کنترل تب برفکی در خراسان شمالی نیاز به اعتبار دارد

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: کنترل تب برفکی در واحدهای دامداری این استان برای واکسیناسیون نیاز به اعتبار است.

«محمدمهدی احمدی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: برای کنترل بیماری تب برفکی نیاز به واکسینه شدن دام ها است و نباید سرمایه دامی در استان و کشور آسیب ببیند.

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: تب برفکی بیماری آسیب رسانی است و جزء بحرانی ترین بیماری های دامی در دنیا محسوب می شود که کنترل و مبارزه نیز در کشور ها متفاوت است.

 

وی اظهارکرد: کنترل تب برفکی در کشور با واکسیناسیون انجام می شود و بحث های قرنطینه و رعایت بهداشت و مراقبت بیشتر است.

 

احمدی اظهارداشت: باید از روش های پیشگیرانه استفاده کنیم تا آسیب و ضرر به دامداران و روستاییان و همچنین اقتصاد کشور وارد نشود.

 

وی با بیان اینکه در این استان حدود 60 هزار راس دام سنگین وجود دارد، گفت: به طور متوسط حدود 10 هزار راس دام نیاز به واکسینه شدن دارد که اگر بیماری را کنترل نکنیم آسیب اقتصادی زیادی وارد خواهد شد.

 

وی افزود: برای دام سبک نیز نیاز به واکسینه شدن است که از مسئولان می خواهیم تامین اعتبار کنند.

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه در دامداری دام های سبک بیشتر به روش سنتی است، گفت: روستاییان به دلیل هزینه داشتن کمتر به حوزه پیشگیری می پردازند، اما نیاز است که بیماری را کنترل کنیم و اگر بیماری کنترل نشود دچار چالش بزرگی خواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه علاوه بر افت تولید گوشت، افت شیر را نیز به دنبال دارد، افزود: 45 درصد دامی که نیاز به واکسینه دارد، واکسینه نشده است.

 

احمدی با بیان اینکه قبلا هزینه واکسینه کردن دام ها علیه تب برفکی رایگان بود، گفت: هم اکنون به ازای هر راس دام سبک سه هزار تومان و هر راس دام سنگین 15 هزار تومان نیاز به هزینه دارد و دام های سنگین در سال باید دو مرتبه واکسینه می شود.

 

 

 

کد خبر 992413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha