مراسم تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی در استان کرمان برگزار شد

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان گفت: محدودیت های ورود و خروج، تعطیلی سالن های مطالعه و رفت و آمدهای کم، فضای کتابخانه ها را از حالت عادی خارج کرد اما نزدیک به ۴۰۰ کتابدار تلاش کردند تا در فضای مجازی ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را جبران کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، احمد وفایی سه شنبه (27 آبان) به مناسبت بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در برگزاری مراسم مجازی تکریم از خادمان، کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه سید الشهدای مقاومت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، با تبریک بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی؛ از مرحوم سبز علی پور، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ریگان و خانم رنجبر از  کتابداران شهرستان بردسیر که طی یک سال اخیر مرحوم شدند، یاد کرد.

 

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان ضمن تشکر و قدردانی از حضور مدیران، مسئولین، فرمانداران و ... که به صورت مجازی در جمع حضور دارند، بیان کرد: محدودیت های کرونا باعث شد که امسال آیین تکریم از خادمان، کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی را به صورت مجازی برگزار کنیم.

 

 

 

وی افزود: شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته و اوایل امسال، همه مقوله ها و برنامه ها و فعالیت های اجتماعی جامعه را تحت تأثیر قرار داد و کتابخانه ها هم به عنوان یک مرکز فرهنگی تحت تأثیر این ویروس منحوس قرار گرفتند به گونه ای که کتابخانه های ما چندین ماه تعطیل بودند.

 

 

 

وفایی اظهار کرد: محدودیت های ورود و خروج، تعطیلی سالن های مطالعه و رفت و آمدهای کم، فضای کتابخانه ها را از حالت عادی خارج کرد اما همکاران ما در سراسر استان (از دورترین نقطه تا مرکز استان) نزدیک به 400 کتابدار تلاش کردند تا در فضای مجازی ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی را جبران کنند.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: از همان روزهای آغازینی که کتابخانه های عمومی تعطیل شدند و یا محدودیت کاری داشتند در همه شهرها، بخش ها و روستاهای استان همکاران ما به عنوان مروج کتاب و کتابخوانی با تشکیل گروه ها، کانال ها و صفحات مجازی برنامه های خود را در فضای مجازی دنبال کردند و امروز باید با افتخار از همه آن ها تشکر و قدردانی کنم.

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان با بیان اینکه در این ایام نه تنها ارتباط ما با جامعه کتابخوان و اعضای کتابخانه ها قطع نشد بلکه بسیاری از اعضای جدید در این گروه های مجازی به جمع ما پیوستند و فعالیت های فرهنگی گسترده تر و بیشتر شد، گفت: معرفی کتاب ها، جلسات نقد و بررسی، نشست های کتابخوانی، برنامه های هنری حول محور کتاب همه در این گروه های ویژه ای که برای کتاب تشکیل شده بود ادامه پیدا کرد و در هر محله، شهر و بخش همه خانواده ها و اعضای آن محله را با محوریت کتابخانه و کتابداران فعالیت ها را دنبال کردند.

 

 

 

وی بیان کرد: امروز بیش از 4 هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه های ما در در این دوران محدودیت شیوع ویروس کرونا برگزار شد و تقریباً تا این لحظه 180 گروه، کانال و صفحات مجازی حول کتاب و کتابخانه های استان و به محوریت کتابداران شکل گرفت و نزدیک به 30 هزار نفر در این گروه ها، کانال ها و صفحات همراهی و دنبال می کنند و یا عضو هستند که این امر توسط همکاران ما رقم خورد.

 

 

وفایی با بیان اینکه طرح های مختلفی در فضای مجازی انجام شد، ادامه داد: از طرح «هر خانه یک کتابخانه» و مسابقه «یک دقیقه یک کتاب» آغاز و مسابقات بسیاری در این عرصه و حوزه برگزار کردیم.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه بیش از 175 مسابقه کتابخوانی در کتابخانه ها و استان برگزار شد، اظهار کرد: از مهمترین آن ها مسابقه «کتابخوانی رضوی» بود که در سراسر استان همکاران ما تلاش گسترده کردند و بیش از 124 هزار شرکت کننده در استان، افتخاری برای ما در استان بود و جایگاه ویژه ای را در کشور داشتیم که همه این ها گوشه ای از فعالیت های همکاران ما در این عرصه بود.

 

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان افزود: تعطیلی کتابخانه ها فرصتی به ما داد که برخی از کتابخانه ها را تعمیرات و تجهیز اساسی کرده و بهسازی و کامل و مخازن کتاب را غنی کنیم؛ از جمله کتابخانه مرکزی کرمان و کتابخانه شهید مفتح که تعمیرات و بازسازی اساسی در آن ها انجام شد و امروز یکی از مراکز خوب خدمات کتابخانه ای هستند.

 

 

وی با بیان اینکه تعمیرات و تجهیزات در 37 کتابخانه در استان کرمان انجام شد و فضای کرونا باعث نشد که از ظرفیت عظیم انجمن های کتابخانه ها غافل شویم، بیان کرد: همه انجمن ها در همه شهرستان ها، بخش ها و مرکز استان تشکیل جلسات دادند.

 

 

 

وفایی ادامه داد: بیش از 140 جلسه با 840 مصوبه که تقریباً 60 درصد این مصوبات اجرایی شد از تلاش های دیگر همکاران ما بود و 61 انجمن در استان فعال بودند.

 

 

 

وی خاطر نشان کرد: تفاهم نامه ها و مشارکت های ما به خوبی پیگیری شد و خیرین در این ایام بیش از 4 میلیارد تومان به فضای کتابخانه ای در استان کرمان کمک کردند و امروز ما تکریم خادمان این عرصه را در ایام هفته کتاب برگزار کردیم و برگزیدگان را معرفی می کنیم که این ها انگیزه ای باشد برای تلاش بیشتر توسط همکاران، توجه به مقوله کتاب و کتابخوانی، مشارکت بیشتر خیرین، نهادها و دستگاه های اجرایی در امر مقدس کتاب و کتابخوانی که هم وظیفه اجتماعی و هم شرعی است و اجر اخروی دارد.

 

 

 

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان در ادامه گفت: امروز برگزیدگان استانی را معرفی می کنیم و برگزیدگان ملی هم شنبه در مراسمی معرفی شدند که از استان کرمان 3 نفر حضور داشتند.

 

 

 

گفتنی است؛ در مراسم مجازی تکریم از خادمان، کتابداران و فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی از «مالک اژدری فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان راور در حوزه انجمن برتر کتابخانه های عمومی استان»، «ویدا فرزام به عنوان پیشکسوت برتر شهرستان کرمان»، «وحدت عیدی فرماندار و رئیس کتابخانه های عمومی شهرستان کهنوج در حوزه انجمن برتر کتابخانه های عمومی در سطح شهرستان ها» و در حوزه فعالیت های ترویجی از برگزیدگان «مهدیه خسروی مسئول کتابخانه عمومی علامه امینی شهرستان زرند» و «نجمه محمود آبادی کتابدار کتابخانه عمومی المهدی شهرستان سیرجان»، از برگزیده حوزه فضای مجازی «الهام شهداد نژاد مسئول کتابخانه عمومی حضرت فاطمه الزهرا(س) شهرستان رودبار جنوب»، در حوزه کتابخانه برتر مشارکتی از «نجمه علی آبادی در کتابخانه سیدالشهداء شهرستان راور» و در حوزه خدمتگزار برتر از«عبدالله شهریاری در کتابخانه عمومی افصح هجری شهرستان رفسنجان» تقدیر و تجلیل شد.

کد خبر 994208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha