قدیمی ترین کتابدار فاروج کجاست؟!

در روزی که به نام کتاب و کتابخوانی و کتابدار است، سراغ قدیمی ترین کتابدار فاروج را می گیریم، اما نیاز به راه دور رفتن نیست و کافی است تا اتاق مدیر فعلی اداره کتابخانه های عمومی شهرستان برویم.

 خبرگزاری شبستان_ فاروج؛  خیابان ملائکه یکی از خیابان های قدیمی شهر فاروج است که شناسه ای به نام تنها کتابخانه عمومی شهر در ابتدای آن جا خوش کرده است. در طی سالهای اخیر تغییرات زیادی برای استفاده بهینه از فضای موجود کتابخانه ایجاد شده و با همه محدودیت ها، این کتابخانه منابع غنی دارد و معمولا اعضا دست خالی از آن برنمی گردند.

 

پیدا کردن اتاق مدیر اداره در آنجا سخت نیست و از همان ورودی قابل مشاهده است. «آرامشی که در فضای کتابخانه به دست می آورم در هیچ کجا تجربه اش نکرده ام»، این جمله را قدیمی ترین کتابدار شهرستان فاروج به نقل از یکی از مُسن ترین اعضای کتابخانه عمومی ملاصدرا در همان ابتدای صحبت گفت.

 

 «مریم مومن زاده» متولد 1354 با تحصیلات کارشناسی ارشد علوم اطلاع رسانی و دانش شناسی، قدیمی ترین کتابدار شهرستان فاروج  است. این بانوی کتابدار یکی از زیباترین خاطره های دوره خدمت خود را حضور همین عضو در کتابخانه عنوان کرد و گفت: این عضو ویژگی های خاصی داشت و از بازنشستگان دستگاه های دولتی بود و هر روز به کتابخانه مراجعه می کرد و در ۱۰ دقیقه نخست حضور، سرش را روی میز می گذاشت و بعد از آن شروع به مطالعه می کرد، این روند مدت ها به طول انجامید تا در یکی از همین روزهای حضورش، علت این اقدام را پرسیدم، این عضو بازنشسته که سه سال بعد از عضویتش در کتابخانه به رحمت خدا رفت، گفت: آرامشی که در این فضا به دست می آورم در هیچ لحظه ای از ۳۰ سال خدمتم تجربه نکرده ام و وقتی به این آرامش می رسم از مطالعه لذت بیشتری می برم.

 

مومن زاده افزود: این عضو کتابخانه تا پایان ساعت کاری در کتابخانه می ماند و مطالعه می کرد و جز آخرین نفراتی بود که از کتابخانه خارج می شد.

 

این کتابدار قدیمی و مدیر فعلی اداره شهرستان اضافه کرد: قدمت تاسیس کتابخانه در فاروج به سال 1349 در یک فضای استیجاری واقع در خیابان موفق فعلی می رسد که آن زمان زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان قوچان فعالیت می کرد، بعد از مدتی کتابخانه به فضای دیگری در همین خیابان منتقل شد تا سال 71 که کتابخانه فعلی در زمین وقفی، از سوی اداره فرهنگ و ارشاد ساخته شد و تا سال 73 از سوی سرایدارش مرحوم «علیرضا قیامی» اداره می شد.

 

وی که سال ۷۳ به عنوان نخستین کتابدار رسمی کتابخانه عمومی شروع به کار کرده، گفت: سال ۷۳ از طریق اداره آموزش و پرورش وقت که قائم مقامی اداره فرهنگ و ارشاد را در آن زمان به عهده داشت به عنوان کتابدار به اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان قوچان معرفی شدم و کارم را آغاز کردم.

 

این کتابدار که در سال  ۷۳ کتابخانه را با دو هزار جلد کتاب تحویل گرفته و امروز این رقم به بیش از ۴۰ هزار جلد کتاب رسیده است، افزود: در سال اول فعالیتم مجموع اعضا به ۱۰۰ نفر رسید و سال به سال به رغم فراهم نبودن شرایط برای اطلاع رسانی، تعداد اعضا افزایش یافت.

 

به گفته این مسئول تنها کتابخانه عمومی شهر در آن سال ها نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم ایفا می کرده و با تشکیل انجمن های شعر، تأتر و موسیقی، زمینه را برای شکوفایی استعدادها فراهم کرده بود.

 

وی گفت:  پایه های شعری امروز شهرستان از همان انجمن شکل گرفت و امروز شاعران برجسته شهرستان از جمله، آقایان صادق آدینه، رضا توکلی، علی مومن فاروجی، حسین نامدار مقدم، ایمان اصغری فاروجی، احسان ندایی و.... شاگردان دیروز همان انجمن هستند.

 

مومن زاده به محدودیت های فضا و امکانات تنها کتابخانه عمومی شهر اشاره کرد  و گفت: این شرایط و نبود سالن مطالعه باعث شده بود سه روز در هفته آقایان و سه روز دیگر خانم ها از امکانات کتابخانه استفاده کنند و با جذب اعتبارات در سال 76، سالن مطاله به دو فضا افزایش یافت و خدمات به صورت مشترک در تمام هفته انجام شد.

 

این بانوی فعال فرهنگی اضافه کرد: امروز کتابخانه به شرایط خوبی رسیده اما نیاز شهرستان را با توجه به افزایش جمعیت و مطالبات، تامین نمی کند و مهمترین دغدغه، با توجه به خدمات دهی به همه بخش ها در یک فضا، توسعه آن است تا در روند فعالیت ها اختلال ایجاد نشود.

 

مومن زاده، همه روزهای فعالیت در کتابخانه را خاطره انگیز خواند و بیان کرد: وقتی یکی از اعضا پس از سال ها و بعد از رسیدن به مدارج عالی برای تجدید خاطره به کتابخانه مراجعه می کند تمام خستگی های این سال ها از یادمان می رود.

 

تنها کتابخانه فاروج  29 سال بدون نام بود

تنها کتابخانه عمومی شهر فاروج که در سال 49 در یک فضای استیجاری فعال شد، تا سال 78 بدون نام و فقط با عنوان کتابخانه عمومی فعال بود. انتخاب نام «ملاصدرا» مصوبه جلسه انجمن کتابخانه در سال 78 بود و این نامگذاری در خردادماه سال 78 مقارن با یکصدمین سالروز تولد حکیم فرزانه ملاصدرا انجام شد. 

 

امروز در شهرستان فاروج، 6 کتابخانه در سطح روستاها و دو کتابخانه در سطح شهرهای فاروج و تیتکانلو دایر است و با افزون بر 80 هزار منابع اطلاعاتی به اعضا خدمات می دهد.

 

از ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه، هفته کتاب و کتابخوانی و کتابداری نامگذاری شده است.

 

 

 

کد خبر 992842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha