امید به خداوند متعال نباید مانع تلاش و کوشش انسان شود

آیت‌الله تحریری گفت: انسان مومن در حالت خوف و رجا باید مراقب باشد که امید او را به گستاخی و جسارت نکشاند، همچنین امید به خداوند متعال نباید مانع تلاش و کوشش انسان شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت الله «محمدباقر تحریری»، در جلسه هفتگی درس اخلاق که با موضوع «مواعظ اخلاقی امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: انسان‌ها از هر قشر، زمان و مکان حالات نفسانی گوناگون دارند.

وی افزود: انسان برای حرکت و رسیدن به کمال نیاز به امید و نشاط داد در حالی که ناامیدی سبب عدم تحرک و کارهای بیهوده است که او را از رسیدن به کمال بازمی‌دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه در وجود انسان ویژگی‌های مختلفی وجود دارد که برای رسیدن به یک هدف مشخص در نظر گرفته شده است، عنوان کرد:‌ گاهی انسان برای رسیدن به مقصد رابطه خود با امور را قطعی نمی‌داند، این حالت در مقاطع مختلف برای انسان ایجاد می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: انسان برای موفقیت و رسیدن به مقصد باید تدبیر و تعقل مناسب داشته باشد، تدبیر و تعقل عامل حرکت و نگرانی و ترس بیهوده مانع حرکت است.

وی با بیان اینکه انسان هنگام امید نباید از ترک گناه غافل شود، عنوان کرد: انسان مومن در حالت خوف و رجا باید مراقب باشد که امید او را به گستاخی و جسارت نکشاند، همچنین امید به خداوند متعال نباید مانع تلاش و کوشش انسان شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه مومن وقتی برای پرهیز از گناه هجرت می‌کند در حقیقت به خداوند توکل دارد، گفت: هرکس برای ترک گناه سختی و رنج را تحمل کند خداوند با توجه به شرایطی که دارد او را می بخشد اما کسی را که تلاش نکرده و سختی را تحمل نمی‌کند و تنها به امید رحمت الهی گناه می‌کند نمی‌بخشد.

 

 

کد خبر 995499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha