻮج دریا امروز چهارشنبه 0/3 ﺗﺎ 2/2 ﻣﺘﺮ و دﻣﺎی آب درﯾﺎ 21 درﺟﻪ ﺳﻠﺴﯿﻮس است و این شرایط برای فردا هم به صورت ارﺗﻔﺎع ﻣﻮج 2/4 ﺗﺎ 0/8 ﻣﺘﺮ و دﻣﺎی آب درﯾﺎ 20 درﺟﻪ ﺳﻠﺴﯿﻮس پیش‌بینی می‌شود.

 

دادرس وضعیت جوی روز پنج‌شنبه( 22 آبان) را به شکل ابری و ﻣﻪ آﻟﻮد، ﺑﺎرﻧﺪﮔﯽ و وزش ﺑﺎد، ﮔﺎﻫﯽ ﺷﺪﯾﺪ یا ﺧﯿﻠﯽ ﺷﺪﯾﺪ، رﻋﺪ و ﺑﺮق و در ارﺗﻔﺎﻋﺎت ﺑﺎﻻی 2هزار ﻣﺘﺮ به صورت ﺑﺎرش ﺑﺮف اعلام کرد و افزود: رعایت فاصله جوجه‌ریزی در سالن مرغداری‌ها و ترمیم و عایق‌بندی سقف سالن‌ها از جمله مواردی است که فعالان عرصه پرورش طیور باید به آن توجه کنند.

 

وی خودداری از چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها به دلیل احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها را لازم و ضروری دانست و تصریح کرد: عدم استقرار در مناطق باز و پناه گرفتن در مکان‌های امن و مناسب در هنگام وقوع رعد و برق به ویژه در کوهپایه‌ها و ارتفاعات گیلان از جمله موارد مهمی است که عمل به آن توصیه می‌شود.

 

مدیرکل هواشناسی گیلان اطمینان از باز بودن مسیر حرکت آب در رودخانه‌ها و احتمال افزایش دبی رودخانه‌های استان گیلان به ویژه پس از رگبارهای شدید را متذکر شد و خاطرنشان کرد: رعایت حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها و پرهیز از توقف در حاشیه آن‌ها تا سه ساعت پس از بارندگی و رگبار شدید از دیگر مواردی است که مردم باید به آن توجه کنند.

 

استان گیلان در نوار شمالی و خط ساحلی دریای خزر واقع شده و دارای آب و هوایی معتدل و بارانی است از طرفی وجود رودخانه‌های خروشان و بزرگ در این استان سبب شده مناطق مختلف آن پس از بارش‌های باران به ویژه در فصول پائیز و زمستان با سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها مواجه شود.

 

بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در شهرستان تالش تازه‌ترین موردی است که در طول یک ماه و نیم گذشته در گیلان شاهد وقوع آن بودیم، اتفاقی که به موجب آن راه دسترسی و جریان آب و برق تعداد زیادی از خانوارهای روستایی در مناطق بالادست و پائین دست تالش قطع و خسارت‌های فراوانی هم به ابنیه و تاسیسات منطقه وارد شد.

کد خبر 992160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha