اتمام پروژه فاضلاب اهواز و کارون ظرف ۲ سال آینده/ انتقال آب کارون متوقف شده است

سردار محمد با بیان اینکه پروژه فاضلاب اهواز و کارون ظرف مدت ۲۴ ماه به اتمام می‌رسد گفت: در این پروژه از نیروها و پیمانکاران زیرمجموعه بومی خوزستان استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سردار سعید محمد» صبح امروز (سه شنبه ۲۱ آبان) در آئین آغاز عملیات اجرایی طرح جامع فاضلاب اهواز و کارون، آبادانی و پیشرفت خوزستان را دستور اکید و از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد: غربی ها علوم مدیریتی خود را برگرفته از آموزه‌های دینی ما پیاده می‌کنند و مفهومی را به نام توسعه پایدار داریم که شامل یک توسعه متوازن در سه راس فعالیت‌های صنعتی - اجرایی، اجتماعی و زیست محیطی است.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه پاسداران افزود: ما در توسعه کشور این موضوع را به صورت یک‌ برنامه جامع ندیدیم و مربوط به دولت خاصی هم نیست بلکه برگرفته از برنامه‌های کشور است که باید در برنامه‌ها و تصمیمات مختلف کشور این موضوع را جای دهند.

 

وی با اشاره به فعالیت‌های قرارگاه در کشور به عنوان مرکز و طلیعه دار برای استقلال و خودکفایی کشور تصریح کرد: اکنون جایگاه اصلی خودمان را به دست آوردیم و دیگر نیازی به حضور شرکت‌های خارجی در کشور نیست و امروز در هیچ حوزه ای دغدغه ای از قهر خارجی ها نداریم.

 

سردار محمد اضافه کرد: در خوزستان اتفاقات بزرگی رقم خورده و ادامه پیدا خواهد کرد، مانند پروژهNGL 3200  در غرب کارون و جمع آوری گازهای مضر سر چاهی و تبدیل آن به خوراک پتروشیمی انجام شد که باعث ایجاد ارزش افزوده برای کشور می‌شود.

 

وی با بیان اینکه قرارگاه در اوج تحریم ها توانسته با ۳.۵ درصد پیشرفت ماهانه رکورد توتال در پارس جنوبی را با وجود درآمدهای زیاد بزند و سرعت خوبی در پروژه حاکم است ابراز کرد: این قرارگاه با روحیه جهادی و با کمک مردم کارها را پیش می‌برد چراکه قرارگاه مرکزی است تا جوانان این مرز و بوم را در کنار هم جمع کند و امروز با دارا بودن یک میلیون نیروی مستقیم و غیرمستقیم در کشور نقش آفرینی می‌کنیم.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به پروژه‌های بزرگ انجام شده در خوزستان توسط این قرارگاه اشاره کرد و ادامه داد: به عنوان مثال طرح غدیر که یکی از معضلات بزرگ آب استان را حل کرد و با کمک مسئولان استان با جدیت پیگیر تکمیل این طرح تا انتها هستیم و قدم به قدم افتتاحیه‌هایی را داریم.

 

وی با اشاره به اینکه با کمبود منابع مالی و مشکلات زیادی دست به گریبان هستیم تاکید کرد: با وجود این مشکلات، اما همراه با مسئولان خوزستان پروژه‌های کوچک و بزرگ را به جلو پیش می‌بریم؛ به عنوان مثال پروژه غیزانیه کوچک بود اما تبدیل به معضلی بزرگی شد چراکه ۳۰ کیلومتر خط لوله ظرف مدت ۳۰ روز به اجرا درآمد و آب به تمام روستاهای منطقه رسید که این توان عملیاتی و روحیه جهادی در قرارگاه سازندگی خاتم را می‌رساند که هر کجا ورود می‌کند حلال مشکلات است.

 

سردار محمد به کلنگ پروژه فاضلاب اهواز و کارون اشاره کرد و گفت: قرار بر این است این پروژه ظرف ۲۴ ماه به اتمام برسد؛ مردم اهواز و کارون در خصوص فاضلاب معضلاتی زیادی دارند و رودخانه دچار آسیب شده که قطعا این پروژه زودتر باید عملیاتی می‌شد.

 

وی بیان کرد: با تدبیر مقام معظم رهبری و تخصیص اعتبار توسط ایشان مقرر شد تا سقف ۱۲۵ میلیون یورو قرارداد منعقد شود که قرارگاه هم در آن مشارکت دارد به این صورت که ۱۰۰ میلیون یورو توسط صندوق توسعه تخصیص داده شده و ۲۵ میلیون یورو هم قرارگاه تعهد کرده تا به صورت مشارکتی این ‌پروژه انجام شود.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با بیان اینکه قرارگاه در هلدینگ نیروی خود که متناظر با وزارت نیرو است و فعالیت‌های حوزه آب را انجام می‌دهد موسساتی دارد که همه آنها را در خوزستان متمرکز کردیم افزود: مسئولیت اجرای این طرح را به شرکت سپاسد داده شده و سایر مجموعه های قرارداد در ذیل سپاسد نقش آفرینی می‌کنند.

 

وی خاطر نشان کرد: در بخش زیرزمینی، میکروتونل‌ها، حفاری ها موسسه فاطر، در بخش کانال های روباز و لوله گذاری ها را موسسه اروندان و در بخش پمپاژها موسسه بعثت انجام خواهند داد.

 

سردار محمد با تاکید بر اینکه برای اجرای این پروژه نیروهای بومی را استخدام خواهیم کرد اضافه کرد: خوزستان یک استان فنی است و چیزی به لحاظ تخصص کم ندارد و البته پیمانکاران استان و استفاده از شرکت های خصوصی یکی از ماموریت های ما است که یک سازمان خوب طراحی شده تا این پروژه به خوبی انجام شود و افتتاح پروژه را جشن بگیریم.

 

وی با اشاره به اینکه امروز این پروژه با تفاهم نامه آغاز می‌شود تصریح کرد: درخواست می کنم مسئولان خوزستانی کمک کنند تا هرچه سریع تر این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شود تا امکان دریافت منابع مالی و سرعت بخشیدن به اجرای پروژه باشد و بتوانیم از منابع بلوکه شده استفاده کنیم.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از شروع عملیات اجرایی در چند نقطه حاشیه شهر اهواز خبر داد و گفت: مقرر شده شهرداری اهواز منابعی را به صورت تهاتری در اختیار ما قرار دهند که آغاز به کار کردیم همچنین در خصوص پروژه متروی اهواز هم که تفاهم نامه آن امضا شد امیدواریم هرچه سریع‌تر مسائل حقوقی پروژه حل شود چراکه تیم قرارگاه، آمادگی کامل برای آغاز کار را دارد و به محض اینکه کارگاه تحویل ما داده شود عقب افتادگی ها را جبران خواهیم کرد.

 

وی در خصوص موضوع انتقال آب خوزستان عنوان کرد: کشور دارای مراکز مختلف تصمیم‌گیری و حکمرانی است که قرارگاه نقشی در جایگاه خاص دارد و به عنوان پیمانکار فعالیت می‌کند و تلاش ما این است که مأموریت خود را به درستی انجام دهیم اما بحث انتقال آب، موضوع پیچیده‌ای است.

 

سردار محمد به عدم توازن در منابع آبی کشور اشاره کرد و یاد آور شد: شورای عالی آب استان‌ها و وزارت نیرو مسئولیت تخصیص آب را بر عهده دارند و پس از بررسی‌های کارشناسی، زیست‌محیطی و اجتماعی، در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

وی ابراز کرد: قرارگاه در آخرین حلقه این زنجیره نقش‌آفرینی می‌کند و در این تصمیم‌گیری‌ها اثرگذاری ندارد و تنها به عنوان پیمانکار ورود خواهد کرد و کار را انجام می‌دهد اما بعضا در چند وقت اخیر موضوعاتی را به قرارگاه منتسب می‌کنند که این کار ظلم است، البته ما به این نحوه رفتار عادت داریم.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به اینکه آنچه در این موضوع از دست ما برمی‌آید این است که پروژه‌هایی که در این حوزه موجب دغدغه مردم شده را متوقف کردیم ادامه داد: در پروژه بهشت‌آباد دستگاه TBM به ارزش ۱۵ میلیون دلار در حال فعالیت بود اما به دلیل اینکه بین استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان اختلاف ایجاد کرده بود آن را متوقف کردیم و خسارت بزرگی را پذیرفتیم.

 

وی خاطر نشان کرد: در خصوص چند پروژه دیگر نیز این کار را انجام دادیم و در حال حاضر دستگاه TBM متوقف شده‌ تا مسائل اجتماعی مرتبط حل شود.

 

سردار محمد بحث‌ در این زمینه را فنی دانست و اذعان کرد: اما برخی این مسائل را به کف جامعه می‌کشانند و تحریکاتی ایجاد می‌کنند در حالی که این موضوعات باید در جلسات فنی و با حضور استان‌های مرتبط و درگیر بررسی شوند.

 

وی تاکید کرد: در صورتی که انتقال آب مشکلی را ایجاد نکند باید به همدیگر کمک کنیم اما قبل از آن باید اقناع فکری و ذهنی ایجاد شود ولی به این دلیل که تاکنون این اقناع‌ها ایجاد نشده این دغدغه‌ها وجود دارد و اگر به جمع‌بندی نرسیدند، پروژه متوقف می‌شود.

 

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء با اشاره به اینکه اکنون بین استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، کرمان و کهگیلویه و بویراحمد اختلافاتی در این زمینه وجود دارد یاد آور شد: حدود سه پروژه که در این موضوعات اجرا شده بودند را تا به نتیجه رسیدن موضوع متوقف کرده‌ایم.

 

کد خبر 992274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha