جایزه کتاب سال باید مرزهای دانش را تکان دهد

مطلبی معتقد است ،جایزه کتاب سال با وجود اثرگذاری باید به این سمت برود که شأنیت و جایگاه ویژه برای خودش تعریف کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «داریوش مطلبی» امروز (سه شنبه 27 آبان) در نشست «بررسی و آسیب شناسی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» که در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، گفت: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین و با سابقه ترین جوایز کتاب کشور است که 37 دوره بعد از انقلاب اسلامی برگزار شده است. سابقه برگزاری این جایزه به قبل از انقلاب بر می گردد. این مسئله نشان دهنده اهمیت جایگاه کتاب است. بر این اساس انتظار می رود که جایزه کتاب سال یک شانیت و شاخصیت داشته باشد.

 

این پژوهشگر و نویسنده اظهار داشت: برگزاری جشنواره های فرهنگی به ویژه در حوزه کتاب از مهمترین جشنواره های جهان است که در بین اهالی فرهنگ و سیاست گزاران حائز اهمیت است. انتظار می رود که این جوایز یک تحرک در جامعه پدیدآورندگان و نشر ایجاد کند. اهداف متعالی برای جایزه کتاب سال در نظر گرفته شده است.

 

وی شناسایی و معرفی کتاب های برتر در هر یک از حوزه های علمی، کمک به تعالی دانش و فرهنگ نوشتاری، کمک به استقلال و هویت فرهنگی کشور و حمایت از پدیدآورندگان متخصصان را مهمترین اهداف جایزه کتاب دانست و افزود: در سال های گذشته برگزارکنندگان جایزه کتاب سال تلاش کرده اند که به این اهداف نزدیک شوند. بیست سال در خانه کتاب همکاری کردم و از نزدیک شاهد تلاش دست اندرکاران جایزه کتاب سال بودم. سال ها در حوزه داوری بخش کلیات با این عزیزان همکاری کردم. تلاش زیادی صورت گرفته است که البته این به معنای بی توجهی به کاستی ها نیست.

 

مطلبی با بیان اینکه جایزه کتاب سال تحولات خوبی در حوزه نشر و کتاب به وجود آورده است، خاطرنشان کرد: یک کار پژوهشی در زمینه آسیب شناسی جایزه کتاب سال انجام دادیم. این جایزه را از جنبه داوری و ارزیابی، خود جایزه، پشتیبانی از جایزه و بازاریابی جایزه کتاب آسیب شناسی کردیم. این پژوهش را برای وزیر و خانه کتاب ارسال کردیم. با 25 نفر از عوامل اجرایی، دبیران و داوران سال های مختلف جایزه کتاب سال و ناشران صحبت کردیم که همگی اذعان به تاثیرگذاری جایزه کتاب سال داشتند.

 

این استاد دانشگاه بیان کرد: معتقدم جایزه کتاب سال با وجود اثرگذاری باید به این سمت برود که شانیت و جایگاه ویژه برای خودش تعریف کند. جایزه کتاب سال باید مانند جوایزی همچون نوبل و نظایر آن مرزهای دانش را تکان دهد. کتاب سال جمهوری اسلامی ایران مهمترین جایزه کتاب سال ایران است. هم پوشانی بین جایزه کتاب سال و سایر جوایز وجود دارد. باید به شاخصیت کتاب سال توجه شود.

 

وی با بیان اینکه عدم استقلال جایزه کتاب سال بارها از سوی صاحب نظران مطرح شده است، گفت: کتاب سال جمهوری اسلامی ایران 37 سال برگزار شده است. برخی از داوران حدود 35 سال همراه این جایزه هستند. امیدوارم این مسئله به خاطر توانمندی های آنها باشد. در انتخاب داوران باید دقت شود. معیار گزینش داوران باید توسط دبیر هر دوره اعلام شود. بسیاری از ناشران معتقدند که جایزه کتاب سال مولف محور است. شاید بشود در این جایزه بخشی را نیز به ناشران اختصاص داد. برخی مولفان نیز معتقدند جایزه کتاب سال کاری که باید برای کتاب انجام دهد، نمی دهد و یک رویداد پشتیبانی در طول سال از کتاب وجود ندارد.

 

گفتنی است، طرح پاییزه کتاب ۹۹ همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «دانایی؛ مانایی» از ۲۴ آبان آغاز و تا ۳۰ آبان ماه ۱۳۹۹ ادامه دارد.

 

کد خبر 994250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha