تحول جامعه با فرهیختگی فرهنگی امکان‌پذیر است

دنیامالی با تاکید بر ترویج فرهنگ کتابخوانی گفت: تحول یک جامعه تنها با اقدامات عمرانی انجام نمی گیرد بلکه باید در مقوله فرهنگ کار کرد، اگر فرهنگ جامعه ای فرهیخته باشد می توان شاهد تحول در آن جامعه بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از انزلی، «احمد دنیامالی » عصر امروز(چهارشنبه،۲۱ آبان) در اولین نشست خبری خود که در سالن اجتماعات آموزش و پرورش این شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در خصوص آموزش و پرورش رتبه قابل قبولی در بین ۳۱ شهرستان استان گیلان نداریم و تعداد ترک تحصیلی های دبیرستانی در این شهرستان بالا رفته و در معرض تهدید جدی قرار داریم.

 

نماینده مردم انزلی در مجلس شورای اسلامی و رییس مجمع نمایندگان استان گیلان تصریح کرد: در این حوزه باید به رتبه های قدیمی خود برگردیم. در زمینه های فرهنگ و هنر، تئاتر، نقاشی و معماری نیز نیازمند توسعه هستیم.

 

وی در ادامه در خصوص حفظ ذخایر ماهیان استخوانی گفت: حفظ ذخایر ماهیان از وظایف حاکمیت است که بتواند شرایط مناسب را تولید مثل ماهیان استخوانی در تالاب و رودخانه های اطراف فراهم کند.

 

نماینده مردم انزلی در مجلس افزود: هرساله شیلات برای حفظ ذخایر ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی را رها سازی می کرد که این تعداد در سالهای اخیر به ۱۶۵ تا ۱۷۵ میلیون قطعه بچه ماهی رسیده است که باتوجه به افزایش جمعیت و میزان تقاضا این تعداد نیز ناکافی است.

 

دنیامالی با بیان اینکه سرنوشت بچه ماهیان رهاسازی شده قابل ارزیابی نیست و نمی دانیم چه تعداد از آنها در مسیر از بین رفته و یا توسط سایر آبزیان شکار می شود، گفت: متاسفانه در این زمینه آمار درستی نداریم که چند درصد به یک سالگی می رسند و سهم صیادان می شوند.

 

وی به مشکلات بخش صد و صیادی نیز اشاره کرد و افزود: یکی از مطالبات بخش صید و صیادی بیمه آنهاست که بتوانند از مزایای بیمه درمان و بازنشستگی بهره مند شوند.

 

دنیامالی تصریح کرد: با توجه به فصلی بودن حرفه صیادی به دنبال استفاده از ظرفیت این قشر در بخش گردشگری هستیم.

 

*لزوم اجرای طرح نجات ملی تالاب انزلی

وی سنبل آبی را یک تهدید جدی برای تالاب دانست و یاد آور شد: این آفت تالاب بین المللی انزلی را به مخاطره انداخته است. این گیاه که از گیاهان شناخته شده و آفت‌های جهانی است در کشورهای اروپایی و آمریکایی و سایر کشورهای دنیا نیز مشاهده شده و ما به دنبال راهی برای مبارزه با این معضل هستیم.

 

رییس مجمع نمایندگان گیلان در خصوص مبارزه با سنبل آبی گفت: باید راهکار مناسب مبارزه مکانیکی با این آفت را بکار بندیم تنها در این صورت می‌توان این مسئله را به‌طور کامل حل کرد.

 

وی گفت: این آفت به‌صورت ارگانیک و با حضور مردم و در یک بازه زمانی امکانپذیر نیست. نمی شود با گروهی چند صد نفره آنرا حل کرد بلکه باید به شیوه ای صحیح مدیریت شود.

 

دنیامالی از لایروبی شنبه بازار روگا در هفته های آتی خبر داد و افزود: بسیاری از رسانه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به دنبال طرح نجات ملی تالاب انزلی هستند و این امر باید در دستور کار دولت نیز قرار گیرد.

 

وی خواستار اختصاص منابع مالی و اعتبارات ملی برای این کار شد و اظهار داشت: باید در این زمینه بازپیرایی صورت گیرد و شرایطی ایجاد کنیم که باز زنده سازی تالاب انزلی انجام شود. تالاب انزلی نیازمند حیات مجدد با حضور و زندگی مردم است. حیات در تالاب به زنده بودن آن کمک می کند و در این مسیر عناصر انسانی می تواند به تجدید حیات تالاب کمک کند.

 

*الحاق ۲۳ روستای رشت به محدوده منطقه آزاد انزلی باطل شد

نماینده مردم رشت در مجلس در خصوص الحاق ۲۳ روستا رشت به محدوده آزاد و دعوی حقوقی آن نیز گفت: این عمل خلاف قانون بوده و مجلس آنرا نپذیرفته است. این مصوبه خلاف قانون در دیوان عدالت اداری بررسی و لغو شد.

 

وی هدف ازاین الحاق را تغییر کاربری در محدوده مورد نظر اعلام و تصریح کرد: بر اساس دستور صریح و روشن مقام معظم رهبری هر گونه تغییر کاربری خلاف قانون است. این عمل کارکردی جز زمین خواری نداشته و عده ای این اراضی را با قیمت ارزان برای استفاده در بخش صنعتی خریدند تا از معافیت مالیاتی آن بهره مند شوند.

 

دنیامالی تاکید کرد: به دنبال الحاق ۵۰ هکتار از اراضی انزلی به محدوده منطقه آزاد هستیم.

 

وی در خصوص ظرفیت تخلیه و بارگیری از بندرگاه انزلی نیز گفت: این بندر ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۵ میلیون تن کالا را دارد. سابقه این بندر در تخلیه و بارگیری فولاد و چوب بوده که به دلیل تغییر شرایط و رویکرد کشور در تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی و غلات باید به این سمت تغییر مسیر دهد.

 

رییس مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه برای استفاده از تمام ظرفیت و توان، این بندر نیازمند بهره گیری از مکنده های قوی و سیلوهای مناسب است، اظهار داشت: باید شرایطی ایجاد شود که در زمان شدت بارندگی‌ها کار تعطیل نشود. در حال حاضر دو مکنده و سه جرثقیل به امکانات و تجهیزات بندرگاه انزلی اضافه شده است که امیدواریم با این تجهیزات بتوانیم کارکرد این بندر را افزایش دهیم.

 

*عملکرد بانک های گیلان در رفع موانع تولید قابل قبول نیست

دنیا مالی با ابراز نارضایتی از روند کارگروه رفع موانع تولید خاطر نشان کرد: متاسفانه بانک های استان عملکرد قابل دفاعی در این زمینه نداشتند و حتی با استانداردهای معمولی هم قابل ارزیابی نیستند. نیمی از سپرده‌های مردم در استان‌های دیگر صرف می شود. بانکها باید به سمت تسهیلگری بروند ما  متاسفانه در این حوزه کارکرد قابل قبولی از آنها ندیدیم.  

 

وی به قابلیت بالای روستاهای غرب انزلی در جذب گردشگر نیز اشاره کرد و افزود: روستاهای غرب این شهرستان قابلیت لازم برای ایجاد طرح های بوم گردی را دارد و در این خصوص رایزنی هایی با مسئولان استانی و شهرستانی انجام گرفته است.

 

دنیامالی ابراز امیدواری کرد: در حوزه پرورش ماهیان خاویاری بتوان اقدامات برجسته تری در روستاها انجام داد تا تحولی در اقتصاد روستائیان این شهرستان صورت گیرد.

کد خبر 992301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha