کارکردهای اجتماعی مساجد در بحران کرونا احیاء شد

حجت‌الاسلام عباسیان گفت: تهدید ویروس کرونا بسیاری از مسجدی‌ها را متوجه وظیفه‌شان در عصر حاضر و در مقابله با جنگ اقتصادی دشمن کرد به طوری که امروزه شاید نتوان هیچ مسجدی را یافت که به صورت مستمر جزو مجریان رزمایش مواسات و همدلی نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین «مرتضی عباسیان» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه کارکرد مساجد بنابر تصریح قرآن و کلام اهل بیت (ع) صرفا عبادی نیست، اظهار کرد: مسجدی در  تراز اسلامی است که علاوه بر مداومت بر اقامه نماز جماعت و برگزاری برنامه های مذهبی، کارکردهای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی نیز داشته باشد.

 

امام جماعت مسجد پنبه چی (واقع در تهران، خیابان ولی عصر( (عج)، نرسیده به خیابان مولوی) اضافه کرد: نباید فراموش کنیم که وظیفه ذاتی مسجد، خدمت رسانی به مردم است و مسجد باید جایی باشد که گره از کار مردم باز شود و افراد مختلف این خانه های خدا را پناهگاه خود بدانند. به نظر می رسد گاهی این وظیفه مساجد و مسجدی ها فراموش یا کمرنگ شده است.

 

عباسیان افزود: بر این اساس، وظیفه امام جماعت فقط اقامه نماز و سخنرانی مذهبی و تفسیر قرآن نیست بلکه مدیریت فرهنگی و اجتماعی مسجد و محله اطراف آن نیز است. مقام معظم رهبری در تحلیلی جامع، هشت وظیفه اصلی را برای مساجد مطرح کرده اند که اقامه نماز جماعت یکی از آنها است و جالب تر این که در رتبه هفتم این فهرست وظیفه ها آمده است.

 

وی در ادامه با اشاره به خدمات وسیع مساجد در کمک مومنانه به نیازمندان، گفت: مسجدی ها در کمک رسانی به نیازمندان و مشکل گشایی از محرومان دیر عمل کردند. اگر هر مسجدی دست کم در سطح محله و منطقه اطراف خود به خوبی عمل کند، بسیاری از مشکلات مردم به ویژه نیازمندان و جوانان حل می شود.

 

امام جماعت مسجد پنبه چی خاطرنشان کرد: الان باید آرایش ما در جنگ با دشمن، باید با اولویت اقتصادی باشد که همین اولویت باید با رویکرد فرهنگی باشد. تهدید ویروس کرونا بسیاری از مسجدی ها را متوجه وظیفه شان در عصر حاضر کرد به طوری که امروزه شاید نتوان هیچ مسجدی را حتی مساجدی کم بضاعت را یافت که به صورت مستمر جزو مجریان رزمایش مواسات و همدلی نباشد.

کد خبر 994613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha