سند«چشم انداز ۲۰۲۰» مخالفان عربستانی برای اصلاحات این کشور

مخالفان عربستانی سند«چشم انداز ۲۰۲۰ مردمی برای اصلاحات» را به منظور خروج از وضعیت بحرانی این کشور مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از خلیج آنلاین، مخالفان عربستان در خارج از این کشور «چشم انداز مردمی ۲۰۲۰ برای اصلاحات» را با هدف خروج از وضعیت بحرانی سیاسی و حقوقی این کشور مطرح کردند و سند کتبی پیشنهادهایشان را به تعدادی از سفارتخانه های ریاض در خارج تحویل دادند.

 

«عبدالله العودة» مخالف عربستانی در صفحه توئیتر خود نوشت: چشم انداز مطرح شده به سفارت عربستان در واشنگتن از طرف تعدادی از فعالان اجتماعی، سیاسی  و حقوقی ارایه شد.

 

العودة یکی از اعضای موسسه حقوقی «دون» عکسی از خود به همراه این سند دربرابر سفارت عربستان در آمریکا منتشر کرد که این سند را بدون ورود به ساختمان این سفارتخانه تحویل داده است.

 

«عبدالعزیز المؤید» مخالف عربستانی با همین روش این سند را به سفارت عربستان در دوبلین پایتخت ایرلند تحویل داده است و عکسی از خود هنگام تحویل این سند منتشر کرده که بدون ورود به سفارتخانه آن را تحویل داده است.

 

فعالان عربستانی به عمد وارد سفارتخانه های کشورشان نشدند. این اقدام فعالان اشاره به کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد عربستان است که به دست مسئولان عربستانی در اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی در داخل کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه کشته شد.

 

این سند با عنوان «چشم انداز 2020» از سوی فعالان، روشنفکران و استادان عربستان مطرح شد. این سند خواستار تصویب اصلاحاتی است که پیش از این فعالان جامعه مدنی عربستان مطرح کرده بودند . این فعالان به دلیل فعالیت شان شکنجه و زندانی شدند.

 

امضا کنندگان این سند از مسئولان عربستان خواستند تا بدون قید و شرط همه مدافعان حقوق بشر و سایر زندانیان آزادی بیان را آزاد کنند و زندگی و فعالیت شان را تضمین کنند.

 

این سند خواستار پایان دادن به سرکوب عناصر جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر شد. همچنین براساس این سند، جایز نیست که فعالان حقوق بشر و استادان دانشگاه و فعالان و روشنفکران اعدام شوند.

 

این سند بر ضرورت احترام عربستان به حق آزادی بیان، اصلاح یا لغو قانون تروریسم، احترام به حق آزادی برای تشکیل جمعیت یا انجمن و یا پیوستن به آنها، آزادی تجمع های مسالمت آمیز، تقویت اصل عدالت و احترام به قانون و احترام به آزادی اعتقادات تاکید کرد.

کد خبر 995367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha