باید ارزش‌های اجتماعی بین سیاستگذاران به یک اندازه رخ دهد

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بسیاری مواقع درونی شدن ارزش‌های اجتماعی بین سیاستگذاران ما به یک اندازه اتفاق نیافتاده است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، «حسین قلجی» عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) امروز در همایش حکمرانی اسلامی که به صورت وبینار در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، درباره جایگاه فرهنگ در سیاستگذاری، گفت:  در کشور ما جایگاه فرهنگ به روشنی تبیین نشده است.

وی افزود: نظام سیاستگذاری فرهنگ ما را شکل می‌دهد اما از سوی دیگر فرهنگ هم نظام سیاستگذاری را می‌سازد.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: در مطالعات اجتماعی ابزارهای کنترل دو دسته قهری و فرهنگی هستند، یعنی نقشی که فرهنگ به سیاستگذاری می‌دهد و نفوذی که فرهنگ در سیاستگذاری دارد آنقدر زیاد است که ابزارها را به این دو تقسیم می‌کنیم.

قلجی با بیان اینکه فرهنگ خرد و کلان هر دو اساسا مفاهیم و ارزش هایی هستند که رفتار انسان و جامعه را شکل می‌دهند، عنوان کرد: وقتی فرهنگ در نظام سیاستگذاری نفوذ می‌کند می‌تواند خروجی آن نظام را مطابق انگارها و نرم هایی که خود می‌پسندد بیرون بیاورد اینجا فرهنگ در موج سوم مطالعات اجتماعی برشمرده می‌شود.

وی بیان کرد: اگر ابزارهای سنجش ما برای مسائل و مشکلات اجتماعی یکسان باشد آن زمان مشکلات ما کمتر خواهد شد، متاسفانه در این زمینه نظام سیاستگذاری ما مدون نیست ابزارها برای همه یکسان تعریف نشده است لذا در شناخت مسائل با تفاوت‌ها و زاویه‌ها مواجه می‌شویم.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: فرهنگ نتوانسته در دو دولت به یک اندازه ارزش‌ها و انگاره‌های خود را درونی کند و جامعه پذیری در آنها رخ نداده است، به همین نسبت بسیاری مواقع درونی شدن ارزش‌های اجتماعی بین سیاستگذاران ما به یک اندازه اتفاق نیافتاده است.

 

کد خبر 992263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha