لزوم ذخیره خون بندناف/ زباله ای که زندگی می بخشد

صادقی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۲۰ هزار نمونه خون بند ناف از نقاط مختلف کشور در بانک خون بند ناف ذخیره شده است، گفت: از خون بند ناف برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود فرد یا خانواده یا افرادی که تطابق ژنتیکی یکسانی دارند، می توان استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یبرجند، «جلال الدین صادقی» صبح امروز (۲۴ آبان) به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی خون بندناف به رسانه های گروهی گفت: موضوع نگهداری و حفظ خون بند ناف از زمانی مطرح شد که فایده استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بسیاری از بیماری‌ها در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفت.

 

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: سلول‌های بنیادی از راه‌های مختلفی تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها سلول‌های بنیادی مغز استخوان و دیگری سلول‌های بنیادی خونی است که از بند ناف و جفت جنین به دست می‌آید.

 

وی با بیان اینکه تهیه سلول‌های بنیادین از نمونه خون بند ناف از جمله شیوه‌های نوینی است که از سال  ۱۹۹۸ و حدود هشت سال پس از تاسیس نخستین بانک‌های ذخیره نمونه خون بند ناف در جهان رایج شده است، افزود: برای اولین بار در سال 1989 پروفسور گلوکمن در کشور فرانسه از سلول‌های خون بند ناف خواهر یک پسربچه مبتلا به کم خونی فانکونی استفاده کرد  و موفق شد بیماری این پسربچه را درمان کند که تا پیش از این بسیاری از افراد مبتلا، جان خود را از دست می‌دادند و این بیماری درمان قطعی نداشت.

 

صادقی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 120 هزار نمونه خون بند ناف از نقاط مختلف کشور در بانک خون بند ناف ذخیره شده است، ادامه داد: این بانک در حال حاضر با 42 نمایندگی در سراسر ایران آماده ارائه خدمات بانک خون بندناف است.

 

رئیس جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی تاکید کرد: به همه خانواده ها که در آستانه تولد فرزند هستند توصیه می‌کنیم حتما نسبت به نگهداری سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزاد خود اقدام کرده و این کار را به مثابه یک بیمه بیولوژیک در نظر بگیرند تا در آینده در صورت نیاز برای درمان بیماری‌های صعب العلاج خود فرد یا خانواده یا  افرادی که تطابق ژنتیکی یکسانی دارند، استفاده شود.

کد خبر 992886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha