ثبت ورزش های زورخانه ای در فهرست یونسکو نشان از ثبت یک میراث ورزشی برای بشریت است

غرقی گفت: ورزش های زورخانه ای طبق اسناد موجود در کتابخانه ملی ایران، چهار هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد و در سال ۲۰۱۲ میلادی به عنوان میراث ورزشی بشریت و تنها ورزش ایرانی در جهان به ثبت یونسکو رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حسین غرقی»، امروز (پنج شنبه 29 آبان) در آئین کلنگ زنی زورخانه خیرساز «پودنک» شیراز گفت: تقویت روحیه پهلوانی دارای ارزش فراوانی است که در ورزش های پهلوانی به آن توجه ویژه می شود.

رئیس هیئت ورزش های زورخانه ای فارس افزود: در آفرینش شاهنامه آمده است «بناهای آباد گردد خراب ز باران و از تابش آفتاب   پی افکندم از نظم کاخی بلند که از باد و باران نیابد گزند» که مصداق اثرگذاری زورخانه به عنوان مامن ورزش پهلوانی نیز است.

وی اضافه کرد: ورزش های زورخانه ای طبق اسناد موجود در کتابخانه ملی ایران، چهار هزار و 500 سال قدمت دارد و در سال 2012 میلادی به عنوان میراث ورزشی بشریت و تنها ورزش ایرانی در جهان به ثبت یونسکو رسید.

غرقی تاکید کرد: ورزش زورخانه ای، سالها مورد غفلت قرار گرفته است اما این ورزش می تواند به عنوان یک کالای فرهنگی قبل از ورزشی در اختیار دیگر ورزش ها و نوجوانان و جوانان ما قرار بگیرد.

وی با اشاره به نام هایی مثل رستم، پوریای ولی و جهان پهلوان تختی در میان ورزش پهلوانی بیان کرد: محله قدیمی پودنک با لهجه قدیمی «پودنکی» از محله های قدیمی شیراز است که توسعه ورزش پهلوانی و زورخانه ای در آن فرصت توسعه ورزش ملی و مذهبی را با احداث این زورخانه فراهم می کند.

کد خبر 995116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha