شنبه های با کتاب و معرفی کتاب آخرین معبر نوشته خسرو عباسی خودلان

طرح « شنبه های با کتاب» در نخستین هفته از آذرماه سال ۹۹ در البرز به معرفی کتاب آخرین معبر نوشته خسرو عباسی خودلان اختصاص یافت.

خبرگزاری شبستان - البرز: طرح شنبه های با کتاب از جمله طرح های فرهنگی و معرفتی است که با همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز شنبه هر هفته در یکی از کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز برگزار می شود.

 

با توجه به اهمیت جایگاه کتاب و کتابخوانی همچنین وضعیت شیوع بیماری کرونا، بنابر تصمیم ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان البرز این جریان فرهنگی به خبرگزاری شبستان در البرز سپرده شد تا شنبه ابتدای هر هفته یک کتاب خوب معرفی شود.

 

 

تأملی بر کتاب « آخرین معبر نوشته خسروعباسی خودلان»

 

کتاب آخرین معبر بازخوانی و بازنویسی داستانی مجموعه دست نوشته های یکی از سردار دوران دفاع مقدس به نام حاج حسن ایزدبین است.

 

ساحت خاطره نویسی از دوران دفاع مقدس فرصتی برای تبیین ارزش های والایی است که با محوریت نبرد حق علیه باطل با همت رزمندگان دوران دفاع مقدس رقم می خورد.

 

روزگاری که نرمه نسیمی می آمد و غروب خنک پاییزی را برای حاج حسین ایزدبین تبلور می کرد تا در حریم حرم امن آستان مقدس امام رضا(ع) قصد کند که خاطرات خود را به صورت دست نوشته بنویسد.

 

آخرین معبر در 10 بخش نوشته شده است از دوران نوجوانی، فتح سوسنگرد، نظم جنگ های ناامن، جبهه غرب، گردان تخریب، عملیات کربلای چهار، عملیات کربلای پنج و ... این بخش ها فرصتی است تا در جریان شرح حال زندگی رزمنده ای از دوران دفاع مقدس به قلم خسروعباسی خودلان بنشینیم.

 

محله قدیمی مصباح کرج، زادگاه حاج حسین ایزدبین از جانبازان دوران دفاع مقدس است، قصه از آنجا آغاز می شود که او در همان دوران کودکی تجربه خشونت و تیراندازی مأموران ساواک را در محله خود تجربه می کند.

 

در جریان متوقف ساختن تیپ زرهی قزوین در حالی که 14 سال بیشتر نداشت پای کار آمد و با همراهی دیگر دوستانش با بریدن درخت ها و انداختن تیرهای برق و چیزهای دیگرمانع حرکت آن ها برای سرکوب مردم تهران شد.

 

بخش نوجوانی کتاب به حضور این رزمنده 16 ساله به عرصه دفاع مقدس برمی گردد روزی که لباس نظامی هم اندازه اش نبود ولی با هر ترفندی که بود آن را برای هیکل خودش اندازه کرد و با سرپرستی حاج قاسم دهباشی در مسجد جامع کرج با یک اتوبس آماده اعزام به جبهه شد.

 

کتاب آخرین معبر برای نوجوانان و جوانان توصیه می شود، چرا که جریان داستانی این کتاب باورها، اتفاقات، رویدادهایی را روایت می کند از از دوران نوجوانی این رزمنده آغاز می شود و در فصل جوانی و عملیات کربلای پنج با مجروحیت به پایان رسید.

 

برگ برگ این کتاب بخشی از هویت مردم استان البرز است؛ دست نوشته هایی که می تواند به خوبی جایگاه سرداران و امیران لشکر 10 سیدالشهداء اعم از سردار شهید حاج احمد آجرلو، سردار شهید حاج یدالله کلهر، سردار شهید حاج غلامرضا کیانپور و ... را تبیین کند.

 

مطالعه بخشی از کتاب آخرین معبر

 

در کتاب آخرین معبر در صفحه ۳۳۰ اینگونه آمده است: عراقی ها کانالی را به عمق دومتر در امتداد دریاچه حفر کرده بودند. هرچند متر یک سنگر در دیواره کانال به طرف دریاچه درست کرده بودند. چند روزی بود که ما در یکی از این سنگرها ساکن شده بودیم. هروقت از مأموریت برمی گشتیم داخل آن استراحت می کردیم. مقداری خوراکی از قبیل کنسرو، کمپوب و خوراکی و لباس عراقی هم داخل آن وجود داشت. 

انتهای سنگر که در حدود دو متر مربع بیشتر نبود یک حفره وجود داشت. درون آن خیلی تاریک بود و ما در طی این چند روزه توجیهی به آن نداشتیم. درون آن حفره باریک خیلی خنک بود و چون به دریاچه نزدیک بود از آن به عنوان یخچال استفاده می کردیم. 

شاید ۱۰ روزی از عملیات گذشته بود که یکروز چفیه ای پهن کردیم تا ناهار بخوریم. علی دستش را درون حفره کرد تا شاید بازهم چیزی بیاید. دستش تا کتف تا حفره بود و در حالی که نگاهش به ما بود با دست داخل حفره را می گشت.  ناگهان مثل اینکه برق به او وصل کرده باشند با سرعت دستش را بیرون آورد. 

بدون اینکه چیری بگوید یک فانوس را گوشه ای بود برداشت و به طرف حفره رفت. شروع کرد به سر و صدا و تازه فهمیدیم که یک افسر عراقی طی این چند که ما برای خوردن ناهار و شام به آن جا می آمدیم خود را داخل حفره پنهان کرده بود. 

 

کتاب نفیس و ارزشمند آخرین معبر در قطع رقعی و در ۳۵۲ صفحه و ۱۱ فصل با همت انتشارات حنظله وابسته به اداره کل حفظ و نشر آثار دفاع مقدس با شمارگان ۲ هزار و ۲۰۰ نسخه منتشر شد. 

 

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره ۳۴۶۰۹۵۹۰ در کرج (۰۲۶) تماس حاصل کنند.

 

کد خبر 995522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha