تئاتر تریبونی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است

فلاحیان با اشاره به اهمیت توجه به برپایی تئاتر خیابانی با محوریت موضوعات آیینی گفت: تئاتر یک تریبون برای تحقق تمدن نوین اسلامی است.

خبرگزاری شبستان – البرز؛ اعلام تعطیلی بسیاری از مراکز، مساجد، مصلی های نماز جمعه، سینماها، تئاترها و ... بنابر تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا یک حقیقت را بیش از همیشه ثابت کرد و آن اینکه «فعالیت فرهنگ و هنر تعطیل بردار نیست».

 

در این میان، هنرمندان بیشترین هزینه و خسارت ناشی از شیوع بیماری کرونا را متحمل شدند اما با وجود این، افتخارآفرینی «احسان فلاحیان» هنرمند عرصه تئاتر استان البرز در دومین جشنواره سراسری و ملی سردار آسمانی باعث شد تا بار دیگر نسبت به روند جریان هنر تئاتر در استان البرز بپردازیم.

 

نمایش خیابانی « عروس جنگ» به نویسندگی احسان فلاحیان و کارگردان مرضیه ذاکری کاری ازگروه نمایشی ردپا پاسارگاد است که متن این نمایشنامه در دومین جشنواره ملی سردار آسمانی پذیرفته شده و انتظار می رود در مرحله اجرایی نیز مورد تأیید قرار گیرد.

 

 

به همین منظور پای میز مصاحبه با« احسان فلاحیان» نشستیم و از این هنرمند البرزی خواستیم تا ضمن معرفی خودتان بفرمایید که از چه زمانی وارد عرصه هنر تئاتر شدند؟

 

الهی به امید تو، من احسان فلاحیان هستم. عضو هیئت رئیسه انجمن نمایش استان البرز و متولد شهر همدان پایتخت فرهنگ و هنر که از سال 76 وارد عرصه تئاتر شدم. طی سال 81 نخستین جایزه بازیگری مرد در جشنواره تئاتر کوتاه طنز را کسب کردم. این موفقیت در حقیقت رنسانس جوایز دیگر در عرصه هنر برای من بود. جوایز و تندیس ها به نوبه خود در آن سن و سال انگیزه فعالیت بیشتر مرا ایجاد می کرد.

 

و امّا؛ از لحاظ آکادمی از سال 86 وارد دانشگاه در رشته هنر شدم. با توجه به علاقه و انگیزه ای که در این زمینه داشتم دوره مقطع کارشناسی را طی سه سال تحصیلی گذراندم و به عنوان رتبه یک دانشگاه بورسیه دانشگاه هنر تهران مرکز شدم. همچنین در مقطع ارشد نیز کارگردانی خواندم. سپس در مقطع دکتری نیز این رشته تحصیلی را دنبال کردم.

 

از سال 84 به شهر کرج آمدم. اما به دلیل اینکه در این استان جا نیفتاده بودم در جشنواره های بین المللی و کشوری شرکت کردم و موفقیت هایی که ذیل آن به دست آوردم زمینه آشنایی ام با هنرمندان کرجی شد.

 

لازم به ذکر است که سال 81 بود که وارد سیمای الوند در صدا و سیمای استان همدان شدم و از سال 84 نیز که به کرج آمدم به عنوان گوینده در شبکه یک و سوم سیما به عنوان مجری و گوینده رادیو بودم.

 

به عنوان یکی از هنرمندان البرزی بفرمایید توجه به عرصه هنر به ویژه تئاتر تا چه اندازه از نظر اجتماعی، فرهنگی و ... اهمیت دارد؟

 

معتقدم که من هنرمند نیستم، من هنربند هستم. واقعیت این است که واژه هنرمند شامل بسیاری افراد نه در ایران و نه در دیگر کشورهای جهان نمی شود. چرا که برای هنرمند بودن ابتدا باید هنربند بود تا به هنرمند رسید.

 

هنر جایگاه ویژه ای در عرصه اجتماعی، فرهنگی و ... دارد. با یک جمله باید این مطلب را محضر شما عرض کنم که البته این مطلب را به دانش آموزان خودم در مقطع متوسطه اول و دوم در درس تاریخ و اجتماعی نیز می گویم.

 

اینکه « در بازی زندگی کنید و در زندگی هرگز بازی نکنید». می توانم بگویم که تئاتر زندگی است. خود واقعی زندگی است. تئاتر به تو می آموزد که تمام صفت های منفی را از خودت دور کنی. به واقع یک آینه روبه روی تو است که به واسطه آن می توانی بسیاری از صفات و ویژگی های خودت را ببینی. هر اندازه که در دورنیات انسان وجود دارد نشان داده می شود. تئاتر بازتاب درونی انسان است.

 

اهمیت توجه به تئاتر آیینی را با توجه به جایگاه انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس چگونه ارزیابی می کنید؟

 

تئاتر آئینی اهمیت بسیار ویژه ای دارد. بسیاری از هنرمندانی که پس از انقلاب وارد عرصه هنر شده اند با « هنر اسلامی» آشنا شدند. شناسایی هنر اسلامی و ایرانی پس از انقلاب شکل گرفت.

 

به مناسبت هفته دفاع مقدس در برنامه فانوس راه برای صدا و سیمای استان البرز طی هفت قسمت آیتم نمایش دفاع مقدس بازی کردم. به عنوان بازیگر این آیتم ها به جرأت می توانم بگویم که تا چه اندازه خاطرات نهفته در دوران دفاع مقدس داریم. همچنین چه اتفاق ها در زمان شکل گیری انقلاب افتاد.

 

تئاتر یک تریبون برای دولت و ملت است. تئاتر یک تریبون برای تمدن نوین اسلامی است.

 

بفرمایید در دوران کرونا شرایط زندگی و امرار و معاش هنرمندان تئاتر چگونه پیش رفت؟

 

در پاسخ به این سوال ابتدا باید بپرسیم که آیا بازیگران و کارگردان های عرصه تئاتر وجاهت قانونی دارند؟ آیا صنف و مسئولی به شرایط زندگی هنرمندان رسیدگی می کند؟ چگونه این هنرمندان از اسفندماه که کرونا شیوع پیدا کرد امرار معاش کردند؟! چرا یک هنرمند نباید جایگاهی داشته باشد؟

 

وقتی به این سوالات پاسخ جامعی داده نشود نمی توان انتظاری از هنرمند برای فعالیت در عرصه های فرهنگی، هنری و ... رسید. باید بگویم که باید به داد هنرمندان البرزی رسید. به شخصه 21 سال تجربه بازیگری، 65 لوح افتخار و 14 تندیس افتخار دارم ولی متأسفانه توانایی خرید یک پراید را نداشتم.

 

هیچ گونه حمایت معنوی و مادی برای هنرمندان البرزی وجود ندارد. چرا هنرمندان البرزی یک سالن مناسب و استاندارد در مرکز این استان ندارند؟!!! تئاتر در البرز در حالتی به خاموشی رفت که طی تابستان سال جاری در شهر تهران تئاتر برگزار می شد. درخواستی که دارم این است که مسئولان یک سالن استاندارد در مرکز شهر بسازند. 

 

همچنین اجازه دهند در این شب ها چراغ تئاتر خاموش نشود و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی تمرین های تئاتری برگزار شود. دیگر آنکه در صدا و سیمای استان به معرفی هنرمندان و افتخارات آن ها بپردازند. همینطور از تحصیلکرده های باتجربه در قالب اتاق فکر به منظور ارتقاء هنر تئاتر استفاده کنند. 

 

در خصوص جشنواره و نمایش عروس جنگ بفرمایید، انگیزه شما از نوشتن این نمایشنامه چه بود؟

 

بنده به عنوان یک دهه شصتی، شاهد اثرات و تجربیات مرتبط با جنگ در دوران دفاع مقدس بودم. خرابی ها و ویرانی های جنگ و موشک باران را دیده ام. آن دوران در بسیاری از روزها زمانی که از خواب برمی خواستم صدای تلاوت قرآن خانه همسایه ها برای فرزندشان که خبر شهادت می آمد برمی خواست.

 

این عوامل خاستگاه و انگیزه ام برای نوشتن آثاری با تم دفاع مقدس است. نمایش عروس جنگ ارتباط با تمام بانوانی است که چشم انتظار هستند تا همسرشان از جبهه برگردد. 

 

بانوان نقش ویژه ای در عرصه دفاع مقدس داشتند. حتی دختربچه هایی که از نعمت پدر در این عرصه محروم شدند. حداقل می شد به مناسبت هفته دفاع مقدس بسیاری از گروه های تئاتر در جاهای مختلف تئاتر خیابانی را با رعایت قوانین بهداشتی اجرا کنند. 

 

به عنوان نکته پایانی، شما ارتباط خوبی با ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد در زمینه تئاتر مسجدی دارید در این خصوص توضیح بفرمایید؟

 

بله با کانون های فرهنگی هنری مساجد در ارتباط هستم. نمایشنامه ای با عنوان « حماسه ای دیگر» را پیش از دوران کرونا در کانون فرهنگی هنری مسجد به کارگردانی شایان فلاحیان کار کردیم. 

 

علاقمند هستم که روی نوجوانان مسجدی کانون های فرهنگی هنری مسجد و پایگاه های بسیج سرمایه گذاری لازم به منظور ارتقاء هنر تئاتر انجام شود.

 

در این رابطه کتابی با عنوان بازیگری خیابانی به عنوان یک اثر پژوهشی و تحقیقاتی در دست چاپ دارم، که انتظار می رود انتشار این کتاب راهنمای خوبی برای علاقمندان عرصه هنر تئاتر باشد. 

 

گفتنی است، بازیگران نمایشنامه عروس جنگ عبارتند از مهدی دهقانی، نوید نوروزی، رضا آقایی، شایان فلاحیان، مرضیه ذاکری، هدیه فلاح پور، اسماء عباسی هستند همچنین عوامل این کار فریماه رضایی به عنوان دستیار کارگردان، علی قورت بیگلو به عنوان منشی صحنه، الین موسوی به عنوان منشی صحنه، پرهام چراغیان به عنوان عکاس، شایان فلاحیان طراح پوستر می توان نام برد. 

 

 

کد خبر 992783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha