۷ کتابخانه عمومی در هفته کتاب به بهره برداری می رسد

حجت الاسلام سبزیان گفت: در هفته کتاب ۷ کتابخانه عمومی در سطح استان افتتاح می شود که بعد از محدودیت های کرونایی عموم مردم می توانند از این کتابخانه ها استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد؛ «حجت الاسلام علی اکبر سبزیان» امروز شنبه (24 آبان) در نشست خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب و رونمایی از دو طرح شهروند کتابخوان و صدای کتاب با اصحاب رسانه که در کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) برگزار شد؛ با بیان اینکه کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) یک پروژه زمین مانده 23 ساله بود و بحران جدی شهر مشهد تلقی می شد؛ افزود: با همکاری بزرگانی که در استان مسئولیت داشتند با بک مدل جهادی این کتابخانه به بهره برداری رسید البته کتابخانه های دیگری در استان از جمله شهرستان قوجان که بیش از 10 سال از آغاز عملیات اجرایی آن می گذشت نیز در دو سال اخیر به بهره برداری رسید و امروز مردم بسیاری از خدمات این کتابخانه ها بهره مند می شوند.

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با اشاره به این مطلب که در هفته کتاب 7 کتابخانه عمومی در سطح استان افتتاح می شود که بعد از محدودیت های کرونایی عموم مردم می توانند از این کتابخانه ها استفاده کنند؛ گفت: امروز کتابخانه ها دیگر قرائت خانه ، محیطی برای مخزن، امانت و پس دادن کتاب نیست بلکه امروز کتابخانه ها به دانشگاه مردم و فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شدند و هر آنچه که نیازهای اطلاعاتی و دانشی مورد نیازهای مردم است کتابداران به عنوان افسران جبهه دانایان انقلاب پاسخگوی این نیازها هستند.

 

وی با بیان اینکه کتابخانه ها محل مراجعه عموم مردم است و برای همه اقشار، طبقات و همه سنین آماده ارائه خدمت هستند؛ اظهار داشت: فعالیت های ترویجی و فرهنگی در کتابخانه های عمومی در دو سال اخیر رشد چشمگیری داشته است؛ ما در دو سال اخیر در جشنواره کتابخوانی رضوی که بزرگترین جشنواره کتابخوانی مردمی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است، هر ساله نزدیک به یک میلیون نفر و در سال جاری که سومین سال برگزاری آن است بیشتر از یک میلیون نفر شرکت کننده داشتیم که رتبه برتر کشور را استان ما از آن خود کرده است و این نشان از تلاش ویژه 400 کتابدار در سراسر استان است.

 

حجت الاسلام سبزیان با اشاره به تلاش کتابداران برای جذب مردم به کتاب و کتابخوانی به ویژه در ایام کرونا؛ بیان کرد: در این دوره که 9 ماه از آغاز کرونا می گذرد کتابداران ما با اینکه کتابخانه های عمومی تعطیل بودند و ارائه خدمت نداشتند از طریق فضا مجازی تلاش کردند تا کتابخانه عمومی خود را با برنامه هایی که در نظر گرفته بودند را از طرق فضای مجازی به خانه های مردم ببرند و عملا این کتابداران واسطه ای بین کتابخانه و خانه های مردم شدند و خانه های مردم را به کتابخانه تبدیل کردند.

 

وی افزود: کتابداران در فضای مجازی برنامه های مختلفی چون برگزاری نشست کتابخوان با دعوت از چهره های نویسنده مشهور در سطح کشور و خدماتی که در کتایخانه های عمومی قبلا به صورت حضوری انجام می دادند در فضای مجازی انجام دادند که استقبال مردم در استان در ایام کرونایی بسیار بالا بود و با صراحت اعلام می کنیم مردم خراسان رضوی در طول دوران کرونا کتابخوان تر شدند و اتفاق خوبی است و باید با همت رسانه ها، مردم را بیشتر با فضاهای کتابخانه ها آشنا کتیم تا مردم ببشتر مطالبه می کنند و همکاران ما این ظرفیت را دارند تا خدمات بیشتری ارائه کنند.

 

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه امروز همه ما به عنوان خادمین فرهنگ و حوزه کتاب هر نوع پیشنهاد، نظر و ایده ای از جانب مردم و خبرنگاران را در حد توان عملیاتی می کنیم؛ گفت: ما به دنبال تحقق شعار "خراسان رضوی استان کتاب دانایی و زندگی" هستیم و تمام تلاش ما در این مسیر خواهد بود.

 

وی با اشاره یه اهدای یک کتابخانه سیار توسط مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتاب خوانی در دو سال پیش به نهاد کتابخانه ها؛ بیان کرد: امروز این کتابخانه در فضای حاشیه شهر مشهد به ارائه خدمت می پردازد.

 

حجت الاسلام سبزیان با بیان اینکه کتابخانه سیار نقش 10 کتابخانه ثابت را ایفا می کند؛ اظهار داشت: 6 کتابخانه سیار در سطح استان داریم که 2 کتابخانه سیار در مشهد و 4 کتابخانه در شهرستان های استان هستند و در نظر داریم تا پایان سال کتابخانه های سیار را به بیش از 20 کتابخانه در استان برسانیم که 8 کتابخانه سیار در حاشیه شهر مشهد و روستاهای فاقد کتابخانه در نظر گرفته شده که به ناوگان کتابخانه های سیار ما اضافه می شود.

 

وی افزود: ذیل عنوان طرح شهروند کتابخوان با همکاری شهرداری مشهد ۱۰ کتابخانه ثابت در مناطق محروم مثل منطقه شهید رجایی، شهید بهشتی و رسالت تا پایان سال احداث می شود؛ همچنین به زودی در دو ایستگاه مترو کتابخانه عمومی با خدمات مدرن دایر می شود. ایستگاه دانایی در کلیه ایستگاههای آتشنشانی برپا می شود و در طوس ۸۱ و محله وکیل آباد کتابخانه ثابت تا پایان سال احداث می شود.

 

 حجت الاسلام سبزیان با اشاره به 28 پروژه نیمه تمام در استان از سال۸۸ تا 93 گفت: تلاش می کنیم تا پایان امسال با کمک مجمع خیرین کتابخانه ها این پروژه ها را به اتمام برسانیم.

 

وی در خصوص برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی بیان کرد: نشست های کتابخوان، معرفی کتاب، شعرخوانی، برگزاری محفل ادبی، حضور مجازی چهر های برگزاری ادبی کشور از اهم برنامه هایی است که در ایام هفته کتاب و کتابخوانی خواهیم داشت.

 

مدیر کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی اظهار داشت: در زمانی که کتابخانه ها باز هستند امانت دادن کتاب شاخص بسیار مهمی است اما اکنون حضور مردم در فضای مجازی و ارتباطی که با کتابداران برقرارمی کنند از اهمیت برخوردار است، ضمن اینکه با رصد خارج از فضای کتابخانه های عمومی فروش کتاب در فروشگاههای برگزیده کتاب بسیار بالا است یعنی هم امانت و هم خرید مردم علی رغمی که با مشکلات مالی مواجه هستند و بحث اقتصادی یک موئلفه مهمی در خرید کتاب است، آماری که ما از کتابخانه های عمده مشهد و شهرستان ها  داشتیم نشان می دهد رغبت مردم  به خرید نسبت به گذشته چند برابر شده است و این نشان می دهد مردم خراسان رضوی کتابخوان هستند.

 

وی گفت: ما ابتدای امسال در آغاز کرونا با توجه به اینکه نمی دانستیم چه اتفاقی خواهد افتاد، "پویش خانواده کتابخوان" برگزار  کردیم که بیش از  ۲۵۰۰ خانواده در سطح استان در این پویش شرکت کردند و این نشان می دهد که مردم در این شرایط رغبتشان به کتابخوانی بیشتر شده است و در مجموع براساس فروش کتاب، امانت، شرکت در برنامه های کتابداران در فضای مجازی مردم نسبت به قبل از کرونا بیشتر به کتاب روی آوردند.

 

وی در خصوص اهدای کتاب توسط خیرین بیان کرد: در حوزه خیرین در سالهای مختلف افرادی کتاب خود و یا کتابخانه های کوچک خود را برای استفاده عموم اهدا کردند از جمله آیت الله رحمت از شاگردان امام راحل (ره) که بیش از 5 هزا جلد از کتابهای نفیس خود را به کتابخانه مرکزی امام خمینی (ره) اهدا کردند.

 

حجت الاسلام سبززیان  با اشاره به اجرای طرحی در هفته کتاب گفت: طرح استفاده از کتابخانه مدیران در استان که از دفتر آقای استاندار شروع و کتاب هایی که در کتابخانه آنها استفاده نمی شود به ما اهدا می شود و به کتابخانه هایی که نیاز به کتاب دارند قرار خواهد گرفت.

 

وی افزود: کتابداران در استان با وجود مشکلات بسیار تلاش می کنند امید در مردم زنده شود، نشاطی در جامعه ایجاد شود و در دوران کرونا با برگزاری برنامه ها موجب شدند خراسان رضوی در دوران اخیر به گفته حجت الاسلام پژمانفر پرچمدار فعالیت های فرهنگی شود.

 

وی ضمن تشکر از رسانه ها گفت: با ارزیابی صورت گرفته نسبت به کشور انعکاس اخبار حوزه کتاب کتابخوانی و کتابخانه های عمومی، خراسان رضوی در رتبه یک قرار دارد.

 

کد خبر 993073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha