اما و اگر های کتاب خوانی از نگاه مردم

فرزانه هر جا می رود به جای خرید شیرینی و شکلات یا هر کالای دیگری، کتاب هدیه می گیرد و به دوستان و اقوامش هدیه می دهد. این موضوع به او حس خوبی می دهد که می تواند یک یادگاری ماندگار هدیه دهد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان، میهمانی که می خواهد برود، یک کتاب را هدیه می کند و برای میزبان می برد. در ابتدا امر هم رو به میزبان می گوید «بفرمایید این یک هدیه فرهنگی است». فرزانه هر جا می رود به جای خرید شیرینی و شکلات یا هر کالای دیگری، کتاب هدیه می گیرد و به دوستان و اقوامش هدیه می دهد. این موضوع به او حس خوبی می دهد که می تواند یک یادگاری ماندگار هدیه دهد.

 

سپس کمی از نویسنده کتاب و کتاب هایش برای میزبان تعریف می کند و او را مشتاق می کند تا کتاب را بخواند و در لا به لای صحبت هایش می گوید«من این کتاب را دوست داشتم امیدوارم شما هم خوشتان بیاید.»

 

هنگامی که با فرزانه مشغول صحبت می شویم، بیشتر دوست داریم شنونده باشیم، او خیلی سلیس و روان صحبت می کند و در تمام صحبت هایش متوجه می شوید که چقدر سطح اطلاعات و آگاهیش بالا است.

 

فرزانه کتاب زیاد می خواند و در این باره به خبرنگار شبستان می گوید:من عاشق کتاب خواندن هستم، به دلیل اینکه برام میل به دانستن و آگاهی خیلی لذت بخش و آرام بخش است. کتاب خواندن به من حس راضی بودن از خویشتن را می دهد. روزی که کتاب می خوانم از خودم راضی تر هستم. یک جایی خواندم که گفته بود«کتاب می خوانم چراکه زندگی مرا بس نیست» . دقیقا معتقدم با خواندن کتاب انسان به گذشته و آینده سفر می کند، به ناکجا آباد می رود و می تواند خود را جای شخصیت های مختلف بگذارد.

ادبیات کهن مخصوصا شاهنامه را خیلی دوست دارم و البته به رمان، کتاب های تاریخی و روانشناسی  هم علاقه دارم. از هدیه گرفتن و هدیه دادن کتاب لذت می برم. گاهی از یک کتاب خیلی خوشم بیاید دوست دارم به دیگران هدیه بدهم تا آن ها هم لذت ببرند.

 

کتاب خوان نیستم

لیلا ولی کتاب خوان نیست، او به خبرنگار شبستان می گوید: من عاشق کارهای هنری هستم، هر چیزی که مربوط به هنر باشد را دوست دارم، انجام دهم. دوران مدرسه هم از کتاب های درسی بیزار بودم و حتی گاهی کابوس اون دوران را که باید درس بخوانم را در خواب می بینم. به همین دلیل کتاب نمی خوام البته کتاب های خوب را هم نمی شناستم که علاقمند شوم بخوانم.

 

حسن یکی دیگر از کسانی است که کتاب نمی خواند به خبرنگار شبستان می گوید: علاقه و زمانی برای کتاب خواندن ندارم. چون در اطرافیانم افراد کتاب خوان زیاد نبودند. بنابراین بیشتر اطلاعاتی که می خواهم را از شبکه های مجازی بدست می آورم. در هر زمینه ای اطلاعات دارم چون اخبار و موضوعات مختلف را در شبکه های اجتماعی دنبال می کنند.  به مسایل روز سیاسی و اجتماعی واقف هستم، چون برایم گوش دادن و خواندن مطالب شبکه های اجتماعی راحتر است و بیشتر دوست دارم.

کتاب خوانی را دوست دارم ولی خوب نمی شناسم

بیتا اما علاقه به کتاب دارد اما مشکل او عدم شناخت کتاب مناسب است و به خبرنگار شبستان می گوید: من خیلی کتاب دوست دارم اما متاسفانه نمی دانم چه کتابی خوب است. اگر کتاب خوبی به من معرفی شود تهیه می کنم و می خوانم. دوست دارم کتاب هدیه بگیرم و حس خوبی برایم دارد اما بیشتر برای دوستانم کتاب هدیه نمی گیرم چون فکر می کنم خوششان نیاید و بیشتر از هدیه های تزیینی و پوشاکی بیشتر خوششان بیاید.

مشکل زینب و حوریا هم عدم شناخت کتاب های خوب است. حوریا می گوید: علاقه به خواندن مخصوصا رمان دارم اما نمی دانم کدام رمان خوب و قشنگ است. البته هزینه بالای کتاب هم است. کتاب خیلی گران است و بودجه ام نمی رسد که بخرم.

زینب هم که مطالعه زیادی ندارد به خبرنگار شبستان می گوید: اگر کتابی بخوانم در رابطه با خانواده و مسایل روانشناسی است. تاکنون هم کتاب تاثیر گذار نخوانده ام و البته نمی دانم واقعا چه کتابی خوب است. کتاب هدیه نمی دهم چون نمی دانم که چه کتابی مناسب است و آیا افراد ازکتابی که من تهیه می کنم خوششان می آید یا خیر؟ ولی برای فرزندم و دوستانش کتاب می خرم. دخترم که 6 سال دارد کتاب دوست دارد و می بینم وقتی کتاب هدیه می گیرد خیلی خوشحال می شود از این رو برای دوستانش هم کتاب هدیه می گیرم.

مهتاب هم اهل مطالعه است و برای او هزینه کتاب خیلی اهمیت ندارد اما او هم همانند خیلی از افراد نمی داند چه کتابی خیلی خوب است. چون کتاب هایی که خریده گاهی با سلیقه او مطابقت نداشته است. او دوست دارد کتاب هدیه دهد ولی از این موضوع می ترسد که مطابق سلیقه کسی که به او هدیه می دهد نباشد.

 

کتاب همراه همیشگی من است

آقای شیخی هر جا می رود یک کتاب همراه دارد، مهمانی، اتوبوس، مترو هر جا وقت داشته باشد کتاب می خواند گاهی کتاب خواندن هایش برایش مشکل ساز هم شده است او به خبرنگار شبستان می گوید: رشته من نویسندگی است و من عاشق کتاب خواندن هستم، حس می کنم هر چقدر کتاب بخوانم باز هم کم است از این رو هر جا می روم یک کتاب همراهم است و البته به دیگران هم کتاب زیاد برای خواندن می دهم ولی متاسفانه آنها بر نمی گردانند ناگفته نماند حس می کنم کتاب بهترین هدیه است که می توان گرفت و می توان هدیه داد. از این رو کتاب زیاد هدیه داده ام.

او بیان می کند: کتاب خواندن زیادم گاهی دردسر ساز شده است، برخی از اطرافیانم کتاب خواندن های زیادم را دوست ندارند چون حس می کنند من زیاد برای خواندن کتاب وقت می زارم و به آن ها توجه ای ندارم. مردم اگر کتاب نمی خوانند به دلیل عدم شناخت کتاب های خوب، بالا بودن هزینه و نچشیدن طمع کتاب خواندن است. باید رسانه های تبلیغات زیادی برای گرایش مردم به کتاب خوانی کنند، چون کتاب خواندن مردم برای جامعه هم مفید است.

 

انسان های کتاب خوان نمی توانند انسان های بدی شوند

«به نظرم هر کسی سعدی، فردوسی و حافظ بخواند انسان بدی نخواهد شد» این جملات را محمدی می گوید و بیان می کند: در ادبیات کهن ما عرفان و اخلاق بسیار دیده می شود و هر کسی آن ها را بخواند نمی تواند انسان بدی باشد چون برای هر بخش از زندگی نکته های نهفته ای دارد. متاسفانه مردم برای کالاهای غیرضروری هزینه های مختلفی صرف می کنند اما برای خرید کتاب اینگونه نیست و هزینه بالای آن را بهانه می کنند.

 

اطلاعات شبکه های اجتماعی را به کتاب خواندن ترجیح می دهم

سهیلا مطالعه زیادی ندارد و ترجیح می دهد با استفاده از گوشی همراه و شبکه های اجتماعی اطلاعات خود را بیابد و به خبرنگار شبستان می گوید: در سال 1399 تنها دو کتاب کم حجم خواندم که یکی از آن ها هم صوتی بوده است. فکر می کنم برای من که شاغل هستم کتاب های صوتی خیلی بهتر است چون در زمان های بیکاری می توانم گوش کنم.

 

او بیان می کند: من اطلاعات و مطالعاتم را از صفحات شبکه های اجتماعی به دست می آورم حس می کنم کوتاه و مفید است. زمانی برای خواندن کتاب ندارم البته تاکنون کتابی نخوانده ام که تاثیر گذار باشد اما در برخی از صفحات شبکه های اجتماعی که مربوط به روانشناسی و خانواده است اطلاعات خوبی بدست آورده ام.

 

سهیلا معتقد است کسانی که مطالعه دارند خوب صحبت می کنند و این موضوع را در دوستانی که اهل مطالعه هستند زیاد دیده است.

 

او نیز کتاب هدیه نمی دهد بیشتر به دوستانش پوشاک یا پول هدیه می دهد چون نمی داند سلیقه آن ها در کتاب چیست و آیا  آن ها خوششان می آید یا خیر؟

 

یکی از عمده ترین مشکلات مردم برای کتاب خواندن، عدم شناخت کتاب خوب و هزینه بالای کتاب است. باید در این باره مراکز فرهنگی و رسانه ها توجه و اهمیت بیشتری دهند و کتاب های مختلف را در همه زمینه ها به مردم معرفی کنند که در این زمینه کم کاری شده است. برخی از کتاب فروشی ها پرفروشترین  و جدید ترین کتاب ها را به مشتری هایشان معرفی می کنند که تاثیر در انتخاب آن ها دارد البته نمی توان به یقین گفت که کتاب های معرفی شده می تواند مطابق می تواند مطابق سلیقه مشتری قرار گیرد. باید کتاب خوانی را تبلیغ و توسعه داد تا در سبد کالای خانوانده ها قرار گیرد و کمتر اجازه دهیم اطلاعات سطحی شبکه های اجتماعی  جای محتوای کتاب ها را بگیرند.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 992900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha